Göm menyn

TDDD39 Perspektiv på informationsteknologi

Skriftlig: Doktorand skriver kompendium

Inför föreläsningen i skriftlig framställning

Efter sin civilingenjörsexamen har Torbjörn jobbat två år som doktorand. Hans handledare, som också är chef på den avdelning där Torbjörn sitter, håller just nu på att utveckla en ny spännande kurs som har koppling till det område som Torbjörn och hans kollegor forskar inom. Ett problem med kurser som ligger nära forskningsfronten är dock att det sällan finns bra kurslitteratur. Därför har Torbjörns handledare, professor Inger Svensson, bett honom att skriva ett litet kompendium som komplement till den tilltänkta läroboken.

– Få se nu... Hur mycket sa Inger att hon ville ha? Kanske 20-30 sidor? Kan man verkligen få in allt på så lite? Och hur ska jag börja? Jag menar, dom har ju läroboken också...
  Torbjörn bläddrade förstrött igenom läroboken. Han plockade lite med en hög vetenskapliga artiklar som kanske skulle kunna innehålla något för kompendiet.
– Den här artikeln som jag skrev till konferensen förra året har en ganska bra översikt. Jag kan börja med att skriva om den lite grann. Vad har dom gått för kurser innan, förresten? Vad kan dom?
  Han slog upp Studiehandboken på nätet och kollade lite på programplanerna.
– Jo, det var som jag trodde. Bra. Då bör dom kunna förstå den här texten mer eller mindre rakt av. Men hur ska jag lägga upp strukturen på kompendiet? Vad är det jag vill ha sagt?
  Torbjörn kliade sig i huvudet. Det skulle bli en lång sommar framför datorn.


Sidansvarig: Ola Leifler
Senast uppdaterad: 2013-08-23