Östgötatrafiken 1998-03-16 kl. 9.45-11.30

  1. ung tjej
  2. Telefonist: östgötatrafiken

    Kund: ja hejsan

    Telefonist: hej

    Kund: ja ville undra om ni hade några öh bussar eller (.) typ expressbussar som åkte från Linköping till Vadstena (.) på sönda

    Telefonist: nej bussen går inte på söndagar

    Kund: hur kan man (.) kan man ta tåg å sen byta på nått sätt (.) för de (.) till mjölby å så

    Telefonist: de kan du göra också ja

    Kund: hur (.) har du nåra några såna förslag

    Telefonist: ja ska se här (4s) ett ögonblick (15s) nu ska vi se här (.) va de på söndagen du skulle åka på

    Kund: ja just de eftermidda gärna

    Telefonist: eftermidda gärna (.) du har tåg från Linköping fjorton å tjugonie

    Kund: mm

    Telefonist: å så byter du från Mjölby station sexhundrasexti

    Kund: sexhundrasexti

    Telefonist: femton å tie

    Kund: femton å tie

    Telefonist: å du är framme femton å femti

    Kund: femton å femti ja (.) öh ja

    Telefonist: nästa har du femton å tjugonie från Linköping

    Kund: a men de ä lite sent (.) ja tycker de blir lite sent där

    Telefonist: där emellan har vi ingen

    Kund: nej (.) okey (.) mm tack så jättemycket

    Telefonist: tack hej

    Kund: hej

  3. ung man
  4. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: hejsan är de lokaltrafiken (.) Norrköping

    Telefonist: mm Norrköping

    Kund: ähh månadskort (.) vad kostar de

    Telefonist: ja om du bara ska åka buss har vi ett normalkort på fyrahundrafemti kronor (.) tretti dagar

    Kund: fyrahundrafemti i tretti dar

    Telefonist: så har vi expresskort också för (xx) kronor

    Kund: vad menas med de

    Telefonist: då kan du även åka pendeltåg och expressbussar

    Kund: jaha (.) express även till Stockholm nej

    Telefonist: nej

    Kund: express till Linköping eller inom Östergötland alltså

    Telefonist: ja

    Kund: jaja (.) ° fyrahundrafemti° fyrahundrafemtio de gäller bussar och spårvagnar och grejer

    Telefonist: jajust de

    Kund: gäller det tretti dar från och meddet att man köper de eller

    Telefonist: ja precis

    Kund: de gör de (.) va bra (.) okey då vet ja

    Telefonist: ja

    Kund: tack

    Telefonist: tack hej

    Kund: hej

  5. äldre kvinna
  6. Telefonist: östgötatrafiken

    Kund: ja gomorgon (.) ja bor i Skeda och ska transportera mig till Rimforsa å vara där klockan (.) åtta å femton på morgon (.) vilka möjligheter finns det (.) de ä väl buss femhundraförti

    Telefonist: ja de ä de (.) öh vi har (.) noll-sex-förtifem Skeda då ä du framme noll noll-sju-noll-fem

    Kund: ah (.) de ä för tidigt

    Telefonist: å sen har du noll-sju-förti då är du framme noll-åtta-noll-noll

    Kund: de blir bra de (.) va sa du nollsju förti (.) var ä den då

    Telefonist: Skeda (xx)

    Kund: Skeda (xx)

    Telefonist: dä

    Kund: femhundraförtisex å den ä framme åtta-noll-noll sa du

    Telefonist: ja

    Kund: sen ska ja åka ifrån Rimforsa (.) efter halv elva

    Telefonist: halv elva

    Kund: tillbaka då till skeda

    Telefonist: a nästa går (xx) elva tjugo går de en

    Kund: elva å tjugo

    Telefonist: de går inte så ofta

    Kund: nähä de finns inget mellan där då (.) å ja men dä ä inte så tokigt ändå tack ska du ha för hjälpen

    Telefonist: tack

    Kund: hejdå

    Telefonist: hej

  7. man
  8. Telefonist: östgötatrafiken

    Kund: ja hejsan ja skulle kolla när sex-tjugo går nu från Östersta

    Telefonist: mot (.) var ska du

    Kund: mot mot Linköping

    Telefonist: Linköping (.) ska vi se Östersta har vi tio å trettifyra nästa

    Kund: ja okey

    Telefonist: ja

    Kund: bra

    Telefonist: hej

    Kund: hej

  9. man
  10. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja hej ja undrar om de går nått tåg till Mantorp vid fyratiden i eftermidda (.) från Mjölby

    Telefonist: från Mjölby till Mantorp

    Kund: ja

    Telefonist: du har ju femton å fyrtifem

    Kund: okey (.) går de inget t-

    Telefonist: å sen har du sexton noll-fem

    Kund: amen sexton noll-fem blir bra

    Telefonist: mm

    Kund: okey tack

    Telefonist: ja

  11. kvinna
  12. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: hej ja heter Ann Månsson (.) ringer från blommans dagcenter

    Telefonist: mm

    Kund: för en av våra killar har tappat sin plånbok med busskort och allt på bussen i dag

    Telefonist: bilken linje då

    Kund: han åkte från Ryd å ner (.) nu ska vi se vilken linje

    Telefonist: i Linköping alltså

    Kund: ja de ä i Linköping

    Telefonist: då ä de Näckrosbuss du ska ta kontakt med de ä tjugofyra noll-tre noll-nol

    Kund: tjugofyra noll-tre noll-noll

    Telefonist: ja

    Kund: mm (.) tack ska du ha

    Telefonist: tack hej

    Kund: hej

  13. tjej
  14. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja hejsan ja skulle bara villa höra en sak (.) ja har sån hära (.) värdekort

    Ö jaha

    Kund: å då tänkte ja hur mycke kostar de om man ksa åka till Motala på de (.) en enkel

    Telefonist: var ska du åka från då

    Kund: från Linköping

    Telefonist: från Linköping till Motala

    Kund: med värdekort

    Telefonist: värdekort ja

    Kund: fyrti

    Telefonist: ja om du åker på lågpristiderna kostar de fyrti annars kostar de femtitvå

    Kund: lågpristiderna

    Telefonist: vilken tid hade du tänkt att åka

    Kund: tie å fyrti tror ja det går en fem-tjugo (.) ja vet inte riktigt när bussarna går (.) har du lust å kolla

    Telefonist: ja en femtjugo eller

    Kund: ja

    Telefonist: tie trettitre från resecentrum

    Kund: ja (.) va kostar de då

    Telefonist: då kostar de förti kronor

    Kund: då kostar de fyrti kronor (.) ja men då tar ja de (.) när man åker hem sen då

    Telefonist: ja när ska du åka hem då

    Kund: efter fem nångång

    Telefonist: då kostar de femtitvå

    Kund: ja men om ja sätter in hundra (.) då räcker de fram å tillbaka (.) för ja får åka på den biljetten upp (.) in i stan me va

    Telefonist: ja visst

    Kund: då drar dom inte

    Telefonist: oh

    Kund: ja okey

    Telefonist: jaa

    Kund: men då vet ja (.) okey

    Telefonist: ja

    Kund: hej

    Telefonist: hej

  15. man
  16. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja go förmiddag mitt namn ä Nils Ragnarsson polisen Linköping

    Telefonist: hej hej

    Kund: hej (.) hörrö du vi håller på me (.) de rånas ju butiker här i stan

    Telefonist: mm

    Kund: och vi ä lite intresserade att få tag i ett par chaufförer som kört buss tvåhundraett i fredagskväll (.) mot Hässlegatan (.) vet du hur man kan få tag på dom

    Telefonist: ja då ringer du till Näckrosbuss här i Linköping det är telefon tjugofyra noll-tre noll-noll

    Kund: tjugofyra noll-tre noll-noll

    Telefonist: ja

    Kund: näckrosbuss ja

    Telefonist: mm

    Kund: fint du

    Telefonist: ja

    Kund: tack (.) hej

    Telefonist: hej

  17. kille
  18. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja hejsan ja undrar när nästa (.) expressbuss (.) från Borensberg till Linköping går (4s)

    Telefonist: ja nästa går tretton och fyrtisju

    Kund: jaha (.) å sen fem-tjugon (.) när går den (2s)

    Telefonist: till Linköping från Borensbeg

    Kund: ja

    Telefonist: elva tjugotvå har du nästa

    Kund: ok- okey de ä bra (.) tack så mycke

    Telefonist: mm

    Kund: tack så mycke

    Telefonist: mm

    Kund: hej

    Telefonist: hej

  19. kille
  20. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja hejsan du öh hur dags går det expressbussar från Borensberg till Linköping (2s)

    Telefonist: nästa har du från Borensberg tretton å fyrtisju

    Kund: de går ingen innan

    Telefonist: nej

    Kund: okey hur dags är den i Linköping

    Telefonist: fjorton å tjuge

    Kund: fjorton å tjuge

    Telefonist: mm

    Kund: en grej till (.) går den nån fem tjugotvåa från Ljungsbro till Linköping (.) som är framme i Linköping ungefär samtidigt som den där expressbussen

    Telefonist: från Ljungsbro

    Kund: ja (6s)

    Telefonist: (xx) då har du den som går från Ljungsbor fjorton å tie

    Kund: hurdags

    Telefonist: å är framme i Linköping fjorton å trettiåtta

    Kund: ja

    Telefonist: den innan går tretton å femtisex å är framme i Linköping fjorton å tjugotre

