Linköpings universitet
IT-rådet, Erik Sandewall 1995-12-11
Arbetsförslag:
Strategisk handlingsplan inom IT-området
för Linköpings universitet
Linköpings universitets IT-råd har som uppgift att ta fram förslag
till strategisk handlingsplan för universitetet inom IT-området,
och att föreslå konkreta åtgärder för att realisera denna strategiska
plan. Efter ett års arbete får rådet framlägga följande förslag.
Förslaget består av tre delar:
- Teknisk nulägesbeskrivning.
- Nulägesbeskrivning av situationen inom Linköpings universitet,
inklusive pågående initiativ inom de olika fakulteterna,
institutionerna, etc.
- Förslag till konkreta åtgärder på universitetsnivå.
Dessa förslag omfattar följande aspekter:
- Organisatoriska förändringar.
- Anvisningar till det fortsatta arbetet i IT-rådets arbetsgrupper.
- Ytterligare arbete i projektform.
Teknisk nulägesbeskrivning
Utvecklingen på IT-området fortgår med samma höga hastighet som under
tidigare årtionden, och griper alltmer in i olika aspekter av arbetsliv
och privatliv. Några av de renodlat tekniska förändringar som driver
på utvecklingen är:
- Sjunkande priser, ökande prestande, och minskad vikt för
elektroniska komponenter såsom processor- och minneschips
samt sekundärminnen. Sjunkande priser och ökande prestanda även
för datakommunikation, vilket gör t ex bildtelefoni praktiskt
och ekonomiskt möjlig i stor skala.
- Konsolidering av programvaruteknologin för persondatorer och
arbetsstationer: reduktion av antalet leverantörer på marknaden,
fortlöpande standardisering och ökad interoperabilitet,
samt ökning av antalet funktioner speciellt vad gäller
användargränssnittet (grafik, ljud, bild, koppling till
bildtelefoni, etc)
- Etableringen av nya tjänster på Internet, och speciellt den
explosionsartade tillväxten i användningen av WWW för distribution
av information såväl inom organisationer som på den öppna scenen.
Denna utveckling är för gemene man mest synlig genom utvecklingen på
persondatorer och arbetsstationer, där den ofta framträder som
"inferhållning" ("infotainment"), dvs. en sammansmältning av
information och underhållning. Men den fortgår också inom industrin,
där inbäddade datorer fortsätter att få ökad betydelse i olika produkter:
ficktelefoner och kopieringsmaskiner är exempel på produkter med stor
inbyggd datorkapacitet, och bland annat bilar står nära i tur. Den
har också strategisk betydelse i produktens livscykel inom företaget.
Denna mångfacetterade utveckling bör påverka universiteten på ett
antal olika sätt:
- Så gott som alla utbildningar, inte bara tekniska utan även andra,
måste förbereda för en
yrkesverksamhet där informationsteknologi används som ett självklart
dagligt redskap. På senare tid har behovet av förnyelse av
lärarutbildningen betonats alltmer.
- Även i tekniska utbildningar, där datateknik av tradition har
intagit en stark ställning eller t.o.m. varit huvudtema för
utbildningen, aktualiseras förändringar i utbildningsinnehållet
p.g.a. teknikutvecklingen.
- De nu pågående förändringarna håller på att möjliggöra att
kurser som ges på en plats kan ha samtidigare deltagare på många
andra orter. Videoöverföring och delad tillgång till
undervisningsmaterial gör detta möjligt. Detta är både en svår
utmaning och en stor möjlighet för oss: en svår utmaning därför att
internationella spetsuniversitet såsom MIT och Stanford kan komma
att erbjuda mycket attraktiva kurser; en möjlighet därför att vi
kan bredda basen för våra kurser till andra universitet och
till lokala högskolor.
- Metoderna för publicering av akademisk information förändras.
Alltsedan övergången från muntlig till skriftlig tradering av
kunskap har univeresiteten använt böcker, både som forskningsmonografier
och som läroböcker och kompendier, tillsammans med tidskriftsartiklar
och (i vissa typer av utbildningar) kortare PM, laborationsanvisningar,
osv. Den nu pågående IT-revolutionen inför en ny typ av publicering
i form av nätburen hypertext och hypermedia, som karakteriseras av:
- Uppdelning i mindre fragment med korskopplingar i många
riktningar mellan fragmenten
- Blandning och integration av olika framställningsformer:
konventionell text, bild, videosekvenser i 2D och snart i 3D,
ljud, och så småningom kanske också stimulans av andra sinnen.
