Göm menyn

FAQ

Detta är några vanliga frågor som brukar dyka upp under kursens gång men framförallt kursstart.

Vad missar man om man är borta?

Som i alla kurser är det så att vi har lagt upp innehållet för att man bör vara närvarande, men är man sjuk eller behöver vara borta (eller väljer att vara borta) så går det i denna kurs både att arbeta i förväg och arbeta ikapp. I denna kurs finns det stora möjligheter att arbeta med saker hemifrån och vi har inga obligatoriska närvarotillfällen. Däremot är det så att om man är borta får man själv stå för den ikapphämtning och det gör självklart att det blir tyngre.

Denna kurs bygger MYCKET på närvaro på LA/HA/LE och att man tar åt sig den respons man får via de hjälpmedel vi tillhandahåller. Det är viktigt att du som student förstår ditt egenansvar här och att saker som du själv prioriterar över dessa tillfällen inte bör återspegla sig i kritik gentemot assistenter, oss eller kursen.

Det bör också påpekas att denna kurs skiljer sig ganska mycket från många kurser vad det gäller hur man bör arbeta. Om man kommer igång sent är det mycket svårare att komma ikapp i denna kurs än i en kurs som är mer teoretisk. Denna kurs handlar om ett nytt "tänk" och den stora saken är "problemlösning". Man förlorar i denna kurs mer om man är borta i början av kursen än i slutet.

Kan man gå på vilka pass som helst på LA/HA (i schemat)?

Nej. Det är inte tanken att man går på vilka pass som helst. Schemat är gjort för att alla skall få chans att ha sin tid med assistenterna.

Ni kommer att vara uppdelade i två grupper som har olika tider i schemat. Detta för att vi skall kunna ge er den tid ni skall ha. Vi kommer inte att "agera poliser" och köra ut er om ni går på varandras tider, MEN att gå på den andra gruppens pass kommer resultera i en snedfördelning och ni kommer i slutändan få mindre hjälp. Det är bättre att ni istället byter pass med någon annan ifrån den andra gruppen för att motarbeta snedfördelningen.

Tider kan vara lite sena ibland och det kanske är jobbigt att gå upp på morgonen ibland, MEN om man bara tänker "jag tar det andra passet" så blir det överfullt och ingen kommer att kunna få vettig hjälp av assistenterna.

Alltså: Ni studenter får ansvaret att säga till era kamrater om det är så att de går på ert pass och ni inte får plats. Vi kommer som sagt inte att vilja/kunna vara poliser i detta.

OBS! Finns det plats i salen så är det förstås ok att närvara även på tider som inte är "dina". Det gör ju att man kan få chans att ställa någon extra fråga eller vara med i diskussioner som är på dessa. Det som är viktigt är dock att ni respekterar att ni får "prioritet 2" så att de som har detta pass får sin tid med assistenten.

Hur kommer jag lättast igenom kursen?

Vi omformulerar denna fråga direkt. Vi strävar efter att ni ska lära er kursens innehåll, och den lättaste vägen igenom en kurs leder sällan till förståelse. Vi ställer oss istället frågan "Hur tar jag mig igenom detta på ett bra sätt utan att behöva lägga mer tid än nödvändigt?".

Till att börja med: Se kursens innehåll som något som du behöver förstå och kunna använda.

Du kommer garanterat att bli frustrerad vid något/några tillfällen. Det handlar i de flesta fall om att du "kört fast" eller "fått tillbaka något som inte blivit godkänt". Båda dessa fall handlar (antagligen) om att det behövs en diskussion med assistenten (eller med kamrater, men assistenterna har antagligen en bredare förståelse för varför detta inte blev godkänt). Oavsett vilket fall det är så sparar du energi genom att se "problem" som "utmaningar" och att inte "leta efter fel" utan istället tänka att det finns "något som du inte tänkt på". Det finns ofta många sätt man kan lösa en utmaning på och vi kommer lära er det vi anser bäst för er framtid.

Det absolut bästa att ha med sig är att vi som håller kursen (kursledarna och assistenterna) är med er (inte mot er). Vi vill att ni kommer i mål och vi vill verkligen att ni skall klara detta på ett bra sätt. Vi har satt en nivå i kursen som ni behöver nå, och tyvärr kommer era lösningar ibland inte bli godkända. Det är inget personligt, vi vill bara att ni ska lära er så mycket ni kan, och bli de bästa programmerarna ni kan bli.

