TDDC76 Programmering och datastrukturer
Föreläsningar
Här hittar du information om kursens föreläsningar och det innehåll som presenteras på dem.
Slides och kompletterande material kommer läggas upp efter varje föreläsning.
FÖ1-2023: Kursintroduktion och grundläggande C++
Material
- Slides: Kursinfo och grunder i C++
- UPPDATERAD! Både Fö 1 och Fö 2. En samling quizfrågor. Förhör varandra eller fundera tillsammans.
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för- hur program skapas, kompileras och körs i C++.
- hur vi arbetar med strömmar, och specifikt med std::cout och std::cin.
- variabler och datatyper, samt vad vi kan gör med dem och vad vi inte kan göra med dem.
- villkor (if, else if och else) och hur vi med dem kan påverka vilka satser som körs.
Förra årets material
FÖ2-2023: Grundläggande C++, forts.
Material
- Slides: Operatorer, upprepning, funktioner, aggregat, vector
- UPPDATERAD! Både Fö 1 och Fö 2. En samling quizfrågor. Förhör varandra eller fundera tillsammans.
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för- vad ett namespace gör.
- operatorer i C++.
- funktioner och parameteröverföring (const, & och const &).
- hur en vektor med data kan skapas och användas
- aggregat, skapa en grundläggande sammansatt datatyp
- de olika loopar som finns i C++ och när de ska användas.
- inkludering.
Förra årets material
FÖ3-2023: Klasser, filuppdelning och operatoröverlagring
Material
- Slides: Klasser, filuppdelning, operatoröverlagring, mm
- NY! En samling quizfrågor för föreläsning 3. Svar kommer. Förhör varandra eller fundera tillsammans.
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för- varför abstraktion är ett viktigt verktyg.
- varför vi använder klasser.
- hur klasser defineras.
- varför vi utför filuppdelning (.h- och .cc-filer).
- två alternativ för operator-överlagring
- funktionsöverlagring och default-argument
- strömparametrar och automatisk testning med strängström
- generera och detektera undantag
Förra årets material
FÖ4-2023: Pekare, dynamisk datastruktur
Material
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för- pekarvariabler och dynamisk minneshantering.
- dynamiska datastrukturer.
- abstrakta datatyper.
- inre klass.
- speciella medlemsfunktioner.
FÖ5-2023: Forts från fö 4, speciella medlemsfunktioner, git, make
Material
- Slides: Rekursion, Git, Make, Gdb, Valgrind
- Kod för att testa gdb och valgrind. Innehåller problem med buggar, minnesläckor, inkapsling och abstraktion!
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för- klasser med pekare och dynamiskt minne.
- speciella medlemsfunktioner.
- verktygen git, make, gdb, valgrind.
FÖ6-2023: Polymorfi, Arv, OOA
Material
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för- vad arv innebär och varför det är användbart.
- synlighet i kontexten av klasshierarkier.
- statisk bindning.
- vad polymorfi är och varför det är användbart.
- dynamisk typomvandling.
- virtuella funktioner, abstrakta klasser och interface.
- objektorienterad analys.
- UML.
FÖ7-2023: Projektintroduktion, make och standardbibliotek
Material
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en överblick av- arbetet med projektet i HT2.
- standardbiblioteket.
FÖ8-2023: Christoffer Holm: Spelutveckling och SFML
Sidansvarig: Eric Ekström
Senast uppdaterad: 2023-10-12