    Kund: ja då ä de mycke bättre å åka tretton femtisex

    Telefonist: ja

    Kund: ja (.) okey (.) tack så mycke

    Telefonist: tack hej

    Kund: hej

  21. äldre dam
  22. Telefonist: trafikupplysningne

    Kund: ja hej ja heter Kerstin Silver (.) ja skulle vilja veta vad som gäller för de här vi har dels årskort å månadskort som inte har express vilka resor gäller där är de bara bussar

    Telefonist: de ä bara bussar och spårvagnar ja

    Kund: nj- dom här tågena som de gällde på förut

    Telefonist: nej då måste man ha ett expresskort

    Kund: förut kunde man åka till exempel till Åtvidaberg

    Telefonist: nej det kan du inte gör på ett sånt fyrahundrafemtikronors kort (.) då ä de bara bussarna de gäller

    Kund: ja å även årskortet

    Telefonist: ja

    Kund: men ä de nått som har blivit ändrat nu (.) förut fanns det nått som hette länskort å man kunde åka till Åtvidaberg och till Väster- ja de är åt Västervikshållet men de hållet så långt som gränsen gick

    Telefonist: de kan du göra (.) de kan du göra med expresskort (xx)

    Kund: jo så de förstår (.) de förstår ja men nä- när har de blivit ändrat (.) för att de ä inte så väl- (.) ja har haft årskort väldigt många år och då då hette de länskort eller nånting som man fick åka på (.) ä de bortaget de

    Telefonist: ja de måste va längesen de

    Kund: nej de ä inte längesen ja åkte

    Telefonist: ja ska se här (50s) nej ja kan inte säga riktigt men de (finns inget som heter länskort)

    Kund: jaha

    Telefonist: ja

    Kund: de låter konstigt men då får vi sluta å åka buss då (.) de ä inget annat (.) då får jag tacka för de

    Telefonist: sluta åka buss

  23. kvinna
  24. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja hej mitt namn är Beatrice Rosén

    Telefonist: hej

    Kund: jag skulle vilja fråga (.) jag har letat och letat här i Linköpingsdelen me- på bussar (.) ja ska i morron klockan halv nie finnas på djursjukhuset (.) finns det nån buss som går dit ut (.) ja vet att den här (.) tvåhundratjugo eller tvåhundratjugoett (.) men den börjar ju inte då

    Telefonist: öh du menar bussen till Jägarvallen då eller

    Kund: ja just de (10s)

    Telefonist: då finns det tvåhundrafyrtioåtta å tvåhundrafemti som går ut dit också

    Kund: jaha å dom

    Telefonist: ska se här (.) tvåhundrafemti ja (.) då börjar man med tvåhundratretton från resecentrum (1s) å sen byter man i Ryd å då tar man en som heter tvåhundrafemtio

    Kund: går den så tidigt

    Telefonist: när ska du va där

    Kund: ja ska va där halv nie för operationen

    Telefonist: du är ute vid Jägarvallen sju å femtifem

    Kund: *jaha*

    Telefonist: fem i åtta alltså

    Kund: ja de så klart ja kan ju gå där å titta

    Telefonist: de ä den

    Kund: ja (.) tvåhundrafemti sa du

    Telefonist: tvåhundrafemti ja men du åker med tvåhundratretton ut till (xx)

    Kund: tvåhundratretton sen ska ja åka tvåhundraett ut dit ja

    Telefonist: mm

    Kund: ja men de finns chansen i alla fall då ja

    Telefonist: mm

    Kund: ja tycker de ä dyrt å åka taxi

    Telefonist: hm ja

    Kund: de får ja göra hem sen antar ja

    Telefonist: ja

    Kund: jaha du (.) ja så långt bort ä dom industribussarna höll ja på å säga (.) morgonbussarna eller

    Telefonist: nej inte den här för den går vid Jägarvallen (xx)

    Kund: säger du de

    Telefonist: mm

    Kund: så långt bort har ja inte kommit

    Telefonist: nej

    Kund: näähä

    Telefonist: nej

    Kund: men de va bra

    Telefonist: mm

    Kund: då tackar ja för de du

    Telefonist: mm

    Kund: tack

    Telefonist: tack hej

    Kund: hej

  25. man
  26. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja hejsan (.) ja undrar när tvåhundraelva från resecentrum till Tallboda går (.) snarast (5s)

    Telefonist: till Tallboda

    Kund: mm

    Telefonist: då har vi nästa tio å femtitre

    Kund: tio å femtitre

    Telefonist: mm

    Kund: tack så mycket

    Telefonist: mm

    Kund: tack hej

    Telefonist: hej

  27. kvinna
  28. Telefonist: bussförfrågningen

    Kund: ja hejsan Sandra heter ja

    Telefonist: hej

    Kund: ja tänkte hör a buss mot Askeby (.) på öh vardagkvällar måndag till Torsdag

    Telefonist: vart stiger du på

    Kund: ((pratar med en tredje person)) du åker från bussstationen va eller ja (.) järnvägsstation (.) ja från Linköping ((skrattar))

    Telefonist: mot Askeby

    Kund: ja

    Telefonist: när ska du åka

    Kund: runt (.) ja (.) å man är framme före sex (.) så att säga (.) runt fem skulle ja kunna tänka

    Telefonist: fem på eftermiddagen en vanlig vardag

    Kund: ja

    Telefonist: då sak vi se (.) sjutton å tretton har du en från resecentrum

    Kund: å när är man i Askerby

    Telefonist: Askerby affär (.) sjutton å trettifem

    Kund: mm okey (.) de passar oss

    Telefonist: de ä linje femhundratrettinie

    Kund: femhundratrettinie (.) öhh (.) när går de nån in ifrån Askeby på förmiddan så man är ungefär vid ett tiden i stan

    Telefonist: då får du åka från Askeby elva femtitre

    Kund: elvafemtitre

    Telefonist: då är du i Linköping tolv å tjugotre

    Kund: okey (.) ja jättebra

    Telefonist: ja

    Kund: tack så mycket för hjälpen

    Telefonist: hejdå

    Kund: hej

  29. kvinna
  30. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja ja skulle vilja prata med någon om när inte bussarna stannar vid hållplatsen

    Telefonist: ja

    Kund: för

    Telefonist: vill du lämna klagomål alltså

    Kund: ja

    Telefonist: mm de kan ja ta emot

    Kund: mm ja de ä så här att min dotter åker från (.) tvåhundraelvan då (.) ifrån vid Frimis där

    Telefonist: mot

    Kund: mot Tallboda

    Telefonist: mot Tallboda mm

    Kund: mm (.) å de omkring tjugo i åtta på morgonen (.) å de har hänt flera gånger nu att bussen inte stannar (.) i morse ringde hon här å va förtvivlad för hon sa ja höll fram ja gick fram till kanten sa hon å höll fram busskortet (.) men ändå så stanna han inte (.) å enligt henne så ä det tydligen nästan samma chaufför varje gång som åker förbi

    Telefonist: jaha va sa du vart stanna inte (.) vid

    Kund: SanktLarsgatan där mitt

    Telefonist: SanktLarsgatan

    Kund: emot Frimis (.) Kungsgatan står de väl där då

    Telefonist: ja

    Kund: Kungsgatans hållplats

    Telefonist: så då åker hon den som går sju och trettinie från Trädgårdstorget då

    Kund: ja just de ja (.) de stämmer

    Telefonist: mm då ska ja se

    Kund: för de ä så synd då

    Telefonist: mm

    Kund: för då blir hon så att nej då åker ja inte (.) då går hon inte till skolan istället

    Telefonist: (xx)

    Kund: jadå de gör hon

    Telefonist: han stannar inte till ens en gång utan han bara fortsätter

    Kund: ja han bara åker förbi gör han (.) de har hänt flera gånger (.) en gång försökte hon att

    Telefonist: de kommer ingen buss efter så de finns nån (.) kanske för ibland åker dom två bussar

    Kund: nej de tror ja inte (.) för som ja förstått

    Telefonist: å om en av bussarna kör förbi får den bakom ta upp

    Kund: ja

    Telefonist: men de har hon inte sagt nånting om

    Kund: nej nej de har hon inte sagt nånting om (.) för dom går ju egentligen ganska tätt då

    Telefonist: mm ja just precis

    Kund: men de ä ju det att hon börjar åtta i skolan i Tallboda (.) å hon tycker de ä lite jobbigt att komma försent då

    Telefonist: ja

    Kund: å eftersom det hänt såpass många gånger (.) en gång försökte hon å en annan passagerare att springa ner till

    Telefonist: till resecetrum

    Kund: ja just de men dom han ju inte (.) då heller

    Telefonist: ja (4s) vill du ta kontakt med dom personligen

    Kund: huvudsaken är ju att dom stannar att dom tänker på att det är en hållplats där (.) dä tycker ja ä de viktigaste

    Telefonist: mm

    Kund: nu vet ju inte ja (.) för hon säger att de ofta

    Telefonist: ja

    Kund: samma

    Telefonist: ja

    Kund: å att han har nån som han brukar prata me som ä me om de ä nån som ska till Ljunkan eller nått de vet ja inte (.) men huvudsaken ä ju att (.) alla tänker på att stanna då

    Telefonist: precis

    Kund: eftersom de ä en hållplats

    Telefonist: ja

    Kund: sen kanske de ä lite undanskymt (.) ja vet inte

    Telefonist: kan du vänta lite så ksa ja titta om de kommer en bakom den här bussen

