Göm menyn

TDP005 Projekt: Objektorienterade System

Screencast


Vad är en screencast?

En screencast är en någorlunda underhållande och informativ videosnutt för att demonstrera något, ett koncept, ett program eller en metod. I ert fall är den givetvis tänkt att demonstrera ert spel, med särskild betoning på knepiga problem som ni tycker att ni löste på ett stiligt sätt och de häftiga funktioner som ni implementerade i ert spel.
Jag vill uppmuntra till att göra en screencast för ert spel, men det är inte ett obligatoriskt moment och frånvaron av en screencast kommer inte påverka ert slutbetyg. Dock kommer era screencasts läggas här på hemsidan som inspiration för framtida IP-studenter, och givetvis för er att kunna visa vänner och bekanta för att glänsa med era nyfunna kunskaper!

Ok, hur gör jag?

Processen består av fyra enkla steg.

1. Planera screencasten

Vad vill ni ta upp? Vilka sidor av spelet ska visas, och hur gör ni det på bästa sätt? I vilken ordning är det mest naturligt att göra saker? Hur sker övergången mellan de olika delarna? Vill ni ha en introduktion av er själva och det övergripande konceptet först? Vill ni avsluta med en lista på tekniker och bibliotek ni har använt?
Att göra ett löst manus är inte helt fel i det här skedet, för att få ett 'flyt' på screencasten.

2. Spela in screencasten

Här krävs det lite specialprogram för att kunna spela in spelet på ett vettigt sätt, samt givetvis en mikrofon av något slag. Har ni egen mikrofon går det givetvis bra, i annat fall så finns det ett par headset med inbyggd mikrofon som kommer göras tillgängliga för lån. En närmare genomgång av programvaran som behövs och hur man får till installationen kommer nedan, men det kan vara knepigt. Var beredd att arbeta tillsammans med era klasskamrater för att komma runt eventuella problem som uppstår, det kanske går att kompilera ert spel och spela in er screencast på en kamrats dator med deras programvara, om ni inte får till det på er dator?
Här kan det vara en god ide att spela in varje segment flera gånger, för att ha lite material att välja på. Kom ihåg att man i editeringsfasen sedan kan klippa ihop de bästa delarna, för att ge ett så gott övergripande intryck som möjligt.

3. Editera screencasten

Här krävs det återigen lite specialprogramvara, mer instruktioner finns längre ner. Det är här de bästa bitarna av vad ni spelade in klipps ihop till ett videoklipp av lämplig längd, komplett med smakfulla specialeffekter och annat. Slutresultatet sparas sedan ner till ett videoklipp i lämpligt format för vidare distribution.

4. Publicera screencasten

Här kan man välja mellan att bara höra av sig till mig (Jonas) med videoklippet och få den publicerad på kurshemsidan, eller göra det och sedan gå ännu ett steg genom att t.ex. lägga upp det på YouTube, för att bli riktig e-kändis! Givetvis bör videon här vara anständig så att tittaren inte får fel intryck av er, IP-programmet eller universitetet som helhet.

Men detaljerna då?

  1. Planera!
  2. Låna till er ett headset med mikrofon eller lägg på annat sätt händerna på en mikrofon.
  3. Klicka för att visa instruktioner för OpenGL

    Klicka för att visa instruktioner för "vanlig" SDL

  4. Vi behöver nu en video-editor:
    sudo apt-get install libavcodec-extra-53 libxvidcore4 kdenlive
    Starta upp Kdenlive. Ett vettigt val av 'Video Standard' kan vara HD 720p 30 fps.
  5. Lägg till er videofil Project -> Add Clip i Kdenlives meny. Dra sedan ut videoklippet till 'Video 1'-fältet. Har ni separata ljudklipp så upprepa proceduren för dessa och lägg de i 'Audio 1'-fältet. Justera dess relativa startposition och förhandsgranska hur det hela blir synkroniserat med vyn i övre högra hörnet. Längst ner finns det verktyg för att klippa och flytta, och det finns mycket övriga effekter och verktyg att utforska efter tycke och smak.
  6. När allt är klart, generera den färdiga videosnutten med Project -> Render. Lämpliga format är XVid4, MPEG-4 eller H.264. Genom att justera bitrate så kan en lagom balans mellan filstorlek och kvalitet uppnås. Att välja 2 pass leder till längre renderingstid, men högre kvalitet.
  7. Öppna den resulterande filen i VLC eller mplayer och känn er stolta!
  8. Ett väldigt enkelt exempel jag gjorde då instruktionerna skrevs kan ses här. Notera pausljuden, det oplanerade upplägget och avsaknade av flashiga effekter, saker som man kan polera bort med lite tid och editering.

Sidansvarig: Jonas Lindgren
Senast uppdaterad: 2013-12-11