cmake_minimum_required(VERSION 2.8) project(sfml) # Använd C++ 17. set(CMAKE_CXX_FLAGS "${CMAKE_CXX_FLAGS} -std=c++17") # På skolans Linux-system finns två versioner av GCC. Se vilken som används: if (DEFINED ENV{LOADEDMODULES} AND ("$ENV{LOADEDMODULES}" MATCHES ".*prog/gcc/6.1.0.*")) set(CMAKE_CXX_COMPILER /sw/gcc-6.1.0/bin/g++) if (DEFINED ENV{SFML_ROOT}) list(APPEND CMAKE_MODULE_PATH "$ENV{SFML_ROOT}/share/SFML/cmake/Modules") endif() endif() if (DEFINED ENV{LOADEDMODULES} AND ("$ENV{LOADEDMODULES}" MATCHES ".*prog/gcc/7.1.0.*")) set(CMAKE_CXX_COMPILER /sw/gcc-7.1.0/bin/g++) if (DEFINED ENV{SFML_ROOT}) list(APPEND CMAKE_MODULE_PATH "$ENV{SFML_ROOT}/share/SFML/cmake/Modules") endif() endif() # Välj vilka delar av SFML som ska användas. set(SFML_MODULES network graphics window system) # Försök att hitta SFML genom att anropa 'FindSFML.cmake'. find_package(SFML 2 COMPONENTS ${SFML_MODULES}) include_directories(${SFML_INCLUDE_DIR}) # Om det inte gick hoppas vi att det är installerat i alla fall. if (NOT (${SFML_FOUND} STREQUAL "TRUE")) set(SFML_LIBRARIES "") foreach(i ${SFML_MODULES}) list(APPEND SFML_LIBRARIES "sfml-${i}") endforeach(i) endif() # Ange källfiler, lägg till de filer som ni behöver! set(SOURCE_FILES sfml.cpp) # Säg till CMake att skapa en körbar fil som heter 'sfml'. add_executable(sfml ${SOURCE_FILES}) # Länka med biblioteken som vi hittade tidigare. target_link_libraries(sfml ${SFML_LIBRARIES} ${SFML_DEPENDENCIES})