    Kund: mm ja (30s)

    Telefonist: nej de verkar bara komma en

    Kund: mm

    Telefonist: men då lämnar jag in de som klagomål (.) vill du lämna in namn

    Kund: ja de kan ja göra (.) ja heter Birgitta Jönsson

    Telefonist: Berit

    Kund: Birgitta Jönsson

    Telefonist: Birgitta Jönsson

    Kund: mm

    Telefonist: då lämanr ja in den här

    Kund: ja de ä jättefint (.) mm tack

    Telefonist: tack ska du ha

    Kund: mm tack

    Telefonist: hej

    Kund: hej

  31. ung kvinna
  32. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja hejsan ja undrar buss tvåhundraett mot Vidingjö

    Telefonist: mm

    Kund: vid halv två ungefär från resecentrum

    Telefonist: från resecentrum

    Kund: mm

    Telefonist: då ska vi se du har fjorton tjugotre å fjorton trettiåtta

    Kund: halv två

    Telefonist: halv två

    Kund: ja

    Telefonist: ja då ä de trettton å tjugotre

    Kund: tretton å tjugotre

    Telefonist: å tretton å trettiåtta

    Kund: tretton å trettiåtta

    Telefonist: mm

    Kund: öhh (.) sen ska jag till något som heter Tuvgatan det ligger vid sista stationen (4s)

    Telefonist: de finns inte med på kartan men de ä ju Hässlegatan som ä den sista

    Kund: Hässlegatan

    Telefonist: mm

    Kund: men då tittar jag i katalogen bara

    Telefonist: ja

    Kund: mm tackar (.) hej

    Telefonist: hej

  33. ung kvinna
  34. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja hej ja undrar hur mycket man får lägga till om man ska åka till Vimmerby med (.) om man har expresskort (.) över länsgränsen där hur mycket det blir (3s)

    Telefonist: är du ungdom eller

    Kund: öhh ähh hur ä man ungdom

    Telefonist: hur gammal är du

    Kund: tjugotre

    Telefonist: de ä man tills man fyller (xx) vart skulle du åka

    Kund: Vimmerby

    Telefonist: (xx)

    Kund: å de oavsett om man åker med länståg eller kustpilen eller blir de

    Telefonist: ja

    Kund: de blir samma

    Telefonist: mm

    Kund: mm jättebra

    Telefonist: ja

    Kund: tack hej

    Telefonist: tack hej

  35. kvinna
  36. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja ja skulle vilja fråga om en linje nummer fyrtiosju

    Telefonist: mm

    Kund: hur (.) den (.) de ä ju en som går sex åtjugofem ifrån Norrköping

    Telefonist: ja

    Kund: å ska va vid Saab civila porten sju å tjugotre

    Telefonist: ja

    Kund: stannar den någon gång vid norra porten också (2s) har den någon hållplats där

    Telefonist: de ska vi titta på vet du de går bra (xx)

    Kund: ja (20s)

    Telefonist: nej den har huvudporten å sen ä de civila porten

    Kund: den åker inte förbi där alltså

    Telefonist: nej

    Kund: vet du om de ä nån annan buss som gör de eller (2s)

    Telefonist: du menar nån expressbuss som kommer förbi där

    Kund: ja (.) dä ä de inte

    Telefonist: nej de ä de inte

    Kund: nej (.) utan då blir de i så fall

    Telefonist: de blir huvudporten

    Kund: porten

    Telefonist: sen ä de bara civila porten

    Kund: de ä de

    Telefonist: ja

    Kund: ja (.) okey (.) men då vet ja dä

    Telefonist: mm

    Kund: ja (.) tack ska du ha

    Telefonist: mm hej

    Kund: hej

  37. äldre kvinna
  38. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja hej ja heter Linda Fransson (.) ringer från Motala

    Telefonist: ja hej

    Kund: ja undrar var ja ska vända mej å fråga saker som eventuellt ä kvarglömda på en buss (.) mellan Linköping å Motala

    Telefonist: mellan Linköping å Motala

    Kund: ja

    Telefonist: ä de femhundratjugo eller sexhundratjugo

    Kund: ja de ä en av dom

    Telefonist: vet du hur dags du åkte från Linköping

    Kund: öh ja de va (.) nej de kan ja inte säga (.) å de här ä också längesen för (.) de här ä en borrmaskin de gällde (.) å vi trodde att den va hos varan (.) så att de hade ingen fråga efter förän nu å de (.) de här va i höstas redan (.) så ja vet inte hur länge dom sparar (.) saker

    Telefonist: nu ä de som så att de finns olika som kör (.) de va därför ja fråga

    Kund: ja

    Telefonist: så ja kunde ge dej rätt telefonnummer

    Kund: jaså ä de så

    Telefonist: men (xx)

    Kund: ja ja

    Telefonist: öh amen vänta (.) vi ska se (.) vänta lite så ska ja se (20s) hallå ja

    Kund: ja

    Telefonist: du kan försöka med Swebuss i Motala

    Kund: jaha

    Telefonist: å de ä noll ett fyra ett

    Kund: ja

    Telefonist: tjugoett sextitvå sexton

    Kund: tjugoett sextitvå sexton

    Telefonist: ja

    Kund: ja men då kan ja höra där om dom känner till nånting

    Telefonist: ja gör så

    Kund: tackar tack

    Telefonist: hejdå

    Kund: hej

     

    Östgötatrafiken 1998-03-16 kl. 15.00-17.00

  39. kvinna
  40. Kund: hejsan a-ja skulle vilja ha reda på (.) en bra buss (.) från Linköping till Söderköping (.) en freda ja ska va där klockan nie

    Telefonist: på morron

    Kund: aa (2s)

    Telefonist: då ska vi se (5s) jaa (.) de va lite svårare de

    Kund: (fnissar)

    Telefonist: (xx) kan va där noll-sju-femti i Söderköping å nästa kan vi va tie-femtifem

    Kund: Jaha (.) kan man tå nåt tåg till (1s) Norrköping å ta en buss därifrån då

    Telefonist: då kikar vi på de (.) dröj ett tag då

    Kund: mm (15s)

    Telefonist: då ska vi se om du åker från Linköping (.) nollåtta å nollåtta

    Kund: nollåtta å nollåtta

    Telefonist: då ä du i Norrköping åtta å tretifem

    Kund: åtta å tretifem

    Telefonist: du har du på Norrköpingsbussterminalen °(xx)° som går nollåtta å förtisex

    Kund: °åtta å förtisex°

    Telefonist: då är du i Söderköping °(xx)°

    Kund: jättebra du (.) okej tack

    Telefonist: tack ska du ha du

    Kund: hej

    Telefonist: hej

  41. man
  42. Telefonist: trafikuplysningen

    Kund: ja hej jag skulle höra om du kunde upplysa mej (.) pendeltåg mellan (.) Vikingstad Mjölby (.) vid sex (.) tiden på kvällen eller dags den går

    Telefonist: Vikingstad Mjölby

    Kund: mm (6s)

    Telefonist: du har en sjutton å femtisex Vikingstad

    Kund: mm (.) å nästa

    Telefonist: arton å sexton

    Kund: arton å sexton (.) å sen

    Telefonist: arton trettisex

    Kund: ah hur många minuter tar dä till Mjölby

    Telefonist: jaa du åker arton å sexton ä du där arton å tretti

    Kund: mm

    Telefonist: knappt femton minuter

    Kund: knappt femton minuter (.) arton trettisex hur dags ä jag i Mjölby då

    Telefonist: arton å femti

    Kund: arton å femti (.) eeh (.) hem sen vi nietiden (1s)

    Telefonist: va sa du vid nie på kvällen

    Kund: ja vi ått- mellan åtta å nie nångång

    Telefonist: ja då går dom en gång i timmen (.) då har du från Mjölby tjugo nollfem

    Kund: tjugo nollfem (.) å tjuett

    Telefonist: tjuett noll fem ja

    Kund: eeh (.) hur många zoner ä dä där emellan (6s)

    Telefonist: du menar om man ska titta vad de kostar

    Kund: mm (.) om ja har så här (.) laddat ett sånt här kort

    Telefonist: ett värdekort menar du

    Kund: jaa

    Telefonist: Vikingstad Mjölby då kostar det trettinie respektive tretti kroner (.) å du skulle åka (.) va sa vi hur dags på eftermiddagen sa du

    Kund: arton å arton å sexton eller arton å trettisex

    Telefonist: ah men då kostar det alltså (.) tretti kroner

    Kund: tretti kroner

    Telefonist: ah (.) värdekort

    Kund: ja jättebra (.) mm

    Telefonist: mm

    Kund: tack hej

    Telefonist: tack hej

  43. äldre dam
  44. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja hejsan (.) hörrudu ja ringer från Linköping (.) ja undrar lite om dom här små bussarna som kör omkring (.) i sta

    Telefonist: servicelinjen

    Kund: jaså ä dä servicelinjerna jaha (.) va ehm (.) va ä dä för nummer på dom där

    Telefonist: jaa (.) då har du ju tvåhundra tjuge

    Kund: ja

    Telefonist: å tvåhundratjugeett

    Kund: °tvåhundratjuett°

    Telefonist: tvåhundratjutvå

    Kund: tvåhundratjutvå (.) vet du hur dom- stannar dom i- i centrum nån- i stan- nån ting

