TDDE10 Objektorienterad programmering i Java
Kursinformation
Denna kurs är en påbyggnadskurs i programmering, som förutsätter att du som deltagare genomgått en grundkurs i programmering.
Kursens mål
- Kursens mål är att du skall skaffa dig kunskaper i objektorienterad
programmering. Detta innebär att få viss programmeringsvana i språket
Java, några av dess inbyggda rutiner och typer samt hur man använder
språket för att utveckla ett objektorienterat datorprogram.
För läromålen i kursen, se kursplanen (länk till Studieinfo, länk finns i menyn till vänster).
Kursinnehåll
- Kursen innehåller föreläsningar, lektioner, laborationer, ett projekt, samt en datortentamen. För alla moment gäller frivillig närvaro, laborationer och projektet måste dock redovisas inom kursens tidsram och tentan måste avklaras för att studenten skall bli godkänd. Vi uppmanar dock alla att ändå nyttja de bokade passen och dra nytta av de resurser som finns tillgängliga. Kursen kommer att kräva mycket hemarbetstid (minst lika mycket som schemalagd tid) och denna del ökas rimligtvis avsevärt om man uteblir från schemalagda lärandeaktiviteter.
Föreläsningar
- Kursens (ca) 10 föreläsningarna ämnar att introducera nya koncept och
behandla den teori som behövs för att laborationer, projekt och
tentamen skall kunna avklaras av studenten. Det skall dock betonas att
föreläsningarna inte kan ses som heltäckande för vad som ingår i
kursen. Det är studentens ansvar att tillgodogöra sig de kunskaper och
färdigheter som behövs för att nå upp till lärandemålen. Föreläsningar
skall ses som det forum där vi tar upp nya koncept, utforskar dem,
drar slutsatser från dem och resonerar till hur det knyter an till det
vi tidigare lärt oss. Föreläsningarna är också tänkta att ge
studenterna en "röd tråd" genom kursen, vägleda i vilka delar som är
extra viktiga att ta till sig, och vilka som är mindre viktiga.
För mer information om kursens föreläsningar (läsanvisningar, innehåll, m.m.), se länken "Föreläsningar" i menyn.
Lektioner
-
Normalt sett kommer en lektion i samband med varje laboration
(och projekt). Lektionerna är tänkt att vara
laborationsförberedande. Det är därför viktigt att man som
student har lite framförhållning och t.ex. har läst igenom
laborationshandledningen för laborationerna (och kanske till
och med börjat programmera lite) innan man går på respektive
lektion.
- Lektionerna kommer innebära tavelundervisning (för det mesta) och är menade engagera studenterna för att finna lösningar till de problem som presenteras. Detta för att uppnå ett aktivt lärande. Ju mer aktiv man är som student desto mer får man därför ut av lektionerna. Generellt sätt tas inte ny teori upp på lektion, det är föreläsningarnas domän. Lektionernas fokus är repetition och förberedelse.
Laborationer
- Kursen har 5 laborationer. Vanligtvis spänner en laboration över flera
laborationspass, och flera dagar kalendertid. Detta behövs då
laborationerna kräver mycket hemarbete; förberedande arbete, arbete
emellan passen, och efterarbete
(kompletteringar). Laborationerna utförs i par, endast i
undantagsfall tillåter vi att studenter labbar själva eller i grupper
om tre. Anmälan till laborationerna sker i WebReg, se länken i menyn
till vänster ("Labgrupper").
- Den första laborationen (lab 0) ämnar att introducera javas syntax och
fräscha upp studenternas problemlösningsfärdigheter. Laborationen
skall utföras i början av första veckan. Därefter följer fyra stora
laborationer (lab 1-4) som handlar om java, objektorientering,
datastrukturer och grafiska gränssnitt.
- För mer information om laborationer (handledning, redovisning, m.m.),
se länken "Laborationer" i menyn. Se även IDAs policy för
redovisningar av laborationer under länken "Examination" i menyn.
Projekt
- Se informationen om projektet under "Projektinfo" i menyn.
Datortentamen
- Vid kursens slut kommer studenten att få visa vad den har lärt sig vid en datortentamen. Se mer information om tentan under "Tentamen" i menyn.
Sidansvarig: Magnus Nielsen
Senast uppdaterad: 2023-02-16