- Distribuerad tillgänglighet av denna information över datanät.
- Möjlighet till interaktivitet med datorsystemet, t ex i samband
med inlärning av hur man utför vissa type av uppgifter (såsom
uttalsövningar vid språkinlärning) eller löser vissa typer av
problem.
Denna mediarevolution öppnar helt nya pedagogiska möjligheter, som inte
minst har goda förutsättningar att kombineras med problembaserad
inlärning där Linköpings universitet har varit en föregångare.
Samtidigt är det viktigt att pedagogiken får vara det primära, och att
tekniken just används som ett instrument: i Linköping har vi också
erfarenheter av vad som kan hända vid obetänksamt införande av ny
teknik i en undervisningssituation.
- Den nämnda mediarevolutionen kommer inte enbart att påverka
undervisningsmaterial och undervisningsformer i grundutbildningen,
utan också formerna för presentation av forskningsresultat. Våra
forskare måste ha möjlighet att ta till sig forskningsinformation som
dissemineras på dessa sätt, och att själva producera sig i de nya
media. Detsamma gäller för presentation av forskningsresultat till
industri och andra avnämare.
- Speciellt mot bakgrund av de kärvare ekonomiska villkor som vi kan
förutse även för de svenska universiteten är det av stor vikt att
vi använder IT på bästa sätt som ett rationaliseringsverktyg i de
interna administrativa funktionerna på universitetet.
- Slutligen: marknadsföringen av universitetets
utbildningsutbud till gymnasister och andra prospektiva studerande är
utomordentligt viktig. Likaså är det långsiktigt viktigt att vi
informerar företag och andra arbetsgivare för våra utexaminerade
studenter om den utbildning som dessa har fått här vid Linköpings
universitet. Även i dessa sammanhang spelar användandet av den
nya, nätburna multimediateknologin en viktig roll.
Nulägesbeskrivning för Linköpings universitet
IT-inslag i olika utbildningar
Vad gäller IT-inslag i teknisk utbildning, ekonomisk utbildning och
datautbildning har Linköpings universitet sedan länge en mycket
stark ställning. En successiv förnyelse och modernisering av dessa
utbildningar sker genom respektive fakultetsledningars,
programnämnders och institutioners försorg. Speciellt gäller att den
tekniska fakulteten har en IT-grupp som tagit och tar ett antal
initiativ på detta område. Universitetets styrka i detta avseende
torde ha bidragit till att våra utbildningar på dessa områden hör
till de mest eftersökta i landet.
För utbildningar på andra fakulteter är bilden mindre ljus, vilket bland
annat kan bero på den låga anslagsnivån för flertalet humanistiska
och samhällsvetenskapliga utbildningar. Inom före detta FHS-området
finns ändock en stark medvetenhet om problemet och en vilja till
förändringar. Inom lärarutbildningen torde man ha en längre väg att
vandra.
IT-rådet vill betona vikten av att universitetets olika delar samverkar.
Den (data)tekniska kompetensen bör kunna göras tillgänglig för
universitetets övriga delar, och detsamma gäller för den pedagogiska
kompetensen inom IPP och lärarutbildningen. Samverkan bör kunna vara
till nytta för alla parter.
Datorresurser
Linköpings universitet skiljer sig från övriga stora svenska universitet
såtillvida att vi inte har någon universitetsdatacentral, och egentligen
aldrig har haft någon fullt utbyggd sådan. Istället har storinstitutionerna
på teknisk fakultet egna datorsystem [denna term används i
fortsättningen för att beteckna system bestående av nät av
arbetsstationer och/eller persondatorer] och driftsgrupper
för dessa. Denna organisation har haft många fördelar,
men har möjligen bidragit till den stora ojämnheten i tillgång till
datorkraft för olika kategorier av studenter liksom för olika kategorier
av lärare.