    Telefonist: var ska du gå av nån stans

    Kund: Snickaregatan

    Telefonist: jaa (1s)

    Kund: jaha

    Telefonist: Sparbankshuset

    Kund: Sparbanksh-

    Telefonist: Sparbankshuset (.) och parkeringshuset (1s)

    Kund: mm (.) huset å å parkeringshuset (.) ehu- e de alltså alla samtliga (.) °park- er- i°

    Telefonist: jaa

    Kund: jaha (.) va e de fö nu- fö nummer som går här åpp i Valla (.) ä dä tvåhundratjuge eller tvåhundratjuett (3s)

    Telefonist: ska kika på de (xx)

    Kund: ja de e de ja fundera på

    Telefonist: ett ögonblick ska vi se du

    Kund: mm (9s)

    Telefonist: nu ska vi se nu är det tvåhundratjuett (.) å den går (.) Gamla Linköping Gottfrids det måste va den du menar

    Kund: ja just de tvåhundratju- aha (.) va ä de för tider dom går då

    Telefonist: jaa (.) då utgår dom från IKEA (.) å dom går alltså halv (.) varje timme

    Kund: jaså

    Telefonist: nästa är ju tretton å tretti där utifrån

    Kund: när- ja tänkte- om man ska åka från Valla in till stan

    Telefonist: Gamla Linköping he- varje hel timme (.) tretton nollnoll ska de komma enförbi där

    Kund: jaha (.) e de- e de (.) nå busshållplatser härikring ja de e de (.) i själva (.) kring Vallarondellen å de här

    Telefonist: de ä den här stora vid Gamla Linköping

    Kund: jaha jaja (.) ha men dåå ska du ha tack

    Telefonist: mm

    Kund: men får man åka lång väg om man ska ti- till stan liksom (.) till sparbankshuset (.) blir det stor omväg

    Telefonist: ja de blir ju över Gottfrids (.) sen går den förbi Abisko (.) pumpgatan

    Kund: ja ja

    Telefonist: sen snickaregatan

    Kund: ja de va ju ingen farlig omväg

    Telefonist: mm

    Kund: varje timme sa du varje hel ti-

    Telefonist: ja varje hel timmer kommer den till Gamla Linköping

    Kund: jaha va bra

    Telefonist: tvåhundratjuett

    Kund: just de

    Telefonist: jaa

    Kund: tack ska du ha

    Telefonist: tack å hej

    Kund: hej

  45. yngre tjej
  46. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: jaa hej Anna Nilsson heter jag och jag vill åka buss från Ryds centrum till resecentrum i Linköping.

    Telefonist: mm

    Kund: å ja ska va på rececentrum innan fjorton å trettifem (.) fö vi ska till långfärdsbussarna

    Telefonist: jaha (.) å då behöverdu va nere strax efter tjuge över två nånting då

    Kund: ja ungefär

    Telefonist: då ska vi se här (11s) tvåhundrafjorton Ryd ändhållplatsen går förtisex (.) tretton å förtisex då är du nere fjorton noll sju (.)

    Kund: jaha

    Telefonist: å (.) nästa är du nere (.) fjorton å trettisju (.) men de ä ju för sent

    Kund: ja (.) de går allstå bara varje halvtimme

    Telefonist: jaa ja ska se på den här tvåhundrasexton också

    Kund: jaa

    Telefonist: de e ju Ryds centrum den kommet till då

    Kund: ja

    Telefonist: jaa (.) då har du fjorton (.) nollfyra (.) då är du nere fjorton tjugeett

    Kund: ja

    Telefonist: annars har du den som går (.) trettifya men då är du nere tretton å femtiett

    Kund: jaa (.) fjorton nollfyra sa ru

    Telefonist: jaa

    Kund: okej

    Telefonist: mm

    Kund: då tar ja den (.) tack så mycket (.) hej

  47. kvinna
  48. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: jaa hej de här va Anna Linder från Åtvidaberg

    Telefonist: ja hej

    Kund: jo jag skulle vilja ri- ja skulle vilja prata me nån som (.) ja vill klaga lite på personalen på bussen

    Telefonist: klagomål tar jag emot

    Kund: de gör du

    Telefonist: ja

    Kund: bra (.) igår (.) så åkte jag med bussen då frå- mellan Linköping Åtvidaberg (.) och den gick arton å trettifem

    Telefonist: från Linköping

    Kund: från Linköping ja (.) och nu vart inte jag utsatt för de här själv då men (.) den här busschauffören vet ja inte riktigt vem han ä heller fö ja (.) a såg väl honom från början i höstas här

    Telefonist: mm

    Kund: sån extrainsatt personal (.) fö ja ha inte sett en åkt åkt här i Åtvidaberg här i tätorten (.) utan dä ä den sträckan då

    Telefonist: mm

    Kund: för re första tycker ja han kör jäklit vårdslöst (.) å ä nonchalant (.) framförallt mot äldre människor då som kanske har svårt me de här me värdekort å så där (.) så att han behandlade två äldre damer under färden igår iallafall (hostar) väldigt illa

    Telefonist: jaha

    Kund: eehu (.) de kan ju va svårt å förstå om man liksom har slut på värdekort då (.) så ska man ju mata i nya pengar (.) ja (.) å så gör man de då å samtidigt måste du ju sen igen stoppa i kortet en gång till va

    Telefonist: ja just de

    Kund: å de förstår ju kanske inte dom här äldre manniskorna ibland då (.) så (.) då tog dom ju kortet å gick då (.) å så vände han sej bort emot dom (.) ska ni betala eller inte (.) jaha sa dom (.) för dom trodde kanske att de (.) gick automatiskt då va (.) ja

    Telefonist: ja (.) de tror man

    Kund: jo visst (.) jo dä vet ja många som va va fasen tog inte dom liksom trodde de samtidigt då va

    Telefonist: jo många gör ju så

    Kund: jaa (.) så hon gick tillbaka (.) så plo- elle gi- hon kom bara (.) nåra steg då

    Telefonist: mm

    Kund: så plocka hon åpp sin plånbok (.) för hon trodde de var där hon skulle betala en gång till då (.) att de bli nå fel då

    Telefonist: jaa

    Kund: jaa (.) ja men (.) men de ä väl inte med de där du ska betala (.) dä ä väl dä där kortet du ska använda antar jag väl (.) så där va (.) detta hände liksom två gånger på den här färden då

    Telefonist: jaa

    Kund: ja (.) å sen (.) ungefär vid få se Tinnerbäcken då (.) så (.) både lokalbussarna i Linköping stannar där också då (.) så då kom de in en invandrartant då å frågade (.) går den här bussen till Akolmen (.) hon pratade väl lite otydligt men jag hörde i alla fall va hon sa (.) å då säger han (.) nej den går inte till Akolmen den går till Åtvidaberg (.) å lite så här luddit sa han de här då (.) så hon hörde väl inte va han sa (.) så fråga hon en gång till då då svara han henne inte (.) så att då sa vi åt henne att den går inte till Ekholmen den går till Åtvidaberg (.) ja (.) aha sa hon å så gick hon ut då (.) så att (.) de här är inte första gången (.) men nu var de droppen för min del i alla fall

    Telefonist: ja

    Kund: så att de var en tjej till som åker ofta mellan Liköping Åtvidaberg för hon jobbar ja där inne då

    Telefonist: mm

    Kund: hon sa re (.) han ä förskräckli (.) så hon skulle också försöka å ringa idag då (.) ja (.) så ja sa de ä lika bra vi gör de rå (.) ja

    Telefonist: (xx)

    Kund: ja (.) ja sa de ä lika bra vi gör de för ja tycker liksom även om inte vi vart drabbade av de så mår man så dåligt själv (.) när när å framförallt äldre å barn (.) så där som inte kan försvara sig då (.) en annan hade ju blivit galen istället (.) å sen då sitter å spelar (.) musik får man spela så mycke man vill för mej skiter ja i va (.) men spela då nån typ gudstjänst eller va de va (.) börja redan på resecentrum å ända till Åtvidaberg alltså (.) predikan å nån musik (.) religiös musik å så där då (.) å ja tänkte de (.) tänkte gå fram men hade ja inte haft väskan me

    Telefonist: spelade han högt väldigt högt eller

    Kund: ja väldigt högt

    Telefonist: jaa

    Kund: ja (.) så att ja tänkte att hade ja inte haft väskan hade ja följt me in till stationen (.) å så hade ja frågat honom (.) om han verkligen var religiös eller (.) för de kunde man ju inte tro (.) så som han betedde sej då (.) ja (.) det-

    Telefonist: (xx)

    Kund: ja (.) å just de tyckte ja han va liksom provocerande på nå sätt när han spelade de här tyckte (.) tyckte dom runt om kring också att han va väldigt provocerande

    Telefonist: mm

    Kund: ja (.) när just att de var då andaktsmusik å predikan å sånt där då

    Telefonist: jo men de är en sak om han vill höra på de men

    Kund: jo det får han gärna göra

    Telefonist: men han får inte dra på så övriga mår dåligt

    Kund: nej nej (.) ja tyckte inte de heller (.) sen så sa hon ju de den här tjejen att ibland (.) elle- de hade hänt att han hade (.) å de ä heller inte så länge sen (.) han kör väldigt vårdslöst då

    Telefonist: jaa

    Kund: å ibland kan de va tvärtom att han kör jättesakta (.) att man tror liksom att de ä nånting på vägen (.) å ibland vet man ju att de att (.) dom ska köra ihop tidera kanske liksom va (.) å att dom stannar å så där (.) men då sa hon de vet ju ja också men det här ä ju liksom nåt enormt (.) också så här provocerande