Den viktigaste punkten är nog att se att det största målet är att lära sig "problemlösning". Inte att lära sig ett programspråk (även om det också kommer att behövas då man annars inte har verktyget till programmeringen och problemlösningen). Denna kurs bygger på att man "kör fast lite" (d.v.s. får problem) vilket är det enda sättet att lära sig att lösa just problem. Frustrerande, vi vet.

När ni fått problem som ni försökt lösa och inte kommer vidare är det VIKTIGT att gå vidare till assistent för att diskutera och få förståelse för hur man kan komma vidare. Det betyder INTE att assistenten ger er svaret på hur man löser problemet utan istället att assistenten försöker få er att komma fram till hur man gör detta.

Att lära sig lösningar utantill är tyvärr bara ett sätt att lura sig själv att man kan lösa ett problem. Nästa problem är alltid annorlunda, och har man fått förståelse för de problem man löst kan man säkert slutsatser av gamla lösningsvägar (tankar man hade) för att lösa de nya problemen. Detta kallas "ingenjörsmässighet" och det är detta ni skall ha när ni kommer ut från LiU. Utantillkunskaper kan man oftast hitta på Google.

Vad är en bra arbetsgång vid lösning av en uppgift?

Testa din kod ofta när du sitter och skriver.

Spara koden. Kompilera. Testa. Rätta till. Spara. Kompilera. Testa.

Glöm inte att testa det du redan testat innan om du ändrar ditt program då det påverkar annat än man tror när man gör små ändringar.

Varför skall vi lära oss Ada istället för ett modernt programspråk?

Det finns många anledningar att börja med något som man senare kan nyttja principerna och tankarna ifrån. Det finns också ett helhetstänk från vår sida som gör att vi valt detta.

Det finns många som tycker att man skall börja med Python, Java, C++, Erlang, C#, JavaScript, ... Alla programspråk är bra på olika sätt. Vi har utvärderat alla dessa språk och som vi ser det ligger Ada bättre till gentemot de övriga gällande de saker som behövs för i en nybörjarkurs och även om man tar hänsyn till fortsättningen med byten till andra språk.

Vilken kurslitteratur är det i år?

Vi har samma kursbok som tidigare år, se fliken "kurslitteratur".

Övrig litteratur är hemsidan.

TIPS: Köp inte böcker som har för mycket skrivet i sig. Det är upp till dig själv i slutänden, men det är vårt tips och vi ger samma tips som en hel del äldre studenter (som missat tentan i kursen och sen kommit tillbaka i årskurs 5+ för att fixa till detta) berättat. Väldigt många tidigare år har skrivit in "programkod" (lösningar) för gamla uppgifter i boken vilket ju bara leder till att man tror att man kan saker om man ser en lösning. Det ger tyvärr inte problemlösningsförmåga som resultat och det leder till sämre resultat och i värsta fall att man inte klarar tentan och därmed inte kursen.

Vem är det smart att arbeta med? En som är bättre än jag själv vore väl super?

Ett tips från gamla studenter som missat kursen när de gick den första gången är också: Arbeta inte med någon som är bättre än du. Risken är stor att du missar tentan. Man bara tror att man förstår saker. Man kommer bara mer och mer efter.

Tips från oss som arbetar med er studenter och har gjort det under många år är att arbeta med en som ligger på samma nivå som du. Byt under kursen om det märks att ni "divergerar" i kunskap.

Jag har förlängd skrivtid, hur nyttjar jag den?

Om att ni som vill nyttja er möjlighet till förlängd tid på P-passen måste ni skicka det beslut ni har från LiU gällande detta till oss för att vi skall kunna ge er denna tid.

Skicka detta till examinator från er LiU-student-mailadress. Bifoga de beslut som ni har så kollar denna att det är ok.

Jag har kritik till kursen, hur lämnar jag den?

Vi är mottagliga för kritik och vill gärna ha en diskussion med er studenter om det är något ni uppfattar som under förväntan.

Det bästa sättet att ta upp detta är att designera en eller ett par personer per klass (för de klasserna med klassrepresentanter kan dessa vara lämpliga) som sköter denna typ av kommunikation med kursledningen. Att överösa oss med separata klagomål, oftast via mail, blir ohanterligt för oss och blir i slutändan icke-produktivt. Det är så det är tyvärr.

När en diskussion hafts, eller i de fall ett svar mer än något annat efterfrågas, kommer kontentan ofta att delges alla i kursen via mail.


Sidansvarig: Torbjörn Jonsson
Senast uppdaterad: 2023-01-13