Brainstorming vid möte 960115
Presentation av Adam Lidvik, webmaster
e-mail adam.lidvik@info.liu.se telefon 1629
alt webmaster@liu.se
Nästa möte
Nästa möte den 1 februari kl 13.30
Lokal meddelas senare.
Vilka målgrupper har vi inom grundutbildningen?
interna
studerande vid LiU
- gäststuderande
- tillfälligt utrikes
- "vanliga"
lärare vid LiU
personal vid LiUexterna
gymnasister, vpl, föräldrar (inför högre studier och inför kursval)
studievägledare, syokonsulenter, informatörer
skolledare, lärare
övriga presumtiva studenterstudenter från utlandet
- just nu ej studerande
- utländska som befinner sig i Sverige
- från andra svenska universitet
lärare och administratörer vid andra universitet
- inrikes
- utrikes
media
arbetsgivare, arbetsförmedlare/vägledare
- inrikes
- utrikes
andra mynidgheter, verk
fackliga organisationer på central nivå
Andra dimensioner
tidsdimensioner
- vad som hände tidigare
- vad som kommer att hända
återkommande användare visavi förstagångsbesökare
känner användaren till det svenska universitetssystemet och våra begrepp?
"Språkförbistring"
flera språk?
presentation på engelska
presentation på svenska
vilken engelska
benämningar på examina finns reglerat
Viktiga punkter när strukturen läggs upp
att ha utpekade ansvariga för sidorna och att ha systematisk namngivning Vilka viktiga punkter måste finnas högt upp i "hierarkin":
- behörighetskrav
- fysisk miljö
- utbytesprogram
- studier utomlands
- arbetsmarknad
- antagningsinformation
- bostad mm
- studiemedel
- studenthälsa
- (antagningspoäng - tveksamt)
- nationellt - internationellt
Kärnan i grundutbildningsstrukturen bör vara:
lite svårt att rita i HTML, så jag nöjer mig med att beskriva vad som bör vara länkat till vad
betydligt lättare att se på Eriks ritade bild arbetsmarknad <-----> program
fakultet <----> inriktn <--------> program
fakultet <-----> institution <------>kurs
institution <-------> kurs
program <------->inriktning <-------->kurs
fakultet <-------> kurs
kurs ---> föreläsare, litteratur, schema
Vad kan/bör vi skylta med?
Var är Linköping?
Hur kommer jag dit?
Varför ska jag välja Linköping?
läge och resor
regionen
studentliv
jämförelser med andra universitet vad gäller storlek, utrustning, forskarutbildning mm)
spin-off företag mm
utvärderingsresultat
ansökningsstatistik
övrig statistik
- ansökning
- jämställdhet
- genomströmning
......
Förändringar
-FAF o.a. planer
(Är man attraktiv på arbetsmarknaden efter studier vid LiU?)
Slutfunderingar vid mötet:
Till nästa gång:
- Alla funderar på informationsstruktur för "kärnan"
- Förslag till ytterligare inbjudna att delta i gruppens arbete
- Lysator
- Handböckerna (interninfo)
Övrigt
Vill bara påpeka att detta dokument är inte riktigt korrekt upplagt ur HTML-synpunkt, ifall ni tittar på "sourcen" /Anne
Detta dokument upplagt den 17 januari 1996 av Anne Eskilsson
Mindre justeringar den 29 januari 1996 av Erik Sandewall
Email: annes@ida.liu.se
Homepage