    Telefonist: jaa

    Kund: Ibland öppnar han inte dörrarna (.) när dom har stannat då (.) ja får gå bort å fråga tänker du öppna eller

    Telefonist: ofta ska dom gå ändå

    Kund: ja (.) jaa

    Telefonist: beror på om han har kontroll över dörrarna

    Kund: jaa (.) ja men då när dom kom fram eller han killen kom fram å så sa han till honom ja skulle gärna vilja gå ut (.) han måste ha sett i backspegeln att de va nått galet (.) då liksom låg han över ratten precis som han inte brydde sej om nåt å bara tittade ut (.) sådär också nonchalant då (.) ja

    Telefonist: ja har skrivit ner de här nu (.) vill du att dom tar kontakt med dej (.) det här kommer jag skriva upp på klagomål och jag kan skriva vem som har lämnat in klagomålet

    Kund: ja just de (.) jo det har ingen betydelse

    Telefonist: för då kan jag skriva att de tar kontakt med dej

    Kund: jaa

    Telefonist: om det skulle va nåt

    Kund: jaa

    Telefonist: telefonnummer

    Kund: då ska vi se här (.) då har ja till jobbet här de är (xx)

    Telefonist: å de ä Åtvidaberg

    Kund: jaa (.) noll ett två noll ja (.) de ä Åtvidaberg (.) å så har ja ett till

    Telefonist: va hette du (.) ja kan ta ditt namn en gång till

    Kund: Anna Linder heter ja

    Telefonist: Anna Linder

    Kund: ja

    Telefonist: jaa

    Kund: ja har farbröder (.) kusin å en farbror som kör på bussen (.) ja skulle ha prata mä dom tänkte ja för ja skulle gärna tagit namnet på chauffören (.) de hade varit lättare då

    Telefonist: ja men de ä lätt å se

    Kund: jaa (.) just de ja tänkte nämna turen

    Telefonist: ja precis (.) i å me att du sa viken tur så

    Kund: jaa (.) å att de var på söndan då igår så

    Telefonist: ja (.) klockan arton å trettifem

    Kund: ja just precis

    Telefonist: ja

    Kund: ja

    Telefonist: men hörudu det här ska ja skriva ner

    Kund: ja jättebra

    Telefonist: lämna in med en gång

    Kund: ja (.) hej

    Telefonist: hej

  49. medelålders man
  50. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: SJ Mjölby Åke Ahl

    Telefonist: Hej

    Kund: öh (.) hade en kille som som kom hit (.) han hade biljett Nässjö (.) me byte i Tranås å Mjölby å sen stog dä då på biljetten att han skulle åka tåg fjorton noll åtta

    Telefonist: mm

    Kund: sen fans de ju en buss som gick nu ehu (.) tretton å (.) å femton (.) går den väl mot (.) Motala (.) å då tog inte busschauffören män (1s) ehu (.) ja vet inte riktigt (.) nu kan- ja hade inte möjlighet att gå ut å prata heller å ja trodde ja skulle kunna (.) styra om biljetten

    Telefonist: dåm åkte ifrån honom alltså

    Kund: nejrå han (.) han sket i biljetten han löste nån ny helt enkelt

    Telefonist: mm

    Kund: men ehu (.) ja vet inte- de blir lite stelt om du förstår va ja (1s) tänkte (3s)

    Telefonist: mm (.) va sa ru ja hängde inte mä riktit nu (.) dä va så mycke turer

    Kund: ja alltå han har en biljett från Nässjö

    Telefonist: jaa

    Kund: ti Motala (.) åså ä rä då länstrafik till Trånås å sen (.) regionaltåg Tranås Mjölby

    Telefonist: regtågen upp till Mjölby ja

    Kund: ja å så va han här tretton noll tre då (.) sen har alltså inte (.) biljetten de finns väl inte inne i maskin förmodar ja dä ä väl därför dänte (.) så att dä som kommer upp ä ju tåget fjorton noll åtta (.) å inte bussen tretton å (.) han sa att dä gick nån buss tretton å femton (.) kan dä göra dä tro

    Telefonist: du menar från Mjölby till Motala nu

    Kund: precis (2s)

    Telefonist: ska vi titta

    Kund: ja den går tretton å femton (6s)

    Telefonist: ja just de (4s)

    Kund: (suckar) ja sen (.) ja tycker ju de blir lite stelbent (.) de ä ju länstrafik som länstrafik tycker ja då (.) men ehu (.) ja (3s) ja vet inte va du tycker (.) tycker du att han skulle ha fått åkt mä eller (3s)

    Telefonist: (skrattar)

    Kund: (skrattar)

    Telefonist: dä ä en sak va ja tycker (.) å en sak va jag ska säja

    Kund: jaa (.) (3s) jaja men ja- nu hade ja inte nån chans att greja de här på nått sätt då (.) me- men ja tyckte de blev lite- lite osmidigt då va

    Telefonist: ja

    Kund: men (.) för ja menar (.) han kunde ju ha (.) lika gärna ha (.) ja menar betalt har vi ju (.) å även ni får ju betalt utav de här va

    Telefonist: mm (.) ja just de (.) han gör ju saken lite smidigt för sej

    Kund: ja (.) ibland blir de så där (1s) busschaufförigt (1s) (skrattar något)

    Telefonist: mm ja joo (skattar något)

    Kund: ja dä ä lite synd va

    Telefonist: jaa visst

    Kund: ja och dä (.) ja bor ju i Sya du kanske inte vet vem ja ä nej (.) nej dä vet du inte

    Telefonist: nej

    Kund: för dä låter inte

    Telefonist: på dej hörs (xx)

    Kund: ja ja åker ju en del buss å ja menar dä finns ju fortfarande såna som (.) som då ä lessna för att dom inte får åka buss hela vägen mellan Mjölby å Linköping då va

    Telefonist: mm mm (.) jo de har ja många samtal om (.) att dom finns dä inga bussar (.) men så ä dä dä finns inte mer än den expressbusslinjen

    Kund: nej (.) å dä (.) di skulle ju inte få upp nåra om ni skulle åka buss hela vägen

    Telefonist: nej

    Kund: dä ä ju så va (.) men a då va- ja vet inte om du kan (.) men ja- ja tycker dä ä lite osmidigt hantering då va

    Telefonist: vill du prata med dom på radion

    Kund: ja dä kan ja ju- ja dä kan ja göra (.) dä ä tåget- själva (.) ledningen där va

    Telefonist: jaa trafikledningen

    Kund: ja ja kan höra med dom

    Telefonist: ja ska höra (.) häng kvar lite

  51. yngre man
  52. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja hejsan (.) ja skulle vilja veta hur jag tar mej eh (.) från sjukhuset ner till IKEA i Linköping

    Telefonist: du ä i Linköping nu va

    Kund: ja

    Telefonist: mm (.) då börjar du med å ta tvåhundratolv tillexempel (.) från universitetssjukhuset

    Kund: okej

    Telefonist: byter du ner på rececentrum till tvåhundra femton

    Kund: okej

    Telefonist: som går då till IKEA

    Kund: okej (2s) vilka tider går dom här bussarna

    Telefonist: då ska vi se (.) ehu fram- nästa går tretton å femtisju (.) du har tretton å tjugesju (.) tretton å femtisju

    Kund: okej

    Telefonist: å dä ä tvåhundratolv (.) och sen har du (.) °den går° (.) ja den går ju var femtonde minut så den går nollfyra nitton trettifya och förtinie från rececentrum

    Kund: okej (.) har du nån aning om eh (.) kostnaderna (.) biljettkostnaderna

    Telefonist: jaa (.) de kostar just nu fjorton kroner

    Kund: okej (.) tackar ja för de (.) hej

    Telefonist: hej

  53. yngre tjej
  54. Telefonist: trafikuplysningen

    Kund: ja hej ja (.) skulle vilja ha numret till (.) Swebus upphittade grejer

    Telefonist: ja de har inte jag

    Kund: de har inte du

    Telefonist: det här är Östgötatrafiken (1s)

    Kund: öh (.) (skrattar) jaha (.) ä dä dom som kör bussarna på

    Telefonist: Swebus är inte Östgötatrafiken

    Kund: men ä dä dom som kör bussarna på (.) på va heter de (.) mornarna (.) ti Motala (.) vi sju

    Telefonist: har du åkt mellan Motala och

    Kund: Skänninge

    Telefonist: Motala Skänninge

    Kund: nej gud ne (.) från Mjölby (.) å sen går den till Motala (.) men den gå fem i sju från Mjölby

    Telefonist: vilken linje har du åkt me då (.) om vi säjer så

    Kund: va

    Telefonist: vilken linje är de du åker

    Kund: de vet-

    Telefonist: åker du mellan Mjölby

    Kund: mellan Mjölby å Motala

    Telefonist: Motala (.) jaa

    Kund: klockan klockan fem i sju

    Telefonist: vad heter den bussen då (.) om vi säjer så rå

    Kund: va ren heter (.) ja de vet- ja de vet ja ‘nte (.) men han som körde nu på eftermiddan (.) för ja fråga honom (1s) å då sa han at de va Swebus tror ja (1s) som körde den turen (1s)

    Telefonist: jaa (.) ja måste ta reda på (3s) när åkte du från Mjölby

    Kund: fem i sju (2s)

    Telefonist: fem i sju

    Kund: jaa (2s)

    Telefonist: jag har ingen buss som går fem i sju (1s) menar du sex å femtiåtta

    Kund: neej (.) sex å femtifem (.) står det i min samlingstidtabell (.) fem- sex femtifem

    Telefonist: a men då vet du vilken linje de är

    Kund: sexhundrasexti

    Telefonist: sexhundrasexti

    Kund: jaa (3s)

    Telefonist: ja ja ska se vänta ett tag

    Kund: mm ((A kopplar ur sig)) °nej inte ren där° (6s) °här ä ju min (.) mycke bättre° (5s) °är det sexti vi åker med° (6s) °sextisex var de visst° ((kunden talar med sin kompis, det mesta är ohörbart)) °dä är olika bussar°

    Telefonist: mm nu ska vi se här (.) då ä dä noll ett fyra ett (.)

