Beskrivning: 417425muh9713oo.jpgAmina Malik

Yrke: Student

lder: 30

ÓOm jag hittade en bra text snabbt skulle jag spara massor av tid.Ó

Amina Malik kommer frŒn Irak och har varit i Sverige i fyra Œr. Hon studerar just nu sista kursen i Svenska fšr invandrare, och hoppas snart kunna gšra det avslutande provet. Hon har nyligen bšrjat andra Œret pŒ omvŒrdnadsprogrammet fšr att utbildas till vŒrdbitrŠde. Amina Šr vŠldigt mŒn om att lŠra sig sprŒket och menar att det Šr nyckeln till ett bra liv i Sverige. Hon vill Šven bšrja fšrsšrja sig sjŠlv och sin familj sŒ snabbt som mšjligt, och valde dŠrfšr en relativt kort utbildning med god chans att fŒ arbete.

Amina Šr ensamstŒende och har tvŒ barn, fem och sju Œr gamla. Hon spenderar mycket tid med sin syster och hennes familj, samt en morbror som bott lŠnge i Sverige.

Det tar mycket tid och kraft att studera, dels eftersom hon inte kan sprŒket flytande, och dels eftersom hon lŠser bŒde omvŒrdnadsutbildningen och svenskkursen samtidigt. Det krŠvs mycket planering fšr att hinna med studierna och samtidigt ta hand om barnen. Hennes systers familj hjŠlper henne ofta nŠr hon behšver tid fšr att studera, men hon tycker att det Šr jobbigt att vara i en beroendestŠllning till systern. Hon mŒste ofta anpassa sina studietimmar efter deras schema och dŠrfšr Šr det viktigt att hon kan anvŠnda sin tid sŒ effektivt som mšjligt. Hon ser fram emot att tjŠna egna pengar och bli mer sjŠlvstŠndig.

Amina fšrsšker prata svenska sŒ ofta hon kan, gŠrna med sin morbror som har bott i Sverige i 18 Œr och kan sprŒket bra. Av honom har hon Šven fŒtt undervisning pŒ fritiden. Hon anvŠnder internet nŒgon gŒng varje dag , ofta till informationsškning, email, eller bankŠrenden. DŒ och dŒ behšver hon leta upp myndighetsinformation, t ex blanketter fšr Csn och barnbidrag, men tycker ibland att det blir fšr krŒngligt och fšredrar att gŒ till ett myndighetskontor fšr personlig kontakt.

Amina sšker mest information pŒ svenska eftersom hon tycker det Šr svŒrare att hitta bra information pŒ arabiska. Det hŠnder att hon anvŠnder automatiska šversŠttningstjŠnster om det Šr nŒgot hon inte fšrstŒr, men hon fšredrar att kolla upp svenska synonymer till svŒra ord.

MŒl

Klara sin utbildning

Ha tid fšr sin familj

Bli bŠttre pŒ svenska sprŒket

 

Bild: http://www.freedigitalphotos.net/images/view_photog.php?photogid=2125

Beskrivning: 38245trteln6ema.jpgFrida

Yrke: Student

lder: 24

ÓDet blir sŒ mycket lŠsning innan man fšrstŒr vad som Šr viktigtÓ

Frida Šr 24 Œr gammal och lŠser psykologprogrammet i Linkšping. Hon har lŠst i tvŒ Œr och har under hela studietiden bott i en studentlŠgenhet i Ryd.

PŒ psykologprogrammet anvŠnder de studiemetoden PBL, problembaserat lŠrande. Frida Šr med i en basgrupp som regelbundet trŠffas fšr att komma pŒ frŒgestŠllningar utifrŒn olika scenarier. Efter mštet fšrsšker Frida svara pŒ dessa frŒgor, genom att hitta vŠsentlig litteratur inom omrŒdet. Detta innebŠr mycket letande bland bšcker och artiklar, vilket tar mycket tid fšr Frida, som har lŠs- och skrivsvŒrigheter.

Det var inte fšrens Frida bšrjade pŒ universitetet som hon tog kontakt med dyslexipedagogen pŒ Linkšpings universitet fšr att fŒ en utredning dŠr det fastslogs att hon hade lŠs- och skrivsvŒrigheter. I och med det fick Frida 50 % lŠngre tid pŒ bŒde salstentor och hemtentor, vilket hon kŠnner Šr vŠldigt bra. Hon skulle ocksŒ kunna anvŠnda sig av talbšcker men tycker att det tar mer energi att fŒ fram dem Šn det ger att lyssna pŒ, dŒ hon dels kŠnner att det tar fšr lŒng tid och att hon tršttnar och glšmmer bort att lyssna.

