#include unsigned const screen_width { 640 }; unsigned const screen_height { 640 }; int main() { sf::RenderWindow window { sf::VideoMode { screen_width, screen_height }, "Basic SFML Example" }; // skapa en cirkel float const radius { 16.0 }; sf::CircleShape circle { radius }; // sätt vilken punkt som är origo // i cirkeln (det är denna punkt som // "är" cirkelns position) circle.setOrigin(radius, radius); // sätt en färg på cirkeln circle.setFillColor(sf::Color::Green); // placera cirkeln i mitten av skärmen sf::Vector2u size { window.getSize() }; circle.setPosition(size.x / 2, size.y / 2); while (window.isOpen()) { // Hantera inmatning sf::Event event; while (window.pollEvent(event)) { if (event.type == sf::Event::Closed) { window.close(); } else if (event.type == sf::Event::MouseButtonPressed) { sf::Event::MouseButtonEvent mouse { event.mouseButton }; if (mouse.button == sf::Mouse::Button::Left) { circle.setPosition(mouse.x, mouse.y); } } } // Uppdatera logiken // Rita window.clear(); // Rita ut cirkeln window.draw(circle); window.display(); } }