729A10 Introduktion till kognitionsvetenskap
Kursinformation
Kursen innehåll
Kursen ger en introducerande översikt till teorier inom kognitionsvetenskap. Kursen introducerar även hållbar utveckling. Översikten inkluderar:
- Kognitionsvetenskapens vetenskapliga rötter och tillblivelse
- Tänkande som beräkning
- Kognition som symbolisk och sub-symbolisk informationsbehandling
- Alternativa synsätt som förkroppsligad kognition, situerad och distribuerad kognition
- Tvärvetenskap och teoretisk och metodologisk mångfald
- Exempel på kognitionsvetenskaplig forskning och tillämpningar
- Hållbar utveckling i relation till design, utveckling och användning av reknik
- Akademiskt skrivande
Kursens upplägg
Först halvan av kursen samläser med kursen 729G39 Introduktion till kognitionsvetenskap som ges på Kandidatprogrammet i Kognitionsvetenskap. Denna del innehåller, föreläsningar, lektioner och seminarier. Läs mer om dessa på: Föreläsningar, Lektioner, Seminarier. Det finns också en serie laborationer som du kan göra om du vill. Du är alltså välkommen att delta vid de schemalgda labbtillfällena i mån av plats. Instruktioner till de labbarna finns på den kursen 729G39s hemsida: Laborationer.
Den andra halvan som fokuserar på alternativa synsätt på kognition, som förkroppsligad kognition, situerad och distribuerad kognition, läses endast av studenter på 729A10. Momentet om distribuerad och situerad kognition är uppdelad i tre block. Det första, som består av föreläsning 1 och seminarium 1, presenterar området och sätter in det i ett vidare kognitionsvetenskapligt perspektiv. Det andra blocket, som består av föreläsning 2 och seminarium 2, tar upp teoretiska perspektiv på distribuerad och situerad kognition. I det tredje blocket, som består av seminarium 3, sammanfattas detta moment. Dessa seminarier finns beskrivna på Seminarier
En examination i form av en individuell inlämningsuppgift görs under kursen. Kursen avslutas med två hemtentamina som görs under de sista veckorna. Mer information om examinationen och viktiga datum finns på sidan Examination.
Kursmaterial
Obligatorisk kurslitteratur
Bermudéz, J. L. (2020). Cogntive Science: An Introduction to the Science of the Mind (3. ed.). Cambridge University Press.
(Om du redan köpt andra upplagan så går det bra att använda den istället.)
Janlert, L.-E. (2015) Tänkande och beräkning. Studentlitteratur.
Turing, A. (1950). Computing machinery and intelligence. Mind, 59, 236. 433-460. PDF
Searle, J. R. (1980). Minds, brains, and programs. Behavioral and Brain Sciences, 3 (3), 417-457. PDF
Norman, Donald A. (1993) Things that make us smart : defending human attributes in the age of the machine Reading:Addison-Wesley. 1993. Kap 1,2,4,5,6.
Kirsh, D. (1995). The Intelligent Use of Space. Artificial Intelligence, 73, 31-68.PDF
Robbins, P., & Aydede, M.(2009) A short primer on situated cognition. In Robbins, P., & Aydede, M. (Eds.) (2009). The Cambridge handbook of situated cognition. New York, NY, US: Cambridge University Press.PDF
Clark, A., & Chalmers, D. (1998). The extended mind. Analysis, 58(1), 7-19. PDF
Adams, F., & Aizawa, K. (2001). The bounds of cognition. Philosophical psychology, 14(1), 43-64. PDF
Rowlands, Mark (2009) Extended cognition and the mark of the cognitive, Philosophical Psychology, 22:1, 1-19 PDF
Rekommenderad men ej obligatorisk litteratur
Björklund, M., & Paulsson, U. (2012). Seminarieboken: Att skriva, presentera och opponera (2. uppl.). Studentlitteratur
Norman, Donald A. (1993) Things that make us smart : defending human attributes in the age of the machine. Reading:Addison-Wesley. 1993. Kap 1,2,4,5,6.
Gärdenfors, P.(1992). Blotta tanken. Bokförlaget Nya Doxa.
Gärdenfors, P. (u.d.) Cognitive science: from computers to anthills as models of human thought. PDF
Gardner, H. The Mind’s New Science, second edition. New York: Basic Books, 1987.
Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2015). Cognitive psychology: a student's handbook (7. ed.). Psychology Press
(Kurslitteratur i Kognitiv psykologi)
Linell, P. (2011). Språkande. Samtal språk och grammatik. Studies in Language and Culture 17. ISBN 978-91-7393-131-1
Russel, S. & Norvig, P. (1995). Artificial Intelligence, Kap1 , Kap2
(Kurslitteratur i Artificiell Intelligens)
Forsblad, Mattias (2016) Distributed cognition in home environments : The prospective memory and cognitive practices of older adults. Dissertation Department od Compuer and Information Science, Linköping University. Kap 3. PDF
Hollan, J., Hutchins, E. & Kirsh, D (2000). Distributed Cognition: Toward a New Foundation for Human-Computer Interaction Research. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 7, No 2, 174 - 196. PDF
Roth, W.-M. & Jornet, A. (2013) Situated cognition. WIREs Cognitive Science, 4(5), pp. 463-478. PDF
Hutchins, E. (1995a). Chapter 9: Cultural Cognition. In E. Hutchins
(Ed.), Cognition in the Wild. Cambridge, Mass.: The MIT Press. PDF
Sidansvarig: Annika Silvervarg
Senast uppdaterad: 2021-08-23