Göm menyn

729G15 Kognitiv modellering

Kursinformation


Kognitiv modellering går ut på att konstruera pappersmodeller eller datorprogram som efterliknar människan. Kognitiva modellerer används vid utvärdering av nya datorsystem, som inspiration inom artificiell intelligens, samt som ett inomvetenskapligt tankeverktyg för att prova hypoteser om vilka mekanismer som ligger bakom en viss form av mänskligt beteende. I vissa fall kan systematiska tester av en kognitiv modell inspirera till nya, empiriskt testbara hypoteser.

En kognitiv modell ska inte bara bete sig som människan, beteendet måste åstadkommas på liknande sätt som människan gör, vilket ställer krav på hur modellen är uppbyggd och vilka beräkningssteg den kör. Ett sätt att försäkra sig om korrekt intern struktur är att utnyttja neurovetenskapliga rön när man bygger sina modeller, t.ex. kunskap om vilka hjärnområden som kommunicerar i en viss kognitiv funktion. Dessutom bör man använda modelleringsverktyg där de inbyggda komponenterna och beräkningsalgoritmerna efterliknar hjärnans sätt att arbeta. Det verktyg vi kommer att använda i kursen heter emergent. Namnet 'emergent' syftar på de emergenta beräkningssätt som uppstår när många hjärnceller samarbetar. (Emergent = någonting som är mer än summan av delarna; t.ex. den ytspänning i en såpbubbla som uppstår när molekylerna binds samman, som alltså inte kan förklaras som summan av de enskilda molekylernas kemiska och fysikaliska egenskaper.)

Kursupplägg

Kursen är uppdelad i två delar:

  • Teoridel. Teoridelen består av ett antal seminarier där vi går igenom rollen av modellering inom kognitionsvetenskap, och sedan tittar på grunderna för biologiskt baserade modeller i form av artificiella neurala nät.
  • Laborationer. Laborationerna kompletterar seminarierna genom att ge praktisk erfarenhet av biologiskt baserade artificiella neurala nät.

Litteratur

Litteraturen består av en elektronisk wiki-bok som beskriver emergent och de neurovetenskapliga rön som verktyget bygger på. Boken går att exportera till pdf-format, om man föredrar det.


Sidansvarig: Rita Kovordanyi
Senast uppdaterad: 2016-11-01