Frida tycker ibland att det Šr svŒrt att komma pŒ vilket ord hon ska sška pŒ fšr att fŒ fram relevanta resultat. Om det tar lŒng tid och hon inte kommer pŒ nŒgot hon sjŠlv tycker Šr bra brukar hon frŒga en kompis. Hon tycker det Šr jobbigt om hon har slšsat bort tid pŒ att sška pŒ fel ord, och det Šr en anledning till att hon helst inte sšker information pŒ egen hand.

NŠr Frida pluggar utgŒr hon ifrŒn frŒgestŠllningarna och punkterna frŒn basgruppen och letar litteratur genom att dels sška pŒ internet och dels frŒga Šldrestudenter och klasskompisar om tips. Om Šmnet Šr helt nytt fšr henne bšrjar hon lŠsa pŒ Wikipedia fšr att fŒ ett hum om vad det handlar om. Sedan fšrsšker hon vŠlja den litteratur, som fšljer en tydlig struktur, som tar upp en sak i taget och som om mšjligt Šr pŒ svenska, dŒ hon har mycket svŒrare fšr engelska. Om texten Šr luftig med mycket styckindelningar blir hon Šnnu gladare dŒ det underlŠttar fšrstŒelsen Šnnu mer. NŠr hon Šr nšjd med den litteratur hon har funnit bšrjar hon lŠsa lŒngsamt och metodiskt, med ett fŠrgat papper som hon anvŠnder som markšr fšr vilken rad hon Šr pŒ, samtidigt som hon stryker under och antecknar. Efter det gŒr hon tillbaka och skriver en sammanfattning om det som hon tycker verkar viktigt. Om det finns en sammanfattning hŠnder det ibland att hon lŠser den fšrst, eftersom att hon tycker att det Šr lŠttare att fšrstŒ innehŒllet i en text om hon redan innan vet vad den handlar om. Det som Šr svŒrt med lŠsning Šr nŠmligen att det tar sŒ mycket energi att koda av ett ord att det inte finns energi kvar att fšrstŒ helheten.

Frida pluggar gŠrna tillsammans med andra klasskompisar fšr att kunna diskutera och frŒga om saker hon lŠser, sŒ hon kan vara sŠker pŒ att hon har fšrstŒtt rŠtt. Att lŠsa tar vŠldigt lŒng tid eftersom att hon inte kan skumlŠsa vilket gšr att hon mŒste lŠgga mer tid Œt lŠsningen Šn andra i hennes klass, det krŠvs att hon Šr disciplinerad och alltid ligger lite fšre alla andra. Trots det mŒste hon prioritera vad hon lŠser fšr trots att hon lŠser mer Šn andra hinner hon inte med allt hon skulle šnska.

MŒl

Att kunna bidra till basgruppsdiskussionen

Att kunna hitta vŠsentlig information snabbt

Att kunna fšrstŒ essensen i texter

Bild: http://www.freedigitalphotos.net/images/view_photog.php?photogid=2125

Beskrivning: 545787_25914936.jpgMartin Wikstršm

Yrke: MellanstadielŠrare

lder: 37

ÓDet Šr sŒ svŒrt att hitta texter som funkar i klassrummetÓ

Martin lŠr ut alla SO-Šmnen, det vill sŠga geografi, historia, religionskunskap och samhŠllskunskap. Han Šr mŒn om att koppla det eleverna lŠr sig till det som hŠnder i samhŠllet idag, och tycker det Šr mycket viktigt att eleverna tycker det Šr kul att lŠra sig och kan relatera till det de lŠr sig. Dock har skolan inte tillrŠckligt god ekonomi fšr att han ska kunna kšpa in flera olika bšcker eller experimentera med mŒnga olika lŠromedel. Det krŠver att han hittar pŒ aktiviteter och hittar lŠromedel som inte kostar pengar, exempelvis tidningsartiklar frŒn internet. Dock tar det en hel del tid att gšra den hŠr typen av informationssškning eftersom texterna mŒste vara anpassade efter barn. Ofta letar han upp faktatexter anpassade efter vuxna och tar sedan ut det viktigaste och skriver ihop en egen lŠttlŠst text. Han anvŠnder Šven lektion.se fšr att fŒ tips och inspiration.

Just nu har Martin en klass med stor spridning i elevernas lŠskunnighet, och han undervisar flera barn som har lŠs- och skrivsvŒrigheter eller annat modersmŒl Šn svenska. Till dem fšrsšker han skaffa fram sŒ kallat lŠttmaterial, men skriver ocksŒ sjŠlv om dessa texter. Han lŒter Šven eleverna anvŠnda upplŠsningsprogram, men ibland fungerar inte dessa sŒ bra, och texten kan krŠva bearbetning innan den kan lŠsas upp av datorn. Alla dessa omskrivningar tar mycket planeringstid, och det kan vara svŒrt att hinna lŠgga sŒ mycket tid pŒ ett fŒtal elever.  

