Beskrivning: 417425muh9713oo.jpgAmina Malik

Yrke: Student

lder: 30

Om jag hittade en bra text snabbt skulle jag spara massor av tid.

Amina Malik kommer frn Irak och har varit i Sverige i fyra r. Hon studerar just nu sista kursen i Svenska fr invandrare, och hoppas snart kunna gra det avslutande provet. Hon har nyligen brjat andra ret p omvrdnadsprogrammet fr att utbildas till vrdbitrde. Amina r vldigt mn om att lra sig sprket och menar att det r nyckeln till ett bra liv i Sverige. Hon vill ven brja frsrja sig sjlv och sin familj s snabbt som mjligt, och valde drfr en relativt kort utbildning med god chans att f arbete.

Amina r ensamstende och har tv barn, fem och sju r gamla. Hon spenderar mycket tid med sin syster och hennes familj, samt en morbror som bott lnge i Sverige.

Det tar mycket tid och kraft att studera, dels eftersom hon inte kan sprket flytande, och dels eftersom hon lser bde omvrdnadsutbildningen och svenskkursen samtidigt. Det krvs mycket planering fr att hinna med studierna och samtidigt ta hand om barnen. Hennes systers familj hjlper henne ofta nr hon behver tid fr att studera, men hon tycker att det r jobbigt att vara i en beroendestllning till systern. Hon mste ofta anpassa sina studietimmar efter deras schema och drfr r det viktigt att hon kan anvnda sin tid s effektivt som mjligt. Hon ser fram emot att tjna egna pengar och bli mer sjlvstndig.

Amina frsker prata svenska s ofta hon kan, grna med sin morbror som har bott i Sverige i 18 r och kan sprket bra. Av honom har hon ven ftt undervisning p fritiden. Hon anvnder internet ngon gng varje dag , ofta till informationskning, email, eller bankrenden. D och d behver hon leta upp myndighetsinformation, t ex blanketter fr Csn och barnbidrag, men tycker ibland att det blir fr krngligt och fredrar att g till ett myndighetskontor fr personlig kontakt.

Amina sker mest information p svenska eftersom hon tycker det r svrare att hitta bra information p arabiska. Det hnder att hon anvnder automatiska versttningstjnster om det r ngot hon inte frstr, men hon fredrar att kolla upp svenska synonymer till svra ord.

Ml

Klara sin utbildning

Ha tid fr sin familj

Bli bttre p svenska sprket

 

Bild: http://www.freedigitalphotos.net/images/view_photog.php?photogid=2125

Beskrivning: 38245trteln6ema.jpgFrida

Yrke: Student

lder: 24

Det blir s mycket lsning innan man frstr vad som r viktigt

Frida r 24 r gammal och lser psykologprogrammet i Linkping. Hon har lst i tv r och har under hela studietiden bott i en studentlgenhet i Ryd.

P psykologprogrammet anvnder de studiemetoden PBL, problembaserat lrande. Frida r med i en basgrupp som regelbundet trffas fr att komma p frgestllningar utifrn olika scenarier. Efter mtet frsker Frida svara p dessa frgor, genom att hitta vsentlig litteratur inom omrdet. Detta innebr mycket letande bland bcker och artiklar, vilket tar mycket tid fr Frida, som har ls- och skrivsvrigheter.

Det var inte frens Frida brjade p universitetet som hon tog kontakt med dyslexipedagogen p Linkpings universitet fr att f en utredning dr det fastslogs att hon hade ls- och skrivsvrigheter. I och med det fick Frida 50 % lngre tid p bde salstentor och hemtentor, vilket hon knner r vldigt bra. Hon skulle ocks kunna anvnda sig av talbcker men tycker att det tar mer energi att f fram dem n det ger att lyssna p, d hon dels knner att det tar fr lng tid och att hon trttnar och glmmer bort att lyssna.

