To: ejs
Subject: IT-rådet
Cc: msa
Bcc: glt
X-Sun-Charset: ISO-8859-1
Erik
cc: Mats
Mats och jag har ju pratat med Michael Nyde'n och med varandra
om hantering av Michaels nuvarande uppgifter för IT-rådet.
Jag har också blivit kontaktad av Mats Arwidsson som tydligen
ganska omgående vill ha någon att skicka frågor från HU till.
För min del kan jag tänka mig att göra en insats på området.
Om jag i första hand ansvarar för de diplomatiska och administrativa
aspekterna, och om Mats bistår med kontinuitet och tekniskt
kunnande, skall vi väl kunna klara av det mesta.
Jag ser tre akuta saker som rådet/styrelsen måste ta ställning till:
- Universitetets engagemang när det gäller nätförbindelser till
studenternas bostäder. Det är viktigt att olika aktörers roller
klart anges, så att det inte blir för stora missförstånd.
Min personliga uppfattning är att det är klokt av universitetet
att tydligt deklarera man inte vill ta på sig rollen som nätoperatör
ute i studentbostäderna. Längre än till att ställa upp med en
anslutningspunkt per område vore oklokt att gå, tycker jag.
- Universitetets engagemang "på sjukhuset", dvs nätförbindelser till
unionen av Hälsouniversitetet och Medfak. Här krävs överenskommelser
på högsta strategiska nivå om ansvarsfördelning + mycket samordning på
teknisk nivå. Jag var inne en del här när jag hjälpte Ingrid att köpa
telefonväxlar på sin tid.
Min personliga utgångspunkt: En FUNKTIONSUPPDELNING snarare än en
personuppdelning är att föredra. Dvs ett "grönt nät" som universitetet
ansvarar för med fumktioner för forskning och grundutbildning, och ett
"rött nät" som helt är landstingets angelägenhet för hantering av patient-
och vårdrelaterad verksamhet. Det är meningslöst (ur verksamhetens
synpunkt) att bygga på vilken arbetsgivare det är som anges på lönebeskedet.
Eftersom HU är decentraliserat över hela länet kan det väl vara klokt att
på LiU-nivå tillhandahålla ett antal anslutningspunkter, och att låta
HU-nivån hantera och besluta om detaljdistributionen?
- En tredje och kanske viktigare fråga: Organisatoriskt ansvar för student-
nät och studentdatorkraft.
När studenterna ansluter sig i stor omfattning behövs inte bara nättjänster
och modempoler. Det krävs betydande datorresurser för att hantera alla
studenters mail(-sortering) och betydande personresurser kvalitativt och
kvantitativt för att utveckla och förvalta de nödvändiga funktionerna som
skall kunna utnyttjas av studenterna. Det handlar nästa om att låta ett
LIDAC återuppstå, om man inte kan köpa dessa tjänster någonstans. När Mats och
jag pratades vid idag tyckte vi det var olämpligt att köpa denna tjänst av
t ex IDA eller ISY. Skall UNIT (eller vad Kleve och Co heter nu) klara detta
måste de få en mycket starkare ledning + nya och kunniga tekniker.
Missar man att få en tillräckligt lyhörd, stark och kunnig driftenhet, så
blir det säkert bara pannkaka av nät- och maskininvesteringarna.
- + långsiktig fråga (som Michael tror man kan lösa ganska snabbt):
Underlättande av utbyte av dokument inom universitetet.
Detta är en mycket viktig fråga ur effektivitetssynpunkt, men det gäller
nog att till varje pris undvika att ta ett standardiseringsbeslut om vilket
ordbehandlingsverktyg som skall användas.
Däremot kan man ju sprida information om och kanske teckna sitelicens på
filter som översätter från det ena verktyget till det andra. Kanske man också
kan försöka bevaka vad som händer när det gäller standardisering av (verktygs-
oberoende) lagring och representationen av ett dokument.
Jag kan tänka mig att använda upp till ca 30% av min tid för detta from 1 oktober
förutsatt att Mats finns med till minst 5 och helst 10%.
Michael klagade lite på att han inte haft sekreterarresurser (sådana anses ju
inte behöva i Origo utom i två fall). Jag tror det vore bra att budgetera
5% administrativ service också. Jag jobbar bra tillsammans med Gunilla, och
hon kan övertalas att ta hand om pappershantering etc.
Är Lise inblandad något nu via dig?