    Kund: eeh (.) noll ett fyra ett

    Telefonist: ja tjugeett sextitvå sexton (2s)

    Kund: ja okej

    Telefonist: mm

    Kund: hejdå

    Telefonist: tack hej

  55. äldre man
  56. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: hallå

    Telefonist: jaa (.) de är trafikupplysningen

    Kund: de e Nils Motala

    Telefonist: mm

    Kund: hej (.) eeh (.) swe-busslinje åtta tre ett i Linköping

    Telefonist: åtta tre ett

    Kund: jaa

    Telefonist: de har inte vi (.) de får du fråga Swebuss trafikupplysning om

    Kund: ja dom vet- jaså Swebuss jaha (2s) och var hittar ja d- vet du v- frågan är var- var står dom bussarna

    Telefonist: jaa du

    Kund: de vet du inte heller

    Telefonist: de måste ju va på fjärrbussterminalen

    Kund: de är fjärrbuss (.) fjärrbussterminalen ja

    Telefonist: jaa (.) de måste de va

    Kund: ha (.) var hittar ja Swebuss

    Telefonist: ehh

    Kund: noll tretton eller

    Telefonist: nej noll två noll

    Kund: noll två noll

    Telefonist: sex fyra noll sex fyra noll

    Kund: sex (.) jah (.) dom vet ju‘nte heller

    Telefonist: nehe

    Kund: de va ju de numre- dom ja ringde (.) å så säjer dom att de får du prata med Östgötatrafiken dom vet säkert

    Telefonist: (skrattar) *jaha*

    Kund: ja vet-

    Telefonist: (xx)

    Kund: va sa du

    Telefonist: fjärrbusterminalen måste dom ju veta

    Kund: ja (.) men ja vet att ja kommer å bli sen (.) å blir de då (.) då skulle ja liksom vilja veta va vart kör ja intill snabbt och elegant

    Telefonist: de finns en liten parkering där uppe (.) vid fjärrbusterminal terminalen

    Kund: jaha

    Telefonist: gör de

    Kund: det gör de

    Telefonist: ja de gör de

    Kund: jaha (.) ett-

    Telefonist: du kör in där uppe vid Duka

    Kund: eeh (.) Duka (.) dä ä i slutet bort mot se- vad hette de nu

    Telefonist: nästan framme vid (.) vid järnvägs(xx)

    Kund: ja just de (.) u- ut mot Tornbykanten där

    Telefonist: det står Duka på där (.) precis innan där har du fjärrbussternminalen

    Kund: okej (.) ja då så klarar vi’t

    Telefonist: jaa

    Kund: då fick ja min fråga klarad

    Telefonist: (skrattar)

    Kund: *jaa* du ser (.) du reder ut de mesta

    Telefonist: jaa

    Kund: tack för hjälpen (.) hej

    Telefonist: hej

  57. ung kvinna
  58. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja hej (.) ja skulle vilja höra om de går (.) eller va ä de för buss som går (.) vid fem ti (xx) (.) typ nån tid där också (.) ungefär vid fem

    Telefonist: då ska vi se (.) du ska åka från Lin- Norrköping

    Kund: ja

    Telefonist: när ska du åka nu på eftermiddan

    Kund: nä vid fem nångång (.)

    Telefonist: fem (1s) jaa (.) då har du sexton förtitvå

    Kund: jaa

    Telefonist: nej vänta nu lite för den går inte till (xx)

    Kund: nähe

    Telefonist: sexton femtifem

    Kund: sexton femtifem (.) jaha

    Telefonist: linje fyrahundra trettifem

    Kund: jättebra (.) tack så hemskt mycke

    Telefonist: jaa

    Kund: tack hej

    Telefonist: hej

  59. ung kille
  60. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja hejsan ja undrar när nästa buss går från Skäblacka till Norrköping

    Telefonist: nu hör inte ja va du sa riktigt

    Kund: Skäblacka till Norrköping

    Telefonist: ja ett ögonblick ska vi se (17s) jaa nästa går fjorton noll fem på förmiddagen

    Kund: fjorton noll fem

    Telefonist: jaa

    Kund: tack så mycke (.) hej

    Östgötatrafiken 1998-03-16 kl. 17.00-17.45

  61. yngre kille
  62. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja hejsan

    Telefonist: hej

    Kund: öhh nästa buss femhundrasjutti ifrån Vikingsta till Västerlösa

    Telefonist: nu ä klockan sexton å femtifem å då har du nästa som går här från Vikingsta sjutton-tjugo (2s)

    Kund: okey

    Telefonist: mm

    Kund: tack

    Telefonist: tack hej

    Kund: hej

  63. äldre dam
  64. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja ja undrar n- nån buss som ä i Boxholm (.) dä ä så att skulle bara köpa ett öhh mändadskort (.) å är ä närmsta buss nu som är i Boxholm

    Telefonist: mm då ska vi se här då

    Kund: ja skulle va på torget

    Telefonist: ja just de

    Kund: så du kan säga från Åsnäs eller från stationen

    Telefonist: ja precis (.) men nu ä klockan sexton å femtinie (.) och då ska vi se här (1s.) a du hade en som ä där nere nu sjutton-noll-noll de hinner du väll inte till antar ja

    Kund: nej jag ska ner på torget nu

    Telefonist: ja

    Kund: å då ä de fem minuter nä de hinner ja inte

    Telefonist: nej så nästa är i Boxholm klockan sjutton å fyrtiofem

    Kund: sju

    Telefonist: den går ifrån Boxholms station sjutton å fyrtiofem mot Mjölby

    Kund: jaha

    Telefonist: mm

    Kund: de ä bra

    Telefonist: mm

    Kund: mm (.) de säger vi

    Telefonist: tack hej

    Kund: tack och hej

  65. ung flicka
  66. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: hej ja undrar nästa buss från Malmslätt in till stan går

    Telefonist: då ska vi se här då buss tvåhundratretton går var i Malmslätt vill du gå

    Kund: Tjärnakors

    Telefonist: Tjärnakors (.) nu är klockan sjutton-noll-fyra å då har du en som går sjutton och sexton till ifrån Tjärnakors mot Linköping

    Kund: okey tack så mycket

    Telefonist: hej

    Kund: hej

  67. kvinna
  68. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: jaha hejsan ja

    Telefonist: hej

    Kund: undrar vad de finns för förbindelser mellan Björsätra och Åtvidaberg (.) kvällstid

    Telefonist: mm

    Kund: kunde inte hitta de i våran (.) turlista här

    Telefonist: ska vi se mellan Björnsäter å Åtvidaberg är det buss nummer femhundratrettioåtta som går

    Kund: femhundratrettioåtta heter den

    Telefonist: mm och vilken kväll pratar vi om

    Kund: ja i i morn kväll till exempelvis

    Telefonist: mm

    Kund: om det finns nått från Björnsäter till Åtvidaberg

    Telefonist: ja (.) äh du har en buss femhundratrettioåtta som går från bjärsä björnsäter sexton å tjugo

    Kund: ja de va väll lite tidigt kanske

    Telefonist: sjutton å tie

    Kund: ° sjutton å tie°

    Telefonist: å sen har du en tur som är anropsstyrd de ä sån här som du får ringa å beställa senast klockan (.) öhh sexton den dagen du ska åka då

    Kund: ja

    Telefonist: mm å då gör du de på tretti- (.) noll-tretton då

    Kund: noll-tretton

    Telefonist: trettisju elva förtiofem

    Kund: trettiosju elva förtiofem

    Telefonist: å då går den turen i så fall ifrån Björnsäter arton å fyrtiofem

    Kund: den går arton å fyrtiofem

    Telefonist: sen har du en som går tjugoett å trettiofem också

    Kund: och tjugoett å trettiofem

    Telefonist: å de ä också en sån däe som

    Kund: som man

    Telefonist: som gick å beställa

    Kund: jaja

    Telefonist: mm

    Kund: haa (.) öhh från Åtvidaberg till Björnsäter

    Kund2: men de vet ja redan ((person i bakgrunden))

    Kund: jaha ja ja det han hon visst prata med

    Telefonist: jaha

    Kund: okey men då får jag tacka så mycket för hjälpen

    Telefonist: tack de ä bra

    Kund: tack hej

    Telefonist: hej

  69. man
  70. Telefonist: östgötatrafiken

    Kund: ja hej (.) ja ska till Ugglegatan åtta

    Telefonist: ja

    Kund: och (.) jag undrar (.) det ligger nånstans i Tannefors

    Telefonist: ja (.) jag ska se här ett ett jag ska titta exakt var det ligger ett ögonblick bara

    Kund: jarå ((Telefonisten kopplar ur sig)) (25s) ° ähh (.) okey° (5s) ° de va som faan° (2s) ((Telefonisten kopplar in sig igen))

    Telefonist: hallå ja

    Kund: ja hej

    Telefonist: det ä buss tvåhundratio som går gamla tanneforsvägen som du får åka å gå av vid den hållplatsen vid den hållplatsen som heter vetegatan.

