Welcome to adventure!! Would you like instructions? > no You are standing at the end of a road before a small brick building. Around you is a forest. A small stream flows out of the building and down a gully. > enter building You are inside a building, a well house for a large spring. There are some keys on the ground here. There is a shiny brass lamp nearby. There is food here. There is a bottle of water here. > take lamp OK > light lamp Your lamp is now on. > take food OK > eat food Thank you, it was delicious! > go west You're at end of road again. > drop lamp
(På många Unix-system kan man spela det här spelet genom att skriva "/usr/games/adventure".)
Den här uppgiften går ut på att skriva, inte bara ett äventyrsspel enligt ovan, utan ett system för att skapa sådana äventyrsspel. Man ska kunna skapa "platser" (som platserna "end of the road" och "inside building" i exemplet ovan), som man sedan kan "gå omkring" i när man spelar spelet. Man ska också kunna skapa "saker" (som nycklarna, lampan, maten och vattenflaskan ovan), som spelaren kan plocka upp och bära med sig mellan de olika platserna.
Ett exempel på hur det skulle kunna gå till att skapa platser, koppla ihop dem, och sedan gå mellan dem, kan se ut så här:
> plats tompas rum *** Felaktigt kommando. Rätt format: plats NAMN > plats tompas-rum > plats korridoren > utgång tompas-rum öster korridoren > utgång korridoren väster tompas-rum > gå öster *** Du befinner dig ingenstans än, så du kan inte gå någonstans! Hoppa först till någon plats på kartan med kommandot "hoppa"! > hoppa tompas-rum > titta Du befinner dig nu på platsen som heter 'tompas-rum'. Här finns ingenting. > öster *** Felaktigt kommando. Skriv 'hjälp' eller '?'. > gå öster > titta Du befinner dig nu på platsen som heter 'korridoren'. Här finns ingenting. > skapa svärd > titta Du befinner dig nu på platsen som heter 'korridoren'. Här finns: svärd. > tag svärd > saker Du bär på: svärd. > titta Du befinner dig nu på platsen som heter 'korridoren'. Här finns ingenting. >
När man konstruerat ett spel måste man kunna spara det på en fil, så att en spelare kan spela det. Spelaren ska förstås inte ha tillgång till de särskilda spelskaparkommandona.
Följande saker måste äventyrsspelskonstruktionssystemet klara av: