@TECHREPORT{R-95-41, NUMBER = {R-95-41}, INSTITUTION = ida, ADDRESS = idaaddr, YEAR = {1995}, AUTHOR = {Goldkuhl, G{\"o}ran}, TITLE = {Processt{\"a}nkande vid verksamhetsutveckling}, ABSTRACTURL = {/publications/cgi-bin/tr-fetch.pl?r-95-41+abstr}, ABSTRACT = {I samband med utveckling av verksamheter och organisationer till{\"a}mpas nu ofta ett sk processt{\"a}nkande. Detta {\"a}r aktuellt inom Business Process Reengineering (BPR) med inriktning p{\aa} radikal verksamhetsf{\"o}rnyelse och inom Total Quality Management (TQM) som {\"a}r mer inriktat p{\aa} kontinuerliga f{\"o}rb{\"a}ttringar. {\"A}ven inom andra aktuella f{\"o}r{\"a}ndringskoncept till{\"a}mpas ett processt{\"a}nkande, som inneb{\"a}r en horisontell syn p{\aa} verksamheten och dess aktiviteter tillsammans med en tydlig kundfokusering. Rapporten studerar ett antal definitioner av processbegreppet; gjorda av f{\"o}rfattare som Hammer & Champy, Willoch, Steneskog, Davenport och Harrington. En kritisk analys av dessa definitioner g{\"o}rs med identifiering av likheter och skillnader. P{\aa} basis av denna analys presenteras alternativa definitioner av begreppen operativ verksamhetsprocess och aff{\"a}rsprocess. Dessa definitioner baseras p{\aa} en kommunikations- och handlingssyn p{\aa} aff{\"a}rsprocesser. En aff{\"a}rsgenerisk modell presenteras tillsammans med en analys av olika akt{\"o}rsrelationer och ekonomiska styrformer i samband med aff{\"a}rsprocesser. Inspiration f{\"o}r detta kommer fr{\aa}n talaktsteori och transaktionskostnadsteori.}