    Kund: vetegatan

    Telefonist: mm

    Kund: ja tack för hjälpen

    Telefonist: tack hej

    Kund: hej

  71. ung tjej
  72. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja hej ja skulle fråga ja har sånt där öh (.) sånt där busskort som vi har fått här från skolan som står express på också

    Telefonist: ja

    Kund: och då är det så här att vi skulle eventuellt åka tåg

    Telefonist: mm

    Kund: men hur långt räcker de där för vi skulle åka ska åka till Örebro

    Telefonist: ja

    Kund: å då blir de ju så att ja kan åka till Askersund påt (.) sen ä de ju ett nytt landskap

    Telefonist: ja men om du ska åka tåg (.) säger du

    Kund: mm

    Telefonist: ja (.) du hade tänkt att åka tåg

    Kund: ja

    Telefonist: från var

    Kund: äh från Motala

    Telefonist: ja

    Kund: för att öh dom sa på SJ där att vi skulle ringa till er

    Telefonist: mm men kortet om du åker tåg vet du

    Kund: ja

    Telefonist: öh å du ska åka tåg från Motala

    Kund: ja

    Telefonist: då gäller ju inte kortet upp till Örebro

    Kund: inte till Örebro men till Askersund

    Telefonist: nej de gör de bara om du åker buss

    Kund: jaa för att ehh (.) när den åker till Linköping till exempel

    Telefonist: ja

    Kund: då åker den ju på expresskortena

    Telefonist: ja men de gäller ju i Östergötlands län öh de här kortet

    Kund: ja

    Telefonist: å åker du buss på de här kortet express

    Kund: ja

    Telefonist: till så räcker det till Askersund å så de som ligger ovanför öh Motala

    Kund: ja

    Telefonist: men åker du tåg så så gäller inte de längre än till Motala

    Kund: nähä du

    Telefonist: nej

    Kund: nej nej för hon på SJ sa de att eh (.) att de (.) måste minska priset eh

    Telefonist: nej för att de ju du tåget stannar ju inte nån gång förns du kommer till eh (.) Örebro va

    Kund: nej

    Telefonist: nej så att de där kortet gäller inte om du åker till Motala Örebro

    Kund: nej nej men hur blir de med busskortet när den åker uppåt då (.) till Askersund vv- då hur får den göra då betalar mi en ny gång eller (.) om man åker buss

    Telefonist: nej om du åker buss

    Kund: mm

    Telefonist: då åker du ju buss på de där kortet från Motala till Askersund

    Kund: ja

    Telefonist: ja

    Kund: sen

    Telefonist: får du kliva av å byta i Askersund å sen får du ju åka från Askersund å upp till Örebro

    Kund: så en kan inte sitta på expressbussen ända upp menar du

    Telefonist: va var de för expressbuss du tänkt att åka då

    Kund: öh åtta fyrtio

    Telefonist: ja

    Kund: eller va den heter

    Telefonist: nu är de så här att de där kortet om man får åka med de kortet Motala Örebro

    Kund: ja

    Telefonist: så får du betala biljett Motala Örebro för de där kortet gäller bara från Gränna till Askersund och de je då får man kliva av i Askersund

    Kund: jaha

    Telefonist: mm så ska du åka med en buss åttahundrafyrtio (.) från Motala till till Örebro får du betala en biljett (.) en SweBuss biljett Motala Örebro

    Kund: jaha men de ä ju de ä ju dåligt

    Telefonist: jaa men så ä sånt såna ä reglerna vet du

    Kund: va lustigt jaha då har en ju ingen användning för busskortet i express i alla fall då

    Telefonist: nej inte

    Kund: bara neråt i landet då

    Telefonist: ja när du ska i Östergötland så

    Kund: jaa

    Telefonist: å sen sen räcker de till Askersund

    Kund: ja

    Telefonist: sen får du kliva av i Askersund å de hade du inte tänkt kanske

    Kund: nej

    Telefonist: nej

    Kund: vi skulle ju till *Örebro*

    Telefonist: *jahaa* precis å då får du betala biljett från Motala Örebro

    Kund: å va kostar de då för mej som är sjutton år

    Telefonist: ja då ska vi se här (.) hela vägen kostar (.) Motala Örebro kostar (.) ehh för en SweBuss biljett nitti kronor för vuxen å sjutti kronor för barn

    Kund: ja men då ä de

    Telefonist: enkel resa

    Kund: j- (suckar) ja ja (.) ja men går de buss då från vas- eller Askersund till eh Örebro som man kan hoppa på nån annan då

    Telefonist: ja om du du kan ju åka med buss sexhundratjugonie till exempel

    Kund: ja till ny till Askersund ja

    Telefonist: ja just de

    Kund: å så kan jag åka på express där sen menar du

    Telefonist: från Motala till Askersund åker du på ditt kort

    Kund: ja just de

    Telefonist: ja sen får du väll betala om då om du åker en annan buss emellan Askersund och Örebro om du nu vill göra de

    Kund: jaja så kunne en ju göra ja

    Telefonist: ja lite onödigt kanske

    Kund: ja för men de borde ju underlätta lite i pris

    Telefonist: ja de ä ju prisvänligt ä de ju men ah de ä såna regler som gäller de där kortet gäller Gränna Askersund (.) å far man

    Kund: ja

    Telefonist: längre så får man betala från där man klivit

    Kund: ja jo för det har jag läst

    Telefonist: ja

    Kund: de visste ja men ja trodde inte de va så när de va en buss om man säger som gick förbi här å sådär

    Telefonist: mm men så ä de

    Kund: okey men tack ska du ha du

    Telefonist: jaa tack hej

    Kund: de säger vi hej då

    Telefonist: hej

  73. man
  74. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja hej ja undrar när nästa buss mot Svärtinge går

    Telefonist: så ska vi se här från Norrköping då

    Kund: från Norrköpping ja

    Telefonist: nu ä klockan sjutton å tjugo å då har du en som går från Norrköping sjutton å tjugo arton (.) å sjutton å tjugofem (.) arton å tjugofem (.) nitton å tjugofem å tjugo å tjugofem

    Kund: okey de går alltså ingen mellan sjutton å tjugofem å arton å tjugfem

    Telefonist: öh de här va buss fyrahundratio å då ska vi titta på expressbuss fyrtiett här då (.) den går arton noll fem

    Kund: ja okey

    Telefonist: mm

    Kund: mm

    Telefonist: de ä bra

    Kund: tack hej

    Telefonist: tack hej

  75. kvinna
  76. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja goafton jag skulle höra med dej hittegodset

    Telefonist: mm

    Kund: de har inte ni me å göra va

    Telefonist: nä men jag tar reda på (.) vem de ä som har kört så kan du få de telefonnummret utav mej

    Kund: ja

    Telefonist: vilken buss har du åkt då

    Kund: eh fyrsexti

    Telefonist: mm ett ögonblick bara

    Kund: mm (16s)

    Telefonist: åkte du från Norrköping eller Valdermarsvik

    Kund: från Norrköping till Valdermarsvik sex å tretti (2s)

    Telefonist: De här är Ringarums busstrafik som har kört den där bussen

    Kund: mm

    Telefonist: å då får du ringa till dom på noll ett två ett

    Kund: ja

    Telefonist: trehundratre noll-noll

    Kund: då provar ja med det

    Telefonist: jaa

    Kund: tack för hjälpen

    Telefonist: tack hej

    Kund: hej

  77. ung man
  78. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: hej ja heter Johan Asplund och jag glömde kvar ett min bok

    Telefonist: mm

    Kund: i ett av era tåg (.) när jag åkte hem (.) eh jag tror att det var tåget (.) det gick två minuter över fyra från Mantorp

    Telefonist: ja då åkte du nog med våra pendeltåg då ja

    Kund: ja

    Telefonist: mm å då kan du ringa till våran tågövervakare i Linköping (.) för han tar hand om de hittegods som finns i våra pendeltåg

    Kund: jaa

    Telefonist: å han har telefonnummer noll-tretton

    Kund: vänta ° noll-tretton°

    Telefonist: tjugofyra (.) tjugotre (.) fjorton

    Kund: ja okey

    Telefonist: bli inte (.) ah a om om han ä ute å springer på perrongen så går de igång ett fax så då får du försöka lite senare

    Kund: ja visst de ä bra

    Telefonist: tack hej

    Kund: hej

  79. ung tjej
  80. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja hej ja vet inte riktigt här men öhm (.) Norrköpingsbussen det ä dit jag kommit eller

    Telefonist: mm ja du har kommit till för (xx) för Östgötatrafiken Östergötland

    Kund: okey öhm

    Telefonist: mm

    Kund: hur kan man ta sej från Stockholm till Norrköping med småbussar ungerfär (.) ingen direktbuss för vi har inte råd riktigt att åka hela så vi tänkte ta liksom halva biten med vanliga stadsbussar (.) går de på något vis

