Spelprogrammering, SPProfilansvarig: Erik Berglund MÃ¥l och syfte: Programmering av datorspel är ett teknikomrÃ¥de i ständig förändring. Tidigare har 3D teknik varit dominerande men idag är spel en mycket avancerad tillämpning för mÃ¥nga teknikomrÃ¥den, t.ex. fysikmotorer, fysiskt interaktion och interaktionsprogrammering, nätverk, ekonomiska transaktioner, användarskapat innehÃ¥ll, simulering och AI, mobilprogrammering. Även om datorspel är en extremt användarfokuserad tillämpning och modebaserad produkt, sÃ¥ är programmeringsrollen grundläggande, avancerad, omfattande och specialiserad. Utöver spelmarknaden finns allt mer avsättning för den tekniskt kompetens som spelmarknaden kräver i andra tillämpningsomrÃ¥den. Produktindustri, arkitektur och byggnation, reklam, TV / media. Spel är mÃ¥nga gÃ¥nger först med det som senare filtrera ner till andra branscher och vi tror därför att en examen med spelprofil kan ge kunskaper som är bÃ¥de användbara och unika, vilket gör att studenter som tar examen med denna profiler har användning av det även utanför i andra sammanhang. Spelprofilens mÃ¥l är att arbeta med programmeringsdelen inom spelutveckling och exponera studenter för programmeringsteknik frÃ¥n spelomrÃ¥det för utvecklare till spelindustri och annan relaterad industri. Tillbaka till IDAs profilöversikt |
|
Sidansvarig: Erik Berglund
Senast uppdaterad: 2012-05-03