En annan karakteristisk egenskap i vår situation är det starka
studentengagemanget i drift av datorsystem/datornät för studenter,
vilket manifesteras både i organisationer som Rydnet och Lysator,
och i hur teknologer och andra studenter tar ett ansvar för
driften av studentdatorsystem som Knutpunkten, Embassaden, Island
osv. Detta fungerar enligt samstämmiga uppgifter utmärkt och är i
flera avseenden en stolthet för universitetet.
Inom forskningen är bilden likartad: ett antal storinstitutioner har
goda, och i en del fall utmärkta datorsystem för de egna forskarnas
behov, medan andra institutioner har påfallande dålig datortillgång.
Till exempel har Institutionen för språk och litteratur ingen som
helst organiserad datortillgång [kollas], vilket är beklagansvärt med
beaktande av de goda möjligheterna att använda IT vid språkinlärning.
Utöver de institutionsvisa datorsystemen finns även vissa
tunga utrustningar och organisation för dessa. Hit hör framförallt
det nationella superdatorcentret, NSC, men även det kraftfulla
parallelldatorsystemet av typ Parsec vid IDA, med mera.
Datorsystemen inom förvaltningen är ett särskilt
problemområde. Den befintliga datorservicegruppen UNIT ger
service inom förvaltningen men torde vara underdimensionerad.
Moderna datanät som knyter samman institutionsdatasystemen finns
i första hand på Valla-campuset och i studentbostadsområdet Ryd.
Anknytning till nationell höghastighetsförbindelse finns men används
inte på det sätt som skulle vara möjligt. På HU-campuset finns speciella
problem gällande möjligheterna till sambruk med det datanät som
betjänar sjukvårdsverksamheten; dessa möjligheter är för närvarande
föremål för särskild utredning. Vissa av universitetets verksamheter
i Norrköping har god datortillgång och deras kommunikation med
Linköpingsverksamheterna sker via universitetsdatanätet SUNET. Problemet
är här inte nätfrågorna, utan datortillgången i sig vid t ex IBU.
Datanätsfrågorna på Vallacampuset har i stor utsträcknng hanterats
genom samverkan mellan de ansvariga för institutionsdatorsystemen.
Detta har i huvudsak fungerat bra i löpande drift, men införandet av
nya tjänster och möjligheter har ibland blivit fördröjd av att
ingen velat ta på sig arbetet.
Vissa gemensamma initiativ beträffande licensavtal för programvara har
tagits, men på detta område finns stora återstående behov.
Användning av IT som ett redskap i grundutbildningen
Rubriken avser de fall där IT används i grundutbildningen som ett
redskap och utan att vara ett föremål för studium i sig.
Relativt traditionell IT-användning torde finnas i tillräcklig
utsträckning, innefattande simulering och andra numeriska beräkningar
i teknisk utbildning, databehandling av större mängder statistiska
data i t ex medicinsk utbildning, osv. Den kritiska frågan i dagsläget
är därför användningen av den senaste IT-utvecklingen, som kortfattat
beskrevs ovan, på följande sätt:
- Kurslitteratur i form av hypermedia, både för konventionellt
organiserade kurser och i samband med problembaserad inlärning.
- Inlärning genom direkt interaktion med dator.
- IT i samband med studenternas arbete och i resultatredovisningen:
uppsatser, inlämningsuppgifter, tentamina.
Den faktiskt förekommande verksamheten är mycket begränsad jämfört med
vad som skulle kunna göras, och kan kort sammanfattas som
följer:
- Spontan användning av persondator/arbetsstation för uppsatser
och inlämningsuppgifter förekommer, av naturliga skäl
främst på institutioner och
inom utbildningsprogram med riklig tillgång till datorkapacitet.
- Vissa engagerade lärare har under det senaste året lagt upp
kursinformation och kursmaterial på WWW för att förenkla
studenternas tillgång till detsamma. Ingen samordning eller
gemensam strukturering av dessa insatser förekommer.
- Mycket enstaka experiment med inlärning genom direkt datordialog.
IT-rådets arbetsgrupp för IT-användning i grundutbildningen har nyligen
(november 1995) utlyst en möjlighet att ansöka om medel för projekt inom
dessa områden. Ett avsevärt antal projektförslag har inkommit, och
beslut förväntas under december månad. Denna resurs har organiserats i
samarbete med kvalitetsrådet vid universitetet. Vidare har motsvarande
initiativ tagits inom teknisk fakultet, och förbereds [kollas] inom
filosofisk fakultet. Samverkan mellan universitetsgemensamma och
fakultetsspecifika initiativ garanteras genom personalunioner:
nyckelpersoner på fakultetsnivå deltar också aktivt i IT-rådets
motsvarande arbetsgrupp.