    Telefonist: ja

    Kund: från Norrköping det kan ju bli krångligt men de

    Telefonist: jaa

    Kund: måste ju gå

    Telefonist: vad sa du

    Kund: det måste ju gå de ä lite krångligt kanske

    Telefonist: jaa (.) ja ja vet inte om de blir så mycket billigare för de (.) för att öhh (.) de jag har som jag kan hjälpa dej en bit på vägen bara (.) men de ä då kommer du inte alls långt

    Kund: hur långt

    Telefonist: de ä från Norrköping och upp till Strömsfors i så fall

    Kund: vänta Norrköping Strömsfors

    Telefonist: mm

    Kund: å hur mycke kostar de (.) ungefär (1s)

    Telefonist: de kostar hur gammal ä du

    Kund: ehh ja ska fylla femton mm de ska va en vuxen med också men ta studerande då

    Telefonist: ja dä (.) när du åker med Östgötatrafiken ä de vuxen eller barn å du ä (.) man ä ju barn till och med sista juni de året man fyller sexton år

    Kund: okey

    Telefonist: ja (.) och så (.) hur dags hade ni tänkt å åka då för de ä ju så här att vi har ju normalpris som kostar enkel bussen kontant

    Kund: ja

    Telefonist: fyrtiofem kronor

    Kund: okey

    Telefonist: och öhh (.) nä- motsvarande resa när de ä lågpris så kostar de tretiofem kronor enkel buss

    Kund: okey

    Telefonist: å så ä de halva priset för barn

    Kund: öhmm (.) och vad är då lågpriserna i (xx)

    Telefonist: det är då Måndag till och med fredag (.) från och med åtta å tretti å till femton noll-noll

    Kund: vänta ° åtta tretti° okey

    Telefonist: å sen ä de från klockan arton noll-noll till klockan tjugotre noll-noll

    Kund: okey (.) öhh (.) men dom här bussarna dom tar man alltså från öhh (.) den här Öhströms va de nu hette

    Telefonist: från Norrköpings bussterminal till Strömsfors ja

    Kund: okey men då måste man ta sig till Norrköping först

    Telefonist: ja men va de inte Norrköping

    Kund: jo (.) men vi ä alltså i Stockholm (.) å ska åka ner till Norrköping

    Telefonist: jaha

    Kund: e de lite fel håll nu de här

    Telefonist: jaa jag tyckte du sa att du skulle åka från Norrköping å upp till

    Kund: okey men va ä närmast vi kan ju ta upp till Nynäshamn eller Nyköping eller nånstans

    Telefonist: ja men ja har de ja Nyköping Norrköping har ja i me våran busslista

    Kund: okey

    Telefonist: men ja kan inte ta dej från Stockholm till Nyköping

    Kund: nej men Nyköping Norrköping då (.) hur gör man

    Telefonist: mm (.) då åker man med expressbuss fyrtiofem

    Kund: expressbuss fyrtiofem

    Telefonist: mm

    Kund: går den direkt då eller

    Telefonist: från Norrköping (.) öh från Nyköpings busstation ja till

    Kund: ja

    Telefonist: Norrköpings bussterminal ja just de

    Kund: å hur hur mycket kostar en bussbiljett där (.) studerande då

    Telefonist: ja ja de samma ålder på på de här som

    Kund: ja

    Telefonist: de va på dom som ja sa förut (.) å då kostar de för vuxen när de ä normalpris kontant åttio kronor å för barn fyrtio kronor då (.) å när de ä kontat sextio kronor för vuxen å trettio kronor för barn

    Kund: tretti

    Telefonist: ja

    Kund: okey å de e alltså mm

    Telefonist: de ä

    Kund: Nyköping Norrköping

    Telefonist: Nyköping Norrköping ja

    Kund: mm tack så mycket

    Telefonist: mm tack

    Kund: hej då

    Telefonist: hej

  81. ung man
  82. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: hejsan

    Telefonist: hej

    Kund: jag undrar när de går någon spårvagn tre från öh (1s) ja centrala Norrköping ut mot klockartorpet

    Telefonist: från Södertull

    Kund: från Södertull ja just de

    Telefonist: mm eller från hörsalen där eller (xx)

    Kund: eh ah Södertull

    Telefonist: du ska till klockartorpet

    Kund: ja (.) från Södertull

    Telefonist: jaa öhh

    Kund: nån som går strax eller runt sex

    Telefonist: ja men då ä de ve- från hörsalen för dom börjar inte gå från Södertull förns vid arton och fyrtiofem (.) så den går arton noll-noll arton noll-sex å arton å tretton ifrån hörsalen till klockatorp

    Kund: å före

    Telefonist: å så går den ju via Södertull

    Kund: den stannar där ja

    Telefonist: mm

    Kund: öh gå (.) när går dom strax före sex

    Telefonist: de går en sjutton å femtitre

    Kund: okey

    Telefonist: mm

    Kund: sjutton å femtitre och arton noll-sex (.) va de

    Telefonist: ja

    Kund: mm tack för hjälpen

    Telefonist: tack hej

    Kund: hej

  83. kvinna
  84. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: ja hejsan ja skulle fråga lite här (.) ja ska till Söderköping i morron

    Telefonist: ja

    Kund: eh (.) å sen har ja en sån där smalingstabell här på fyrahundrafemtinie går tydligen tolv-noll-fem

    Telefonist: ja från norrköping ja

    Kund: ja

    Telefonist: mm

    Kund: eh (.) den går bara från bussterminalen eller stannar den någonstans på vägen

    Telefonist: ja Södertull å Hageby

    Kund: öh (.) Hageby blir de vid kyrkan (.) eller

    Telefonist: ja öh Sankt Johannes menar du eller

    Kund: ja just de

    Telefonist: ja just de

    Kund: ja

    Telefonist: mm (.) den går den vägen

    Kund: ehm (.) hur långt (.) ja de tar några minuter eller

    Telefonist: ja de tar ett par minuter för den till Saknstull å sen några minuter tills den kommer (xx)

    Kund: ja

    Telefonist: mm

    Kund: eh va kostar de

    Telefonist: till Söderköping kostar

    Kund: ja

    Telefonist: de för en vuxen kontant (.) tjuåtta kronor (.) enkel resa

    Kund: ja

    Telefonist: å om du har värde kort kostar de tjugo kronor sammanlagt.

    Kund: jaha värdekort kan man köpa de på bussen eller

    Telefonist: ja de kan du ladda på bussen ja (.) de ä ett sånt kort som du laddar med minst hundra kronor

    Kund: ja

    Telefonist: så får man alltid rabaterat pris mot kontantpriset

    Kund: jaha

    Telefonist: mm

    Kund: ja öh (.) sen de går ingen vid ett någon gång eller

    Telefonist: tretton-noll-fem går också

    Kund: gör de

    Telefonist: ja

    Kund: för de står inte mä här

    Telefonist: va har du för tidtabell då

    Kund: ja de undrar ja också (.) de står express

    Telefonist: (extra)

    Kund: express tidtabell står de

    Telefonist: jaha

    Kund: (på femte)

    Telefonist: öh ja tittar ju i den tidtabellen som gäller för dom här linjerna och de ä dom östratrafikområdet å då går den här en fyr-trettinie tolv-noll-fem å så går de en fyr-femti tretton-noll-fem

    Kund: fyrahundrafemti går tretton-noll-fem

    Telefonist: mm (.) månda till å mä Fredag

    Kund: ja va bra då kan ja ju ta de istället

    Telefonist: mm

    Kund: ja tack så mycket då vet ja

    Telefonist: mm tack hej

    Kund: hej

  85. ung tjej
  86. Telefonist: trafikupplysningen

    Kund: mm hej

    Telefonist: hej

    Kund: jag ska åka till Örebro

    Telefonist: mm

    Kund: och va heter de vart går gränsen till Närke är de vid Askersund

    Telefonist: ja om du ska betala om du ska åka från Motala till Örebro eller

    Kund: ja

    Telefonist: ja då får du betala en biljett från Motala till Örebro

    Kund: man kan inte köpa dyngskort när man går på i Närke för de ä ju de landskapet

    Telefonist: ja men öhm om du ska åka mä linje åtahundrafyrtio

    Kund: mm

    Telefonist: eller

    Kund: ja

    Telefonist: mm (.) kliver du på i Östergötlands län (.) å ska till Örebro

    Kund: ja

    Telefonist: då får du betala en kontantbiljett Motala Örebro

    Kund: ja men om ja inte gör de om jag går på¨i Närke

    Telefonist: ja då får du kliva då får du kliva av i Askersund i så fall (.) för våra biljetter gäller bara från Gränna till Askersund

    Kund: ja men om ja se om ja går på i Askersund å ska åka till Örebro

    Telefonist: ja

    Kund: kan ja inte köpa dyngskort då

    Telefonist: inte östgöta dyngskort kan du inte köpa (xx)

    Kund: nej men Närke (.) nej men Närke

    Telefonist: ja vet inte hurdant dom har på sina (.) mä sina kortbestämmelser (.) va dom har som gäller på deras sträcka

    Kund: nähä

    Telefonist: nej

    Kund: nej okey

    Telefonist: från Askersund till Örebro (.) utan då får du ju ringa till dom å höra va dom har för regler som gäller på åttahundrafyrtio

    Kund: ja

    Telefonist: eller annars ringer du till Swebuss för de ä dom som kör dom bussarna

    Kund: mm

    Telefonist: mm

    Kund: men tack för hjälpen

    Telefonist: tack hej

    Kund: hej