91MA32
91MA32 > Hemsida
Göm menyn

91MA32 Programmering, grundkurs

VT1-VT2 2024

Senaste nytt...


2024‑02‑02   
 

Inatt har vi stoppat in en funktionalitet i kurskartan så att ni kan se hur en uppgift beror på andra uppgifter (som ligger tidigare än bara precis innan). T.ex. Ada.O3.1 har information om att man behöver vara assistentgodkänd på alla uppgifter fram t.o.m. Ada.O11.1 för att den uppgiften skall bli upplåst. [Uppgifterna i serien bygger på varandra, om inte annat kunskapsmässigt. Därav dessa blockeringar på vissa uppgifter.]

Om sådan information finns gäller alltså att det skall vara "mörkgrönt" i alla obligatoriska delar som når fram till den uppgift som "blockar". För Ada.O3.1 är det alltså Ada.O0, Ada.O1.1, Ada.O1.2 och Ada.O11.1 som behöver vara assistentgodkända.

Det är alltid så att de obligatoriska uppgifterna kräver att man har (som minst) automatgodkända uppgifter fram till den uppgiften man vill göra.

När det gäller uppgifter som är markerade som "P-uppgift" (i uppgiften som dyker upp när man håller markören ovanför den "rutan") gäller alltid att alla tidigare obligatoriska uppgifter skall vara assistentgodkända. Ada.P2 är obligatorisk, men är markerad som "P-uppgift", för saker som kommer senare. Ada.P3 är inte obligatorisk, men ger högre betyg om man gör denna.

OBS! Uppgifter som är markerade "Ej i kursen" är uppgifter som kan vara bra att göra, men rättas inte av assistent och vi har inget krav på er att ni skall göra dessa. Tips: Ada.O2.0 och Ada.O3.0 är dock varmt rekommenderade då de ju ger mängdövningen för att klara Ada.P2 respektive Ada.P3 senare.

Hoppas att ni kommer att ha nytta av denna nya funktionalitet.

M.v.h. /TJ o VO


2024‑01‑22  Skicka in tillsammans för att slippa väntekö
 

Som vi pratat om på FÖ är det viktigt att man samarbetar med någon som är på "samma nivå" som dig själv (eller åtminstone i närheten). Det är också viktigt att man kan lita på att den andre ligger på samma "ambitionsnivå". Det finns olika sätt att tänka i detta och ett sätt är att diskutera "betygsambitioner" och ett annat sätt är att ta det ur perspektivet "hur aktiv är man beredd att vara".

Här refererar vi till detta med aktiva delen av ambitionsnivå.

En viktig sak i detta är att man tänker lika angående detta med att jobba i samma tempo. Att verkligen samarbeta på ett bra sätt. I vår kurs har detta mycket att göra med att man kan lita på att samarbetspartnern inte fördröjer möjligheten till att komma framåt.

Hur kommer man bra framåt är då frågan? Ett sätt är att man följer undervisningen förstås, men vi fokuserar i detta fall på hur man tänker med inskickande av uppgifter. Här finns det mycket tid att spara nämligen.

Vi har tyärr ett antal exempel på hur man förlorat mycket tid beroende på att man inte skickar in sin uppgift i ungefär samma tid. Det bästa är att man skickar in sin uppgift samma dag (när man kommit igenom automaträttningen), men att man åtministone siktar på att göra detta nästföljande dag om man inte kan/hinner samma dag.

  • Ett bra exempel på hur man bör göra:

    Arbeta på ett studentkonto där ni skickar in uppgiften till automaträttningen och testar er uppgift. När ni fått automaträttningen godkänd ser ni till att skicka in samma kod även från de som samarbetar. Detta gör att ni alla har skickat in och assistenträttningen följande vardag kommer att ge respons redan dagen efter ni blev klara med uppgiften. På det sättet kan ni dessutom fixa till eventuella saker som skall kompletteras (om detta behövs) redan dagen efter när ni har uppgiften "färsk".

    I detta är det förstås också "smart" att göra kompletteringen så snart som möjligt för att inte dra ut på det till nästa PROGR. Då vill man ju komma vidare på nsäta uppgift. Om man kör fast hemma (vilket är vanligt i början av kursen) finns det förstås fördel av att prata med andra eller att man väntar till nästa PROGR för att diskutera med assistenten. Kanske går det att göra andra saker eller delar av det som behövs så blir det mindre kvar sen.

