Göm menyn

TDDE10 Objektorienterad programmering i Java

Laborationer

Laborationsuppgifter

Laborationsserien består av fyra laborationsuppgifter och projektet. Dessa utförs i ordningen nedan.

Anvisningar för laborationer

Nedan finns allmän information inför och kring laborationerna.

Labbgrupper

  • Labbarna utförs i grupper om två personer.
  • Anmälan till laborationerna sker via Webreg, se rubriken "Labgrupper" i menyn. Du måste vara anmäld till laborationerna i WebReg för att kunna lämna in laborationer i denna kurs.
  • I webreg finns flera grupper. Vilken labgrupp du anmäler dig till avgör vilken handledare du ska följa i schemat för labbar och lektioner.
  • Observera att du bara skall gå på passen markerade för grupp A om du tillhör A-gruppen, och bara på de för grupp B om du tillhör B-gruppen. Detta står i schemat på timeedit.

Redovisning

  • Laborationerna redovisas först muntligt i sal för en assistent som kollar att ni tagit till er viktiga koncept och att båda parter i labb-paren har förståelse.
  • Efter godkänd muntlig redovisning ska er kod skickas in för kodgranskning via sendlab, se anvisningarna för labredovisning.
  • Assistenten rättar och ger återkoppling via webreg och mail.
  • Kompletteringar är vanligt förekommande och ska lämnas in via sendlab igen när det åtgärdats. Muntlig redovisning krävs enbart första tillfället.
  • För hur projektet skall redovisas, se Projektarbetes-sidan i menyn till vänster.

Deadlines

  • Hård deadline för laborationer (och projekt) kommer att vara dagen för tentan. Alla kursmoment måste vara godkända i webreg detta datum för att bli inrapporterade.
  • OBS: Efter sista schemalagda laborationstillfälle är det ert ansvar att ta kontakt med oss ang. redovisning av laborationer. Det görs rimligen i god tid innan den hårda deadlinen så att ni och laborationsassistenten kan hitta en tid som passar er båda. Detta innebär att önskemål om redovisning som kommer de sista dagarna innan deadlinen kommer ev. att hänvisas till nästa års kursomgång. Tänk på att redovisad labb ska rättas, eventuellt kompletteras och rättas åter.
  • Mer information hittar ni i "Schema och Deadlines" i menyn till vänster, eller här.
  • Se även IDA:s generella policy för redovisning av datorlaborationer på examinations-sidan.

Bonus-del

  • Man kan tjäna lite "bonus" till tentan från laborationer genom att redovisa innan s.k. "mjuk deadline". Den mjuka deadlinen infaller alltid på första passet för nästkommande laboration. T.ex. är mjuka deadlinen för spel-labben på första passet för ritprogrammet. Till detta tillkommer även att man får ha maximalt två kompletteringar på den inlämnade laborationen. Kompletteringen skall lämnas in maximalt en vecka efter att labben rättas. Man kan även tjäna in lite extra bonus på vissa laborationer genom att göra extra delar. Observera att bonusen inte ökar/hjälper dina chanser att få godkänt i kursen, endast högre betyg.
  • Mjuka deadlines hittas under "Schema och Deadlines" i menyn till vänster, eller här.

Att arbeta i grupp

  • För att båda i gruppen ska kunna ta till sig materialet på bästa sätt bör ni byta vem som sitter bakom tangentbordet av er två minst var 30'e minut. Det här ger också lite omväxling i arbetet, en del av tiden skriver man kod, en annan del av tiden hjälper man sin kamrat skriva kod. Mer att läsa om den här stilen av arbete kan finnas om man söker efter "pair programming", det här är en intressant länk där man kan läsa mer om intresse finns.

Tillåtet och otillåtet

  • Vi uppmuntrar diskussion och samarbete, men att kopiera andras arbete räknas som fusk. Diskussion och samarbete kan röra principer och generella problem, ej kod eller specifik lösning på en uppgift. Det är inte tillåtet att flera grupper gemensamt gör program och lämnar in dessa som egna lösningar. Vidare ska båda personerna i ett labbpar ha arbetat med varje uppgift och individuellt kunna redogöra för samtliga inlämnade uppgifter. Se även den generella policyn för fusk och plagiering under "Examination" i menyn.

Eclipse

  • Den huvudsakliga programutvecklingsmiljö som används i kursen är Eclipse. Eclipse kan startas med kommandot eclipse & i ett terminalfönster.
  • Det finns en kortfattad introduktion för att komma igång med Eclipse.

Arbeta på egen dator

  • Det absolut lättaste sättet att arbeta på egen dator är via ThinLinc, se "ThinLinc" i menyn för mer information!

    Det finns en omfattande dokumentation inbyggt i Eclipse. Man kan även komma åt Eclipse dokumentation via Eclipse hemsida. Där kan ni även ladda ner Eclipse för arbete på egen dator. I sådant fall kan ni också ladda ner Java här.

    Kom ihåg att vi inte erbjuder någon "support" på era egna datorer, om det inte fungerar som det ska, eller ni stöter på problem när ni installerar. Vi hjälper gärna till med skolans system, men på egen dator är ni också ute på eget bevåg.

Kodstandard

  • Kod som skrivs under kursens gång ska följa Oracles kodkonventioner. Vi har gjort en sammanfattning av dessa som du kan ha uppe medans du lär dig språket för att lättare komma in i det.
  • För laborationerna är det rekommenderat att skriva javadoc för sina klasser och publika metoder, men det är inte ett krav. När projektarbetet är färdigt skall det finnas javadoc åtminstone på klasserna i projektet.
  • För att ta reda på hur diverse klasser fungerar inom Java bör man vända sig till Javas API-dokumentation, där man kan hitta information om alla klasser, deras metoder et.c. Bör användas flitigt under kursen.
  • Det finns en Lathund för UNIX och Emacs för den som har glömt bort saker sen senaste tillfället i terminalen.

Sidansvarig: Magnus Nielsen
Senast uppdaterad: 2024-01-09