September 2004
Pullman, Philip (1995) Guldkompassen (2004-09-28)
Se recension tillsammans med de följande böckerna i
serien som jag läste i oktober.
Sayers, Dorothy (1935) Kamratfesten (2004-09-23)
I denna tredje Sayers för året är det Harriet Vane som är huvudperson.
Hon får en inbjudan till klassåterträff i Oxford och reser dit med blandade
känslor. Kort därefter börjar mystiska saker hända. Framför allt upptäcks
hemska brev och meddelanden på olika ställen. Harriet accepterar en inbjudan
att komma dit och försöka reda ut saken i tysthet och givetvis dyker Lord
Peter upp på scenen för att hjälpa till.
Kamratfesten ger en mycket intressant inblick i livet vid
Oxford och deckarintrigen är mystisk och mångfacetterad. Dessutom förekommer
sidospår som behandlar Harriets kluvna känslor gentemot sin alma mater och
inte minst gentemot Lord Peter.
Nu när jag äntligen läst alla dessa tre Sayers kanske vi kan se
filmerna
Lord Peter Wimsey
(baserad på Strong poison),
Have his carcase och
Gaudy night.
De lär vara bra.
Sayers, Dorothy (1932) Drama kring ung dansör (2004-09-14)
Eftersom jag läste Oskuld och arsenik för inte så länge sedan
tänkte jag fortsätta med nästa bok med lord Peter Wimsey och Harriet Vane.
Den här gången är det Harriet Vane själv som upptäcker liket, även om det
nästan omedelbart spolas bort av vågorna och inte dyker upp förrän långt
senare. Berättelsen utspelas i en liten badort och offret är en professionell
dansör. Han har ett märkligt förflutet som rysk flykting - något som kanske
har påverkat händelseutvecklingen.
Sayers' berättarstil verkar lite mer personlig än Christies. Tonen känns
väldigt modern för att vara från 1930-talet. Sayers har komiska sidospår
och verkar ha glimten i ögat i lite större utsträckning än Christie. Det
är bra synd att hennes produktion är så mycket mindre.
Christie, Agatha (1938) Döden till mötes (2004-09-11)
Denna deckar utspelar sig i mellanöstern, i likhet med flera andra
av Christies verk. Offret är denna gången en storvuxen och tämligen elak
styvmor som behandlar sina sedan länge vuxna styvbarn med järnhand. Alla
verkar ha både motiv och möjlighet, men vem gjorde det?
Upplösningen är det inget fel på - den är i bästa Poirot-stil - men
vägen dit är stundtals lite tråkigt. Framför allt tar det för lång tid
innan mordet sker. Ett par av bifigurerna ägnar långa kapitel åt att
diskutera den mänskliga naturen och styvmoderns eventuella ondska. Detta
kanske inte är en av de mest läsvärda deckarna, men ändå helt okej.
|