Martin Šr positiv till att IT anvŠnds mer i skolan och vill gŠrna ha mer tid till att lŠra eleverna kŠllkritik och etik pŒ internet. SjŠlv anvŠnder han internet ofta, bŒde i lektionsplanering och pŒ fritiden. Han har nyligen fŒtt tillgŒng till en projektor,  vilket har gett honom mŒnga nya mšjligheter att anvŠnda olika media i klassrummet, nŒgot som han uppskattar vŠldigt mycket. Hemma leker han gŠrna med sin nyinkšpta smartphone, efter att hans gamla telefon till slut gŒtt sšnder.

I hans klassrum finns tvŒ datorer som eleverna fŒr dela pŒ. De fŒr sška information pŒ egen hand, men han har svŒrt att hinna med att hjŠlpa de som tycker det Šr svŒrt. Ofta tipsar han om sajter anpassade fšr barn, till exempel Unga Fakta, och lŒter eleverna bšrja dŠr. Han tycker det Šr ett problem att de flesta texter pŒ internet har sŒ svŒrt sprŒk, och att det Šr svŒrt fšr barnen att veta vad som Šr pŒlitliga fakta. Han tycker det funkar vŠldigt bra att lŒta eleverna sška efter bilder.

Martin trivs bra med sitt jobb. VŠstra skolan ligger i en lugn fšrort, ganska lik den han sjŠlv bor i nŒgra kilometer dŠrifrŒn. Dottern Alva har just bšrjat fšrsta klass i en skola som ligger precis runt hšrnet frŒn radhuset som han och frun Elin kšpte fšr fem Œr sedan. Det enda som Martin egentligen tycker Šr jobbigt Šr timmarna han mŒste sitta hemma och fšrbereda lektioner. Han tycker att det borde finnas bŠttre lšsningar men vet inte riktigt vad det skulle kunna vara.

MŒl

Effektivisera planeringstiden

Ha mšjlighet att ta hŠnsyn till alla elevers behov

Ha tid fšr sin familj och slippa kŠnna sig stressad


 

Beskrivning: 588239_95827675.jpgBao Li

Yrke: Student

lder: 24

ÓJag fšrsšker lŠsa svenska sjŠlv, men det Šr svŒrt att hitta bra texter.Ó

Bao Li, mest kŠnd som Li bland vŠnnerna, studerar sista terminen pŒ masterprogrammet i computer science. Han Šr 24 Œr gammal och hoppas kunna doktorera i Sverige. Li Šr frŒn Kina  bor sedan ett par Œr i en studentkorridor i Ryd i Linkšping. Han Šr hŠr som en sŒ kallad freemoverstudent, och Šr alltsŒ inte knuten till nŒgon utbytesorganisation. Li pratar mycket bra engelska, och kan samtala pŒ svenska  lŠnge det inte gŒr fšr fort eller dialekten Šr fšr svŒr. Han kan Šven lŠsa lŠttare texter pŒ svenska, men eftersom han Šr duktig pŒ engelska anvŠnder han ibland det nŠr han sšker information. Han har gŒtt ett par kurser i svenska, och vill gŠrna lŠra sig mer, sŒ nŠr han har gott om tid sšker han ibland information pŒ svenska fšr att trŠna pŒ lŠsningen. DŒ fšredrar han tekniska texter eftersom mŒnga termer Šr desamma pŒ mŒnga olika sprŒk. NŠr han lŠste kurser i svenska tipsade lŠraren om att anvŠnda svt.se och sr.se fšr att lyssna till svenska och lŠsa kortare texter, vilket han tycker fungerar vŠldigt bra. Han lŠr sig Šven genom att se engelska TV-program och lŠsa den svenska textremsan. Om han har ont om tid lŒter han browsern šversŠtta webbplatserna till engelska, men detta fungerar inte alltid, sŠrskilt pŒ bankrelaterade webbplatser. DŒ mŒste han ibland šversŠtta ord fšr ord i Google translate eller slŒ upp i lexikon, och detta tar lŒng tid. Li Šr pŒ universitet stšrre delen av dagarna, och har dŒ med sig sin egen laptop som han anvŠnder till det mesta. Undervisningen Šr pŒ engelska, sŒ den har han inga problem med, men han fšrsšker anvŠnda svenska sŒ mycket som mšjligt i samtal med andra studenter. DŒ han lŠrt kŠnna mŒnga utbytesstudenter under sin tid i Linkšping anvŠnder han gŠrna facebook och skype fšr att hŒlla kontakten med dem, speciellt de som flyttat frŒn Sverige. Li har mycket god datorvana och det finns egentligen ingenting som han inte skulle anvŠnda datorn till eller inte leta efter pŒ internet.

MŒl

Bli bŠttre pŒ svenska sprŒket

Snabbt hitta den information han sšker

Klara sin utbildning och njuta av tiden i Sverige