Göm menyn

För studenter

Denna sida innehåller en kort sammanfattning av hur det är att använda STONE från ett studentperspektiv. Motsvarande information finns också tillgänglig inifrån systemet.

Inloggning

För att kunna använda STONE måste man ha ett särskilt användarnamn och lösenord. Det första som möter en efter inloggning är en översikt över kursen:

Varje ruta i tabellen ovan motsvarar ett steg i kursen. De steg som är gröna är avklarade. De grå stegen är sådana som ännu inte är åtkomliga på grund av att förkunskapskraven inte är uppfyllda. De blå stegen är aktiva och står på tur att studeras. Allteftersom man klarar av stegen kommer fler av de grå stegen att bli blå.

Kursens struktur

Varje kurs i STONE består av ett antal steg. Ett steg är i princip en webbsida som i texter, bilder och ibland filmsekvenser beskriver ett delmoment av kursen. De flesta steg avslutas med en diagnos som genereras och rättas av systemet. När diagnosen är godkänd är även steget godkänt och man kan gå vidare till fler steg. För att strukturen ska bli lättare att förstå grupperas stegen samman i moduler, motsvarande raderna i tabellen i bilden ovan.

Förkunskaper

Ett steg kan ha andra steg som förkunskapskrav. Det innebär att man inte kommer åt steget förrän man är godkänd på förkunskapsstegen. När man loggar in första gången har man alltså ett begränsat urval av steg att titta på, men detta utökas allt eftersom man klarar av fler steg.

I kursöversikten markerar stegens färg vilken status de har. Gröna steg är godkända, blå är ännu inte godkända och grå är steg vars förkunskapskrav ännu inte är uppfyllda.

Vissa steg har inga diagnoser och man blir då automatiskt godkänd på dem när man läst igenom texten.

Diagnoser

Diagnoserna genereras av systemet när man klickar på knappen Gör diagnos!. Därefter har man en begränsad tid på sig att fylla i svar och skicka in. Om man inte skickar in svaren innan tiden gått ut blir man underkänd, oavsett hur många rätta svar man hade. Frågorna på varje diagnos hämtas slumpmässigt ur en pool av frågor.

Om man misslyckas på en diagnos måste man vänta ett visst antal minuter innan man får försöka igen. Detta är till för att man ska få tid att titta igenom steget igen och lära sig det man missade. Efter ett visst antal misslyckade försök låses diagnosen helt och man måste kontakta sin handledare för att få den upplåst.

Ett fåtal diagnoser är speciella så tillvida att man ska producera någonting i förväg. När så är fallet får man tydliga instruktioner.

Profiler

För varje kurs finns möjligheten att ställa in en profil som avgör hur kursmaterialet presenteras. Det kan till exempel fungera så att studenten får ange en av flera möjliga kurser som han eller hon gått innan. Framställningen anpassas då efter detta så att vissa studenter får se en text medan andra får se en annan. Stycken som på detta sätt har anpassats efter studentens profil markeras med en liten ikon till höger om rubriken.

Man kan ändra profil genom att först klicka på ikonen Översikt i verktygsraden högst upp på sidan. Då visas aktuell status och profilinställningar i samtliga kurser.

I den introduktionskurs till IDA:s datorsystem som för närvarande körs finns två möjliga profilinställningar. Inställningen Förkunskaper anger om studenten har stor eller liten datorvana. Väljer man alternativet Normala får man lite längre och mer ingående förklaringar, medan man med alternativet Djupa får lite kortare förklaringar av repeterande karaktär. Inställningen Fördjupningar anger som studenten är intresserad av att se fördjupningsmaterial. Sådant material hör inte till den ordinarie framställningen och ligger inte heller till grund för diagnoserna. Det kan dock vara av intresse om man vill fördjupa sig i ämnet.


Sidansvarig: Peter Dalenius
Senast uppdaterad: 2005-04-11