Göm menyn

Information om SC

Programmet SC (Student Communication Client) används inom kursen för att skicka in O-uppgifter och P-uppgifter under P-passen. SC används också för att ställa frågor under P-passen.

Det bör nämnas att SC bara kan startas melllan 07:00 - 21:00. Det går alltså inte att skicka in uppgifter tidigt på morgonen eller sent på kvällen.

Hur startar jag SC?

För att starta SC måste du först vara inloggad på universitetets Linux-system, antingen genom att logga in på datorerna i SU-salarna, eller via ThinLinc (se sidan Arbeta på egen dator).

Efter att du loggat in öppnar du ett terminalfönster och kör följande kommando:

/courses/TDDD11/SC/smeagol

Hur skickar man in uppgifter i SC?

Klicka på "Skicka Uppgift"/"Send Assignment". Välj vilket uppgiftsnummer som gäller och "bifoga" de filer som du vill lämna in. Om vi behöver kompilera ditt program, tänk på att skicka med alla filer som behövs för att ditt program skall gå att kompilera. Om du håller ned ctrl-tangenten samtidigt som du klickar på filerna i "filväljarfönstret" kan du markera flera filer att bifoga.

Uppgiftsnummer för de olika uppgifterna finns på sidan Assignments i SC.

Jag lyckas inte starta SC. Vad ska jag göra?

Om du får upp en varning med "Too many clients" när du försöker starta SC kan du köra följande kommandon i samma terminal du försökt öppna SC:

	mv ~/.aes ~/.aes.OLD
	mv ~/.AES_SC ~/.AES_SC.OLD
      

Under P-pass ska du fråga om hjälp via Zoom. Se rubriken "Frågor under P-passen" på sidan P-uppgifter och P-pass.

Vid övriga tillfällen ska du kontakta kursledaren. Se till att ha med följande information i mejlet:

  • Ditt LiU-ID
  • Kurskoden för kursen du läser
  • Vid vilken tid du försöktet starta SC. Kom ihåg att du bara kan starta SC mellan 7:00-21:00.

Hur ställer man frågor i SC under P-passen?

Klicka på "Ställ Fråga"/"Send Question". Välj vilken uppgift som din fråga handlar om, eller "Allmänt"/"General" om det inte är en uppgiftsspecifik fråga. Klicka sedan på "Skicka"/"Send". Frågan kommer läggas i kö och besvaras av kursledningen.

Jag sitter på ThinLinc och kan inte se knapparna "Send Assignment" och "Send Question". Vad ska jag göra?

Det kan bero på att SC:s fönster är för litet för att få plats med knapparna. Börja med att kontrollera att:

  1. du kör ThinLinc i helskärm.
  2. SC-fönstret inuti ThinLinc är maximerat.

Om du fortfarande inte ser knapparna kan det vara för att ThinLinc-fönstret har för låg upplösning. På Windows 10 och Windows 11 kan det bero på att Windows skalar om vissa fönster, vilket ger dem lägre upplösning. För att stänga av det kan du göra följande:

  1. Avsluta ThinLinc om du redan har det i gång.
  2. Leta reda på ThinLinc-programmet på din dator. Om du har programmet på skrivbordet så kan du gå vidare till nästa punkt. Annars ska du söka på "ThinLinc" på startmenyn för att sedan välja "Öppna filsökväg".
  3. Högerklicka på "ThinLinc-klient", och klicka sedan på "Egenskaper".
  4. Nu borde ett nytt fönster öppnats. Välj "kompatibilitet" högst upp i fönstret. Klicka sedan på knappen "Ändra inställningar för hög DPI".
  5. Ett nytt fönster borde öppnats. Klicka i rutan "Åsidosätt hög DPI-skalning". Välj även "Program" i rullisten precis nedanför.
  6. Klicka på "OK" så att fönstret stängs, sedan "OK" igen.

Om du sedan provkör ThinLinc kommer förmodligen allt se "lite mindre" ut, men knappar i SC borde vara synliga.

Hur avslutar jag SC?

Klicka på "Avsluta klient" längst ner till höger (eller "kryssa ner" rutan).


Sidansvarig: Torbjörn Jonsson
Senast uppdaterad: 2023-08-21