Göm meny
Gäller för: HT23

Instruktioner för användning av PeerWise

PeerWise är ett socialt webbverktyg där studenter skriver in frågor med svar och förklaringar och tillsammans skapar en frågebank. Deltagare kan registrera sig under pseudonym och på så vis vara anonyma för varandra när de författar och kommenterar frågor. De kan svara på varandras frågor och får då direkt feedback och kan se hur andra har svarat tidigare. När de besvarat en fråga kan de betygsätta den utifrån kvalitet och svårighetsgrad. Det finns möjlighet att begära hjälp från författaren till en fråga och att föra en dialog kring både fråga och svar. Studenter får poäng och så kallade badges när de skapar och svarar på frågor. Det finns resultatöversikt på så kallade leaderboards över vilka användare som har flest poäng och hur de ligger till i förhållande till kurskamraterna. Applikation är utvecklad av universitetet i Auckland, Nya Zeeland, och tillhandahålls fritt till universitet och högskolor världen över.

Gå med i kursen på PeerWise

För att använda PeerWise måste du:

  1. Ha en användare i PeerWise
  2. Registrera dig på kursen i PeerWise

Användare i PeerWise

Besök LiUs PeerWise-sida: https://peerwise.cs.auckland.ac.nz/at/?liu_se

Om du inte redan har en användare, klicka på “Registration” under inloggningfälten för att skapa en. Det användarnamn du väljer kommer synas för andra som använder tjänsten, så om ni inte vill att era kurskamrater vet vem som skrivit frågan, välj ett användarnamn som inte avslöjar vem du är.

Registrera dig på kursen i PeerWise

Efter att du skapat din användare får du ange kursen du vill gå med i. Ange 26332 som Course ID. Om du har ett PeerWise-konto sedan tidigare, kan du klicka på “Join a course” efter du loggat in.

Ange ditt LiU-ID som identifier. Detta låter oss koppla ihop din användare på PeerWise med dig som student. Andra studenter i PeerWise ser endast ditt användarnamn, inte ditt LiU-ID

Ange e-postadress för ditt konto

Du måste aktivt välja att koppla en e-postadress till din användare. Detta är bra att göra utifall att du glömmer bort ditt lösenord. Lärarna i kursen kan inte återställa bortglömda lösenord.

Det finns en länk högst upp till höger som du använder för att göra detta.

Författa frågor

För att författa en fråga klickar du först på kursen efter att du loggat in och sedan på “Your questions”. Därefter kan du klicka på knappen “Create new question” för att skapa en ny fråga.

Att författa en bra fråga är svårare än vad man kan tro och syftet med denna uppgift är att hjälpa dig reflektera över materialet.

Två frågor ska skrivas för varje begreppsseminarium (dvs totalt 6 frågor för Tema 1-3). Frågorna för varje begreppsseminarium ska vara inne i PeerWise innan första föreläsningen på nästa tema (se Deadlines).

Följ nedanstående punkter när du skriver dina frågor

  • Frågan. Frågorna du författar ska inte vara någon av diskussionsfrågorna som finns till begreppsseminariet.
  • Svarsalternativ. Till varje fråga anger du ett antal svarsalternativ där ett är det rätta svaret och de övriga alternativen är distraktorer. Det är viktigt att du försöker se till att inget av svarsalternativen är uppenbart felaktigt eller uppenbart rätt.
  • Förklaring. Till varje fråga ska du även skriva en förklaring till det rätta svarsalternativet. Denna kommer visas när någon svarat fel på din fråga. Om det är en enklare fråga kan förklaringen t.ex. vara ett kort uttrag från din källa. Förklaringen ska alltid innehålla referenser som den som svarat på frågan kan använda för att läsa vidare. Om det är en kursbok, ange sidhänvisningar, inte bara vilken bok. Om det är en video, ange en tidsstämpel.
  • Välj rätt ämne. Längst ner på sidan väljer du ett ämne (topic) för frågan. Detta gör att andra studenter kan hitta den när de filtrerar tillgängliga frågor efter ämne.
    • Använd Datorn för frågor som hör ihop med första begreppsseminariet.
    • Använd Filer för frågor som hör ihop med andra begreppsseminariet.
    • Använd Internet för frågor som hör ihop med tredje begreppsseminariet.

VIKTIGT! Använd rätt ämne när du skriver din fråga. Annars kommer inte den att synas när lärare rättar.

Svara på och kommentera frågor

Du hittar andra kurskamraters frågor att svara på genom att klicka på “view” under “Unanswered questions” på huvudsidan. Du ska svara på minst 15 frågor inom varje ämne, dvs minst 15 om “Datorn”, 15 om “Filer” och 15 om “Internet”. Du kan filtrera tillgängliga frågor efter ämne. Du får inte svara på dina egna frågor.

Efter att du svarat på en fråga har du möjlighet att skriva en kommentar om frågan. De kommentarer du ger till dina kurskamrater ska vara konstruktiva och ska hjälpa författaren skriva bättre frågor i framtiden. Du ska kommentera på totalt minst 15 av dina kurskamraters frågor.

Deadline för när du ska ha svarat och kommenterat på andras frågor är efter Tema 3, men det är bättre om du sprider ut detta jämt över tidsperioden. Exakta datum hittar du på sidan Deadlines.


Sidansvarig: Johan Falkenjack
Senast uppdaterad: 2023-08-22