@TECHREPORT{R-95-43, NUMBER = {R-95-43}, INSTITUTION = ida, ADDRESS = idaaddr, YEAR = {1995}, AUTHOR = {Wallgren, Lillemor}, TITLE = {Kvalitets- och prestationsuppf{\"o}ljning i forskarutbildningen. Handledningens roll f{\"o}r genomstr{\"o}mningen.}, ABSTRACTURL = {/publications/cgi-bin/tr-fetch.pl?r-95-43+abstr}, ABSTRACT = {Den h{\"a}r studien beskriver svensk forskarutbildning och handledning utifr{\aa}n en unders{\"o}kningsmodell, som {\"a}r baserad p{\aa} en f{\"o}rv{\"a}ntan-valens paradigm. Studiens syfte {\"a}r att beskriva faktorer, som kan p{\aa}verka genomstr{\"o}mningen i forskarutbildningen och att inventera tidigare forskning om handledning i forskarutbildning. Normalstudietid f{\"o}r doktorsexamen {\"a}r fyra {\aa}r, men i praktiken har h{\"a}lften av de som avl{\"a}gger doktorsexamen varit inskrivna i forskarutbildningen i mer {\"a}n sju {\aa}r. Studien {\"a}r i stor utstr{\"a}ckning baserad p{\aa} material fr{\aa}n Universitets- och H{\"o}gskole{\"a}mbetet (UH{\"A}) och p{\aa} uppgifter fr{\aa}n de enskilda h{\"o}gskoleenheterna. En slutsas {\"a}r, att det finns ett antal faktorer, som kan p{\aa}verka genomstr{\"o}mningen n{\"a}mligen ekonomi, studiefinansiering, rekrytering, forskarutbildningens meritv{\"a}rde och arbetsmarknadens efterfr{\aa}gan, handledning, studie- och forskarmilj{\"o}, forskarutbildningens planering, grundutbildningens forskningsanktnytning och avhandlingens utformning. Vidare kan konstateras, att handledningen har en central roll f{\"o}r resultatet i forskarutbildningen och att dess roll {\"a}r beroende av i vilket stadium doktoranden befinner sig i och de personer som ing{\aa}r i handledningen. Av studien framkommer vidare betydelsen av relationen mellan doktoranden och handledaren. Totalt sett visar studien att b{\aa}de forskarutbildningen och handledningen i h{\"o}g grad {\"a}r beroende av de villkor som r{\aa}der i den studie- och forskarmilj{\"o} och vid den institution d{\"a}r handledaren och doktoranden {\"a}r verksamma.}