Frida tycker ibland att det r svrt att komma p vilket ord hon ska ska p fr att f fram relevanta resultat. Om det tar lng tid och hon inte kommer p ngot hon sjlv tycker r bra brukar hon frga en kompis. Hon tycker det r jobbigt om hon har slsat bort tid p att ska p fel ord, och det r en anledning till att hon helst inte sker information p egen hand.

Nr Frida pluggar utgr hon ifrn frgestllningarna och punkterna frn basgruppen och letar litteratur genom att dels ska p internet och dels frga ldrestudenter och klasskompisar om tips. Om mnet r helt nytt fr henne brjar hon lsa p Wikipedia fr att f ett hum om vad det handlar om. Sedan frsker hon vlja den litteratur, som fljer en tydlig struktur, som tar upp en sak i taget och som om mjligt r p svenska, d hon har mycket svrare fr engelska. Om texten r luftig med mycket styckindelningar blir hon nnu gladare d det underlttar frstelsen nnu mer. Nr hon r njd med den litteratur hon har funnit brjar hon lsa lngsamt och metodiskt, med ett frgat papper som hon anvnder som markr fr vilken rad hon r p, samtidigt som hon stryker under och antecknar. Efter det gr hon tillbaka och skriver en sammanfattning om det som hon tycker verkar viktigt. Om det finns en sammanfattning hnder det ibland att hon lser den frst, eftersom att hon tycker att det r lttare att frst innehllet i en text om hon redan innan vet vad den handlar om. Det som r svrt med lsning r nmligen att det tar s mycket energi att koda av ett ord att det inte finns energi kvar att frst helheten.

Frida pluggar grna tillsammans med andra klasskompisar fr att kunna diskutera och frga om saker hon lser, s hon kan vara sker p att hon har frsttt rtt. Att lsa tar vldigt lng tid eftersom att hon inte kan skumlsa vilket gr att hon mste lgga mer tid t lsningen n andra i hennes klass, det krvs att hon r disciplinerad och alltid ligger lite fre alla andra. Trots det mste hon prioritera vad hon lser fr trots att hon lser mer n andra hinner hon inte med allt hon skulle nska.

Ml

Att kunna bidra till basgruppsdiskussionen

Att kunna hitta vsentlig information snabbt

Att kunna frst essensen i texter

Bild: http://www.freedigitalphotos.net/images/view_photog.php?photogid=2125

Beskrivning: 545787_25914936.jpgMartin Wikstrm

Yrke: Mellanstadielrare

lder: 37

Det r s svrt att hitta texter som funkar i klassrummet

Martin lr ut alla SO-mnen, det vill sga geografi, historia, religionskunskap och samhllskunskap. Han r mn om att koppla det eleverna lr sig till det som hnder i samhllet idag, och tycker det r mycket viktigt att eleverna tycker det r kul att lra sig och kan relatera till det de lr sig. Dock har skolan inte tillrckligt god ekonomi fr att han ska kunna kpa in flera olika bcker eller experimentera med mnga olika lromedel. Det krver att han hittar p aktiviteter och hittar lromedel som inte kostar pengar, exempelvis tidningsartiklar frn internet. Dock tar det en hel del tid att gra den hr typen av informationsskning eftersom texterna mste vara anpassade efter barn. Ofta letar han upp faktatexter anpassade efter vuxna och tar sedan ut det viktigaste och skriver ihop en egen lttlst text. Han anvnder ven lektion.se fr att f tips och inspiration.

Just nu har Martin en klass med stor spridning i elevernas lskunnighet, och han undervisar flera barn som har ls- och skrivsvrigheter eller annat modersml n svenska. Till dem frsker han skaffa fram s kallat lttmaterial, men skriver ocks sjlv om dessa texter. Han lter ven eleverna anvnda upplsningsprogram, men ibland fungerar inte dessa s bra, och texten kan krva bearbetning innan den kan lsas upp av datorn. Alla dessa omskrivningar tar mycket planeringstid, och det kan vara svrt att hinna lgga s mycket tid p ett ftal elever.  