    Tänk på att en stor del av arbetet i denna kurs ligger som hemarbete då det är övningen som är viktig och att det är du själv som behöver få förståelsen för hur man löser problem (inte bara att förstå något som redan är löst).

  • Ett dåligt exempel på hur vi sett studenter arbeta:

    En arbetar och gör färdigt uppgiften och får denna godkänd av automaträttningen. De andra (eller en av de andra) skickar inte in uppgiften förrän flera dagar senare (eller som vi sett, flera veckor senare). Detta gör att assistenträttningen fördjöjs och den som skickat in uppgiften får vänta. Detta är otroligt trist om man också får komplettering på det som var inskickat.

    OBS! Assistenträttningen skjuts fram till alla som samarbetar skickat in sin uppgift. Alltså spara tid genom att inte vänta med inskicket.

  • Ett annat dåligt exempel som vi har erfarenheter från:

    Det finns en "naturlig" tanke som är att man gör "varannan uppgift", d.v.s. att den ena gör uppgift 1 och den andre gör uppgift 2 o.s.v. Detta kan se bra ut för att man skulle kunna spara tid, MEN det är precis tvärtom. Alla uppgifter vi har bygger på att man har lärt sig det som är innan på något sätt. Vissa uppgifter har mer kopplingar än andra. Detta innebär att det är mycket svårare och tar mycket mer tid att göra uppgift 2 om man inte gjort uppgift 1.

    Ofta leder detta till att man lägger mycket tid helt i onödan på att komplettera på samma saker som den andre lärt sig. Vår statistik visar att det går fortare att faktiskt samarbeta på "riktigt".

  • Ett tredje exempel på "dålig" strategi:

    Studenter som "samarbetar" gör sin egen programkod till samma uppgift och sen skickar man in flera olika varianter. Detta ger en positiv och en negativ effekt. Den positiva är att du som student verkligen har löst uppgiften vilket leder till att du förstår och klarar senare uppgifter bra. Det vore super att kunna låta alla arbeta ensamma, men det är tyvärr inte möjligt inom kursens ramar.

    Den negativa delen är att vi kommer att ha fått in olika uppgifter att rätta och när vi rättar kommer vi inte att rätta alla. Vi kommer då att rätta en av dessa (slumpmässigt) och ge kommentarer utifrån det vi ser där. Det innebär att du som student inte kan lita på att det var din uppgift som rättades.

    Alltså: Skicka in SAMMA lösning om ni arbetar på egna lösningar. Välj alltså en av de ni gjort och se denna som er inskickning. Det underlättar för både er och assistenterna när in sen skall prata om er uppgift på PROGR.

Hur löser man upp knutarna om man märker att man hamnar i väntekö?

Du vet att din kamrat inte skickat in om du får respons på din inskickning (normalt sett på kvällen samma dag som du skickat in din uppgift) att du hamnat i väntekö. Just nu sker detta via ett mail.

Påminn din partner att skicka in uppgiften. Om detta räcker är det super.

Om det inte fungerar: Fundera på om ni har samma ambitionsnivå? Om det beror på att din kamrat är sjuk eller annat så är det ju inte så farligt, men om det verkar vara så att det inte blir inskickat och du inte känner att detta är bra är detta viktigt att fundera på att kanske t.o.m. byta samarbetspartner(s). Prata med assistenten eller lös detta med kamrater på t.ex. PROGR där ni ju ligger ungefär på samma nivå om ni följer "schemat" av salar för PROGR so mfinns på hemsidan.

Om du vill byta partner(s) och inte hittar en ny kamrat finns det två sätt att gå vidare:

  1. Skicka ett mail till eller prata med assistenten (eller kursledaren, då är det mail som gäller). Vi försöker hjälpa till.
  2. Gå ihop med ett "labbpar" så att ni blir 3. Det är helt ok. Försök bara vara på samma nivå. Det är dessutom lite svårare att hantera inskicken om man är 3 än om man är 2.

// TJ o VO


2024‑01‑19   
 

Hemsidorna är nu klara, vissa sidor kan dock komma att uppdateras.

Alla utskickade mail finns i menyn till vänster under "Mailutskick". För er studenter som kommer tillbaka ifrån tidigare års kursomgångarär det bra att läsa dessa mail.

// TJ o VO



Sidansvarig: Viktor Olsson
Senast uppdaterad: 2024-01-10