Göm menyn

TDDE10 Objektorienterad programmering i Java

Tentamen


Översikt

I denna kurs används datortenta som examinationsform. Detta innebär att du som student kommer att sitta vid en av universitetet tillhandahållen dator under examinationen och individuellt lösa programmeringsuppgifter. Nedan finner du information om tentans upplägg, anmälan, rättning, betygsgränser, regler, tillåtna hjälpmedel, tidigare tentor m.m.

Upplägg

Våra datortentor hålls vanligen i samma datorsalar som vi har laborationer. Innan tentan börjar kommer du till den angivna salen och får hjälp med att logga in i en särskild examinationsmiljö. Där har du tillgång till de vanliga verktygen (t.ex. eclipse), men ej internet eller era egna filer. Ni kan alltså inte komma åt tidigare filer från labbserien eller projektet.

Själv tentauppgifterna kommer finnas tillgängliga digitalt under tentan. Tentan kommer bestå av en större uppgift där du utifrån ett tema och ett UML-diagram ska skapa en klasstruktur som uppfyller vissa mål. Se poängränserna nedan. Du har dessutom en s.k. tentaklient med vilken du kan kommunicera med oss. Vi kan skicka information till dig och du kan ställa frågor när som helst under tentan, och skicka in din lösning när du känner att du är färdig. Endast vid tekniskt strul (datorer som hänger sig, strul med filer m.m.) får man hjälp av assistent i salen.

Anmälan

Anmälan till tentamen sker via Lisam eller LiU-appen. Skulle du få ett meddelande att tentan är full och att du står på väntlistan kommer du få en plats, vi kommer bara öka mängden datorsalar.

Rättning

Lösningar som skickas in under tentan rättas efter tentans slut. Vi live-rättar alltså ingenting i denna kurs. Efter tentans slut kommer tentorna att rättas och ni bör få ert resultat inom 15 arbetsdagar.

Ett underkänt betyg kan bero på många olika saker. Vi kollar under rättning bland annat på om lösningen:

  • Inte följer specifikationen i uppgiften.
  • Har icke-generella delar, t.ex. stora kodkopieringar eller fullständiga uppräkningar.
  • Har globala variabler som används istället för parameteröverföring.
  • Är mycket svår att förstå/läsa.
  • Inte följer goda objektorienterade programmeringsprinciper (t.ex. inkapsling).

Betygsgränser

För att få nå upp till godkänt eller högre betyg finns det olika koncept du som student måste visat att du förstår under tentan. Vi reserverar oss för att betygsgränser kan justeras något från år till år, beroende på kursens innehåll och tentamens svårighetsgrad.

Krav för de olika betygen:

Del 1:

Den första delen av tentan är en praktisk programmeringsuppgift. Det viktiga i denna del är inte att du blir klar, eller gör ett stort program, utan att du uppvisar tillräcklig förståelse för att uppnå den betygsnivå du eftersträvar. Det bör, som det även står i lydelsen, räcka med 3-4 klasser för att uppvisa förståelse för (och användning av) de koncept som efterfrågas. Vill du (och känner att du har tid att) göra mer är det självfallet tillåtet.

Betyg 3 / G: Du löser i tillräcklig utsträckning (inte nödvändigtvis helt klar, eller perfekt) programmeringsuppgiften och får med de koncept som erfordras for 3 / G. Exakt vad detta innebär specificeras i uppgiftslydelesen.

Betyg 4 / 5 / VG: Du har utöver vad som erfordras för 3 / G löst programmeringsuppgiften med de extra detaljer som erfordras för högre betyg (specificeras i uppgiftslydelesen, samt vilka / hur många för respektive betygsnivå). Du uppvisar god programmeringsstil och arbetar väl med såväl java som objektorientering.

Del 2:

Den andra delen är teoretisk och kräver att du kan resonera kring de objektorienterade begreppen och principerna med utgångspunkt i din egen källkod från del 1. Denna uppgift ger dessutom utrymme för att eventuellt lyfta betyget, vid gränsfallsbedömningar, en aning från den första delen genom att du för tillräckliga och genomtänka resonemang kring sådant du eventuellt missat / inte hunnit med under den delen av tentan.

Betyg 3 / G: Du resonerar kring och visar tillräcklig förståelse för de grundläggande objektorienterade koncepten / principerna och kan dra paralleller till den kod du skrev i del 1.

Betyg 4-5 / VG:
Du uppvisar fördjupad förståelse för de grundläggande koncepten inom objektorienterad programmering och java, samt de extra principer / koncept som erfordras i del 1 för högre betyg. Du kan diskutera kring dem och dra tydliga paralleller till den kod du skrev i del 1.

Upplägget och vilka koncept som ger högre betyg kommer också vara tydligt formulerade på uppgifstbeskrivningen så läs noga!

Bonus

Under laborationsseriens gång kan man samla på sig bonus. Dessa bonusar kan översättas till poäng mot högre betyg på tentan. Det finns totalt sex bonusar att få, och två bonusar ger ett poäng extra på tentan. Man kan maximalt få två bonuspoäng mot högre betyg tack vare bonus. Fyra bonusar ger alltså maxantalet bonuspoäng på tentan.

Exempel 1: Studenten Kim har under kursens gång lämnat in det textbaserade spelet och ritprogrammet inom mjuk deadline. Det ger tre bonusar och alltså 1 poäng extra. Kim får på tentan sedan 15 poäng, men tack vare sitt bonuspoäng får Kim +1 poäng, alltså 16 poäng, och därmed ett VG i betyg (då Kim läser 725G90).

Exempel 2: Studenten Alex har under kursens gång lämnat in det textbaserade spelet inom mjuk deadline, men dessutom gjort bonusgivande delearna på både textbaserade spelet och ritprogrammet. Det ger fyra bonusar och alltså 2 poäng extra. På tentan får Alex bara 8 poäng, och då bonusen endast gäller för högre betyg ger det inte en höjning till godkänt betyg.

Regler

Samma regler gäller på en datortenta som på en salstenta. D.v.s. inga elektroniska hjälpmedel får medhavas, jackor och väskor skall hängas av vid salens ingång, m.m. Tentavakterna informerar om detta vid tentamens start.

Vad det gäller regler kring hur man får/inte får lösa uppgifterna så är det normala att man får använda allt som man vanligtvis har tillgång till i Java om inget annat anges i uppgiften. Detta innebär att man ofta kan använda sig av lämpliga inbyggda datastrukturer och typer för att lösa problem man stöter på.

Tillåtna Hjälpmedel

På tentan får du ha:
  • Ett A4-papper skrivet fram och bak med egna antecknar (maskinskrivet eller för hand).
  • En javabok.
  • Penna och tomma papper (kladdpapper kan du få på plats).
  • Oracles javadokumentation via webaccess (inga andra hemsidor tillåtna)

Exempeltentor (2023:s upplägg)

Vi reserverar oss för att tenta upplägget kan variera något från år till år.

2023-03-22
Övningstenta 1(distanstenta)
Övningstenta 2(distanstenta)
Övningstenta 3(distanstenta)

Tidigare varianter av tentor (Enbart för övning, tentorna kommer inte se ut såhär)

2019-03-18_FMgivna_filerlösningsförslag
2019-03-18_EMgivna_filerlösningsförslag
2019-08-30_FMgivna_filerlösningsförslag
2020-06-10 del12020-06-10 del2(distanstenta)

Sidansvarig: Magnus Nielsen
Senast uppdaterad: 2024-03-14