Martin r positiv till att IT anvnds mer i skolan och vill grna ha mer tid till att lra eleverna kllkritik och etik p internet. Sjlv anvnder han internet ofta, bde i lektionsplanering och p fritiden. Han har nyligen ftt tillgng till en projektor,  vilket har gett honom mnga nya mjligheter att anvnda olika media i klassrummet, ngot som han uppskattar vldigt mycket. Hemma leker han grna med sin nyinkpta smartphone, efter att hans gamla telefon till slut gtt snder.

I hans klassrum finns tv datorer som eleverna fr dela p. De fr ska information p egen hand, men han har svrt att hinna med att hjlpa de som tycker det r svrt. Ofta tipsar han om sajter anpassade fr barn, till exempel Unga Fakta, och lter eleverna brja dr. Han tycker det r ett problem att de flesta texter p internet har s svrt sprk, och att det r svrt fr barnen att veta vad som r plitliga fakta. Han tycker det funkar vldigt bra att lta eleverna ska efter bilder.

Martin trivs bra med sitt jobb. Vstra skolan ligger i en lugn frort, ganska lik den han sjlv bor i ngra kilometer drifrn. Dottern Alva har just brjat frsta klass i en skola som ligger precis runt hrnet frn radhuset som han och frun Elin kpte fr fem r sedan. Det enda som Martin egentligen tycker r jobbigt r timmarna han mste sitta hemma och frbereda lektioner. Han tycker att det borde finnas bttre lsningar men vet inte riktigt vad det skulle kunna vara.

Ml

Effektivisera planeringstiden

Ha mjlighet att ta hnsyn till alla elevers behov

Ha tid fr sin familj och slippa knna sig stressad


 

Beskrivning: 588239_95827675.jpgBao Li

Yrke: Student

lder: 24

Jag frsker lsa svenska sjlv, men det r svrt att hitta bra texter.

Bao Li, mest knd som Li bland vnnerna, studerar sista terminen p masterprogrammet i computer science. Han r 24 r gammal och hoppas kunna doktorera i Sverige. Li r frn Kina  bor sedan ett par r i en studentkorridor i Ryd i Linkping. Han r hr som en s kallad freemoverstudent, och r allts inte knuten till ngon utbytesorganisation. Li pratar mycket bra engelska, och kan samtala p svenska  s lnge det inte gr fr fort eller dialekten r fr svr. Han kan ven lsa lttare texter p svenska, men eftersom han r duktig p engelska anvnder han ibland det nr han sker information. Han har gtt ett par kurser i svenska, och vill grna lra sig mer, s nr han har gott om tid sker han ibland information p svenska fr att trna p lsningen. D fredrar han tekniska texter eftersom mnga termer r desamma p mnga olika sprk. Nr han lste kurser i svenska tipsade lraren om att anvnda svt.se och sr.se fr att lyssna till svenska och lsa kortare texter, vilket han tycker fungerar vldigt bra. Han lr sig ven genom att se engelska TV-program och lsa den svenska textremsan. Om han har ont om tid lter han browsern verstta webbplatserna till engelska, men detta fungerar inte alltid, srskilt p bankrelaterade webbplatser. D mste han ibland verstta ord fr ord i Google translate eller sl upp i lexikon, och detta tar lng tid. Li r p universitet strre delen av dagarna, och har d med sig sin egen laptop som han anvnder till det mesta. Undervisningen r p engelska, s den har han inga problem med, men han frsker anvnda svenska s mycket som mjligt i samtal med andra studenter. D han lrt knna mnga utbytesstudenter under sin tid i Linkping anvnder han grna facebook och skype fr att hlla kontakten med dem, speciellt de som flyttat frn Sverige. Li har mycket god datorvana och det finns egentligen ingenting som han inte skulle anvnda datorn till eller inte leta efter p internet.

Ml

Bli bttre p svenska sprket

Snabbt hitta den information han sker

Klara sin utbildning och njuta av tiden i Sverige