Göm menyn

TDP004 Objektorienterad programmering

Lektioner


Förberedelseuppgifter

OBS! Inför varje lektion skall du förbereda en lapp i storlek A8 med ditt LiU-ID på ena sidan och numren på de uppgifter du förberett på andra sidan. Om ni viker och river två A4 tills det är A8-bitar så räcker det till alla lektioner för 32 studenter.

Lektionsgenomförande första timmen

Lektioner sker i helklass. Inför varje lektion kommer det att finnas ett antal förberedelseuppgifter. Varje student ska vara redo att redovisa en självvald delmängd av dessa inför klassen. Varje uppgift man anmäler sig redo att redovisa kommer ge 1p (men maximalt 8p).

Planera för att presentera din lösning för klassen på under 5 minuter. På lektionen kommer en av dem som förberett varje uppgift att lottas fram för att presentera sin lösning. Därefter får övriga en chans att ställa frågor till läraren om de har en avvikande lösning. Den som blir lottad men visar sig oförberedd förlorar alla lektionens poäng rakt av. Du måste vara förberedd på att muntligen och med tavlans hjälp presentera lösningen begripligt.

Om du vill visa exempel eller ha med "fusklapp" är det bra om du lägger upp dem i git eller på webben i sådan form att de är lätta att visa med en vanlig browser eller pdf-läsare. Tänk även på att figurer och text måste vara stora för att synas. Färger bör ha hög kontrast, helst svart-vitt.

Tänk på att förklara varje del av ditt svar eller exempel även om det känns som självklara saker för dig som löst uppgiften. Även lektionsassistenten måste hänga med och förstå ;-)

Ibland är det även intressant om du berättar hur du tog reda på svaret (speciellt om du skrev testkod).

Lektionsgenomförande andra timmen

Slutligen ger lektionsassistenten ett programmeringsproblem som klassen gemensamt skall hjälpa assistenten lösa. Det är klassens uppgift att bidra med lösningsförslag för att komma framåt. Det är klassens uppgift att ställa frågor om hur det fungerar eller om man kan göra på ett visst sätt. Det är viktigt att bidra. Det är helt OK att slänga in "dumma" förslag för att se om kompisarna reagerar. Det är dock viktigt att endast prata då man får ordet. Handuppräckning gäller för att bidra eller fråga om något.

Assistenten skriver programmet på tavlan och leder arbetet genom att ställa frågor. Får man frågan gör man ett allvarligt försök att svara även om man inte kan. Assistenten går igenom hur lösningen fungerar eller varför den inte fungerar och diskuterar alternativa lösningar.


Sidansvarig: Christoffer Holm, Simon Ahrenstedt
Senast uppdaterad: 2023-10-26