Göm menyn

Projektarbete

Mål med projekten

Kursen har följande lärandemål (de relaterade till projektarbetet är fetmarkerade).
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  1. tillämpa kunskaper och färdigheter från andra kurser på programmet i utveckling och analys av ett befintligt tekniskt system
  2. utforma en plan för eget arbete inom ramen för ett projekt
  3. reflektera över eget kompetensbehov på kort och lång sikt
  4. självständigt utforma en teknisk projektrapport enligt principer för vetenskapliga texter
  5. muntligt presentera ett enklare tekniskt projektarbete
  6. reflektera över egen studieteknik och studieförmåga
  7. självständigt och i grupp kunna identifiera inlärningsbehov i relation till givna problem relaterade till terminens kurser
  8. samarbeta med kollegor både i lärande och i problemlösning, samt leda tekniska problemlösningssituationer kopplade till terminens områden
  9. bidra till diskussion och resultat i en basgrupp

Temat för projektarbeten hösten 2020 blir att analysera tekniska system som används i en organisation och ställa frågor om tekniken, användningen och kompetenserna som krävs. Syftet är att studenter ska få perspektiv på utvecklingen och användningen av IT-system genom att intervjua både användare och utvecklare av system.

Studenterna kommer att självständigt få göra upp en plan för informationsinhämtning om systemet, vilket inkluderar att boka intervjuer, läsa dokumentation och tekniska beskrivningar, samt det förarbete som krävs för att förstå de datakällor man tänker använda (intervjuteknik, bakgrundsinformation om terminologi som används i manual eller teknisk dokumentation).

Vi kommer i projektarbetet att erbjuda handledning i att förstå vilken information och vilka metoder som kan vara användbara för att kunna förklara det tekniska systemet och de olika perspektiven på det.

I rapporten kommer studenterna behöva skriva om tekniken som används i systemet, hur den används, vilka roller personerna har, vilken syn de har på kompetensbehov och prioriteringar och göra en egen analys. Innan och efter intervjuerna behöver studenterna läsa på om både tekniken, användningen av systemet, kompetenser som krävs och huruvida användare och utvecklare har samma bild av systemet. Studenterna ska också i möjligaste mån skaffa sig insyn i arbetssituationen för en IT-utvecklare med ansvar kopplat till systemet de studerar i sitt arbete (utveckling, drift, säkerhet, support, ...).

Under projektet ska studenterna i sina grupper göra intervjuer med personer som har olika perspektiv på IT-system. Var och en ska göra förberedelser inför intervjuer genom att läsa användarmanualer eller teknisk dokumentation, förbereda intervjufrågor, delta vid minst en intervju och bidra till att redovisa resultaten av dem i er gemensamma rapport.

  • Basgrupp 1 Handledare: Ola Leifler. Tekniskt system: Bemanningsplaneringssystemet Retendo.
  • Basgrupp 2 Handledare: Aseel Berglund. Tekniskt system: innehållsmärkningssystemet iMatrics.
  • Basgrupp 3 Handledare: Hannah Pelikan. Tekniskt system: distansexaminationssystemet Exam.liu.se.
  • Basgrupp 4 Handledare: Sofia Thunberg. Tekniskt system: Publiceringsplattformen Sitecore.
  • Basgrupp 5 Handledare: Lena Buffoni. Tekniskt system: Simulerings- och modelleringsmiljön OpenModelica.

Upplägg på projekten

Vecka 34

Formande av grupper, information om kursboken.

Vecka 35

Vecka 36

Projektuppstart måndag kl 15-17, tillsammans med projekthandledare 16-17. Börja läsa första delen av kursboken. Be om teknisk dokumentation och användarmanual till systemet från kontaktpersonerna.

Vecka 37

  • Läsa första delen "Åtta skäl till att användarna är stressade" i kursboken Jävla skitsystem!
Med projekthandledare:
  • Sammanfattning av och diskussion om första delen av kursboken
  • Kontakt med intervjupersoner för projektet och inbokning av intervjuer senast vecka 42.
  • Förberedelse om intervjufrågor för användare.
Med Birgitte/Ulrika:
  • Introduktion till kommunikationsmomentet. Vi kommer använda oss av både inspelat material och övningar i grupp i syfte att förstå tekniker för intervjuer, debatter och att skriva rapporter om teknik baserat på de projekt ni ska göra.

Vecka 38

Med Birgitte och Ulrika: Självskattning av presentationsförmåga.
  • Muntlig självskattning av egen förmåga när det gäller att presentera, intervjua, skriva rapporter.
  • Vad har ni haft för erfarenheter sedan tidigare? Vad ser ni som styrkor/svagheter inom området? Vad anser ni er själva ha för styrkor och svagheter?
  • Hur skulle ni vilja vara i framtiden när det gäller att presentera, genomföra intervjuer och skriva rapporter?
  • Baserat på självskattning, ställ upp egna inlärningsmål inför presentations- och intervjusituationer.
Momentet genomförs som "enskilda presentationer" och återkoppling på presentationerna ges av lärare och studenter.

Vecka 39

  • Läsa andra delen av kursboken: "Hur hamnade vi här?"
  • Uppstart av vinjett om IT-projekts konsekvenser
  • Gästföreläsning med Jonas Söderström

Vecka 40

Med projekthandledare:
  • Sammanfattning av andra delen av boken.
  • Diskussion om intervjufrågor för utvecklare och användare.
Med Birgitte och Ulrika: Debatt om IT-projekts konsekvenser.

Förberedelser i basgrupp att diskutera olika fall baserat på de 9 scenarion som handlar om effekter av IT-system. De här effekterna kan vara relaterade till det som studenterna tagit del av under sina intervjuer, men debatterna ska föras baserat på information studenterna läst eller tagit till sig på annat sätt under kursen om olika perspektiv på IT-system och som de ämnar skriva om i sina rapporter. Gästföreläsning med Jonas Söderström (v. 39 eller 40)

Vecka 41

  • Intervjuer med utvecklare och användare av systemet
  • Läsa på om hur man kan analysera resultatet av en intervju
  • Se film av/med Kent Löfgren https://youtu.be/oiyRXRwsF_Q

Vecka 42

  • Skriva utkast till projekthandledare på version 0.1 av rapporten.
  • Börja läsa tredje delen av kursboken.

Tentaperiod vecka 43-44

Vecka 45

Med projekthandledare:
  • Återkoppling på version 0.1 av rapporten
  • Diskutera tredje delen av kursboken "Så tar vi tillbaka kontrollen" i relation till intervjuerna.

Vecka 46

Textseminarium med Birgitte/Ulrika

Vecka 48

Med Birgitte/Ulrika: "Genrep" av slutpresentation

Vecka 50

Slutkonferens och presentation för alla kursdeltagare, projekthandledare, Birgitte, Ulrika och eventuellt inbjudna intervjupersoner.

Sidansvarig: Ola Leifler
Senast uppdaterad: 2020-08-25