Göm meny

Lektion inför Temauppgift 1

Lektionen detta tema ägnas åt en introduktion till Scratch. Nedan hittar du övningar att göra under lektionen.

Övning 1

  1. Besök scratch.mit.edu och skapa ett konto där.
  2. Påbörja ett nytt projekt.
  3. Lägg till en sprite som ser ut som en hund.
  4. Spara projektet. Testa att ladda det.

Du kan använda detta projekt till alla övningar, men du behöver inte. Dvs, om du vill skapa ett nytt projekt för varje övning, så går det bra, men är inget måste.

Övning 2

  1. Placera ut två sprites.
  2. En ska röra sig 5 steg åt höger och sedan rotera 90 grader
  3. En ska röra sig åt höger när man trycker mellanslag.

Övning 3

  1. Lägg till en bakgrund
  2. Lägg till två sprites
  3. De ska röra sig åt höger resp. vänster och studsa när de nuddar en kant.

Ledtråd 1: Kontinuerlig rörelse kräver en loop.

Ledtråd 2: Att vända vid kanten ser Scratch som en "studsrörelse"

Övning 4

  1. Skapa en sprite som rör sig uppåt och studsar mot “tak” och “golv”
  2. Skapa en variabel som tillhör sprajten och som ökar med 1 värde vid varje studs.

Övning 5

  1. Skapa en sprajt som rör sig åt ett slumpmässigt håll och studsar i kanterna.
  2. Lägg till fyra variabler till sprajten.
  3. Håll koll på hur många gånger som sprajten studsar i varje kant (norr, söder, väster, öster) och öka värdet i respektive variabel när detta inträffar.3

Övning 5

  1. Skapa en sprajt som rör sig åt ett slumpmässigt håll och studsar i kanterna.
  2. Lägg till fyra variabler till sprajten.
  3. Håll koll på hur många gånger som sprajten studsar i varje kant (norr, söder, väster, öster) och öka värdet i respektive variabel när detta inträffar.

Sidansvarig: Jody Foo
Senast uppdaterad: 2017-10-27