Göm menyn

Grafik

Vi har tidigare sett hur man kan skriva enkla textbaserade program. Men som ni är bekanta med så använder de flesta program grafik. För detta behöver vi ett sätt att rita ut saker på skärmen. Python har ett standardpaket för grafik som heter tkinter. Detta paket kan dock vara lite krångligt att använda för nybörjare, så istället ska vi använda ett mindre paket kallat graphics som följer med läroboken (se kapitel 4).

Här kan ni ladda ner grafikpaketet: grafikpaket Dokumentationen över hur paketet fungerar finns här: dokumentation

Paketet graphics innehåller några få enkla kommandon för att rita figurer på skärmen. Nedan följer några exempel på hur man kan använda detta grafikpaketet.

Enkla figurer i Graphics

Färger

Grafikpaketet från läroboken erbjuder några vanliga grundfärger som vi redan sett exempel på. Det finns flera olika sätt att ange färger på. Man kan ge färgens namn, RGB-värde decimalt eller hexadecimalt.

Till exempel:

Exempel på objekt

Exempel

Vi vill ha en funktion contactsheet som tar en lista med namn på bildfiler och som visar upp dessa sida vid sida i ett fönster, tillsammans med bildens namn. Antalet bilder är inte känt på förhand.

Design av gränssnittet

höjd = 300

bredd = 300 * antal bilder

bildernas mittpositioner (149+300*i, 149) där i = 0, 1, 2, ...

texternas mittpositioner (149+300*i, 284) där i = 0, 1, 2, ..

Implementation

Siffrorna är hårdkodade. Vad händer om vi behöver ändra storleken?

Ny implementation

Interaktivitet

Med detta grafikpaketet kan man också interagera med användaren. Ett sätt att göra detta på är med musklick. Följande kod väntar på att användaren ska klicka på fönstret tre gånger, och visar efter det en triangel i världens bästa färg.

Testa att köra koden för att se hur den fungerar.


Sidansvarig: Peter Dalenius
Senast uppdaterad: 2016-08-15