Göm menyn

TDDD96 Kandidatprojekt i programvaruutveckling

Muddy-card


 

Muddycards PUM2022

44 svar via Forms efter Seminarium 2 2022-03-30. Tack till er som tog er tid att svara!

Nedan sammanfattas de kommentarer som flera studenter hade.

Nämn en positiv sak med kursen:

Kul med ett större projekt mot en kund och i grupp.

Bra med frihet att välja mycket själv kring arbetssätt mm.

Lärorikt.

Nämn något du önskat varit annorlunda i kursen så långt:

Mindre dokumentation och mer programmering.

Instruktionerna till seminarier är svåra att förstå.

Det fanns några andra förbättringsförslag som bara enstaka studenter bidragit med, dem tar jag upp på slutmötet med handledarna.Då går vi igenom förbättringsförslag både från studenter och handledare.

Kommentar:

Dokument kommer upp ganska ofta och i år har vi tagit bort testrapporten som ett enskilt dokument. I stället integrerar vi testrapporteringen in veckorapporterna. Förra året satsade jag en del energi på att skriva ”Vägledning för dokument” och att instruera handledarna att ni skall satsa på att dokumentera det som känns viktigt för just ert projekt i stället för att fylla i mallar. Som jag sade på föreläsningen om roller och dokument har vi dokumentation i kursen för de hjälper er att vara tydliga i er tankeprocess när ni definierar, genomför och utvärderar ert projekt. Det är dessutom en bra skrivträning inför kandidatarbetet. Det är inte så att jag älskar dokument eller är omedveten om att man i professionella sammanhang inte behöver lika mycket dokumentation när man jobbar i ett team där de flesta har gjort liknade saker förut. Å andra sidan konstaterar flera grupper att när de tar in tredjepartsprodukter är dessa underdokumenterade.  Vi pratade i handledargruppen om att ha en sk ”skelettinlämning” tidigt i kursen, där man fokuserar på struktur av kravspecifikation och projektplan snarare än innehåll. Då vet man att man är på rätt spår till inlämning 1. Tål att fundera på.

Instruktionerna till seminarierna brukar inte komma upp som en punkt, men just i år kom det flera synpunkter på dem. Jag brukar försöka hålla instruktionerna korta och uppmuntra till frågor om något är oklart. En period delade jag PUM-teorin med en kollega som hade som ambition att skriva fullständiga instruktioner med exempel och annat. Problemet var bara att det blev så mycket att läsa att studenterna inte alltid tog till sig det väsentliga och hade minst lika många frågor till honom.

Men det gäller att vara konstruktiv. Vi har två seminarier kvar. Läs instruktionerna och kom med frågor i god tid, så hinner jag förbättra instruktionerna där jag kan utan att bli för långrandig.

Det kom också några få synpunkter om samordningen med TDDE46, men de är färre än förra året, så någon skillnad har nog instruktionerna och den gemensamma föreläsningen haft.

Får jag önska något?

Utvärderingarna som sektionen gör, med efterföljande dialog är ett mycket bra forum där flera idéer brukar komma upp. Tyvärr blir det sällan sådana i denna kurs.


Mvh

Kristian Sandahl

 

 


Sidansvarig: Kristian Sandahl
Senast uppdaterad: 2022-04-05