Göm menyn

729G12 Distribuerad och situerad kognition

Projektarbete


Grupper

Gruppindelningen finns här och på WebReg. Gruppspecifikt schema för presentationer kommer att finnas här.

Syfte

Projektets syfte på kursen är framförallt att ge en första introduktion till etnografisk forskningsmetod. Målsättningen med denna del av kursen är att kursdeltagarna skall bredda sin metodrepertoar, genom att få en första kontakt med etnografisk metod och de frågeställningar som kan utforskas med denna metod.

Denna forskningstradition syftar till att man skall få en förståelse för deltagarnas perspektiv på den verksamhet som studeras.

Detta är ett sätt att arbeta med empiriska studier som både i sina utgångspunkter och i sina val av metoder mer eller mindre avviker från den mer experimentella och laboratorieorienterade metodik som introduceras i andra kurser på programmet. I projektet är det meningen att ni skall arbeta med etnografiska metoder, dvs. framförallt fältobservationer och intervjuer, samt öva er i hur man dokumenterar detta i form av fältanteckningar. Detta innebär inte enbart dokumentation utan också, som en mycket viktig del, analys av materialet.

Momentet finns med på denna kurs av två skäl. Dels bygger mycket av den forskning som presenteras på kursen på dessa metoder och metodologiska utgångspunkter. Dels har etnografiska metoder blivit allt viktigare inom flera områden av tillämpad kognitionsvetenskap. Projektet ger en möjligheten att studera de aspekter av kognition som tas upp i den teoretiska delen av kursen, och på så sätt kan man skapa sig en mer praktisk förståelse av kognition ur ett situerat och distribuerat perspektiv.

Undervisning och litteratur

Detta moment på kursen innefattar en föreläsning om etnografisk metod, tre handledningstillfällen (se detaljer nedan), samt ett presentationstillfälle. Huvudlitteratur på kursen är Writing Ethnographic Fieldnotes av Emerson, Fretz & Shaw. Exempel på möjliga projekt/studieomröden presenteras på föreläsningen vid projektdelens start.

Artiklar till de enskilda projekten tillkommer i samråd med handledare.

Boken Writing Ethnographic Fieldnotes är vald som kurslitteratur för att den är en bok som ger praktisk information om etnografisk forskningsmetod. Den innehåller mer material än vad som kommer att vara relevant just på denna kurs, men som kommer att vara användbart på kommande kurser på programmet, och i mångas kommande yrkesverksamhet. I litteraturlistan ges också förslag på två metodartiklar inom situerad och distribuerad kognition som kan fungera som stöd och struktur under etnografi-arbetet.

Projekten görs i grupper om 3 studenter. Handledningen sker vid tillfällen då tre projektgrupper samtidigt handleds. Vi har valt denna modell för att ge er studenter möjlighet att dra erfarenheter och lärdomar från fler projekt än det som gruppen själv arbetar med.

Handledningstillfällen

Projekthandledningstillfällen ska fungera som 4 stationer då ni skall presentera hur långt ni kommit och hur ni skall gå vidare med ert arbete. Erfarenheterna från tidigare år är att det är viktigt att utnyttja dessa tillfällen. Det är framförallt vid dessa tillfällen som ni kan få hjälp med eventuella problem.

  • Vid första tillfället ska ni presentera upplägget på ert projekt, det vill säga frågan ni vill undersöka samt hur ni tänker gå till väga för att göra det.
  • Vid andra tillfället ska ni ha genomfört det empiriska arbetet och berätta hur det gick och hur ni fundera på att gå vidare med materialet ni fick.
  • Vid tredje tillfället ska ni presentera analysen ni har gjort, vad kom ni fram till och vilket svar frågan fått? Ni ska även diskutera hur ni tänker presentera ert projekt och skriva er rapport.
  • Ett fjärde tillfälle kan planeras in av gruppen och handledaren om mer stöd behövs.
  • Dessutom finns den någon eller några dagar före slutredovisningen möjlighet att få kommentarer från oss lärare på er planerade konferenspresentation. Tid framgår av schemat.

    Examination

    Examinationen består av skriftlig och muntlig projektredovisning.

    När det gäller bedömningen av arbetet gäller följande: Det viktiga är att ni försöker använda er av etnografisk metod, och att frigöra er från experimentella metoder och modeller. Läs metodlitteraturen och se till att använda er av den.

    Analys av materialet är väldigt viktig. Man måste kunna se att ni har arbetat med materialet, inte bara refererar till det eller bara återger de skeenden som ni har observerat. Ni ska använda er av något sorts teoretiskt perspektiv i era analyser (t.ex. något av de som presenteras i kurslitteraturen). Ni måste dock inte hålla er till enbart kurslitteraturen, det finns en mängd teoretiska ramverk som kanske kan passa bättre och hjälpa er mer. Handledarna hjälper gärna till med förslag på lämplig litteratur för detta.

    Den skrivna rapporten skall vara på 5-15 sidor och följa normala akademiska krav på sådana texter, samt vara utformad enligt de riktlinjer som ges i Writing Ethnographic Fieldnotes i tillämpliga delar. Sista dag för inlämning av rapporten meddelas under Examination på hemsidan.

    Den muntliga projektredovisningen sker vid en minikonferens i slutet av kursen. Tid framgår av schemat. Varje grupp får 14 minuter (10 minuter presentation + 4 minuter diskussion).Ytterligare information angående tillfället meddelas i god tid innan presentationerna.


    Sidansvarig: Erik Prytz
    Senast uppdaterad: 2016-11-18