Sammanfattningsvis så är det mycket som behöver göras på detta område;
en organisation härför finns, men verksamheten befinner sig i ett
startskede. För ögonblicket begränsas arbetet sannolikt mer av
personaltillgång än av
ekonomiska begränsningar i sig. Åtgärder för vidareutbildning av
universitetets lärare i användning av den nya teknologin är därför
en nyckelfråga.
Användning av IT som ett redskap i forskningen
Situationen på forskningssidan är i stora stycken analog med den på
grundutbildningssidan. Informationsteknologi i mer klassisk bemärkelse
används i många forskningsprojekt på teknisk fakultet och i vissa
sådana på medicinsk fakultet. Inom dessa fakulteter liksom inom
institutionen för Tema är elektronisk post, dokumentsökning, och
textbehandling för framställning av rapporter och avhandlingar likaså
allmänt använda.
Inom vissa forskningsområden har man en internationell
defaktostandardisering vad gäller system för dokumentproduktion,
nämligen till LaTeX på vissa områden och SGML på andra, så att bidrag
till konferensproceedings och tidskrifter kan färdigställas av
författarna och de samlade trycksakerna ändå kan få ett enhetligt
utseende. Likaså finns inom ungefär samma vetenskapsområden en
snabbt ökande användning av Internet och WWW som medium för
resultatspridning. Forskare i Linköping torde inte ha några
svårigheter att delta i dessa förändringar på det internationella
planet.
Forskningen på dataområdet i sig har, som bekant, en mycket stark
ställning i Linköping, och där finns ingen anledning till oro.
Liksom på grundutbildningssidan finns det också inom forskningen
en del områden där IT-användningen är mycket liten. Man har då att
ta ställning till om detta är ett problem eller inte. Vår bedömning
är att de användningar som IT redan har inom vissa discipliner,
alltså som verktyg för kommunikation mellan forskare och för
resultatpublicering i vidaste bemärkelse, har så stora fördelar att
det med all sannolikhet kommer att spridas även till områden där
det idag inte används i Linköping och kanske heller inte annorstädes.
Det är därför av stor betydelse för de berörda forskarna och för
forskningen vid LiU att informationsteknologi i denna bemärkelse
görs praktiskt tillgänglig för dem.
Användning av IT för administrativa ändamål inomm universitetet
Det är svårt att dra någon naturlig gräns mellan IT-användning i
forskning eller grundutbildning å ena sidan, och IT-användning för
administrativa ändamål å den andra. Både utbildning och forskning
har administrativa aspekter på alla nivåer från den enstaka läraren
och studenten till fakultets- och universitetsledning, och alla
aktörer använder eller kan tänkas använda IT för sina respektive ändamål.
Emellertid finns det också en del administrativa ändamål som inte
naturligen fångas upp av de föregående rubrikerna, och det är de som
skall behandlas här.
Tydligast framstår då universitetets dataregistersystem, dvs. system som
har karaktären av klassisk administrativ databehandling. Hit hör:
- Ekonomisystem (f.n. Agresso)
- Studieregistreringssystem (f.n. LADOK)
- Diariesystem (f.n. ..., nyligen införskaffat)
- Vad mer?...
Vidare berörs speciellt HU i stor utsträckning av användningen av
landstingets/Östgötadatas sjukvårdsdatasystem.
De tidigare problemen med ekonomisystemet är väl kända, och nu
lyckligen övervunna. LADOK-systemet är inte särskilt populärt inom
den egna organisationen och uppfattas väl som omodernt i sin
grundkonstruktion.
Till denna rubrik hör logiskt sett också användningen av
kontorsdatasystem inom förvaltningen och användningen av spreadsheet mm
för budgetarbete och resultatuppföljning. [... Kommentarer om detta ...]
IT-rådets arbete under 1995
IT-rådet har i sitt arbete under kalenderåret 1995 föreslagit
ett antal omedelbara åtgärder och policyställningstaganden, t ex vad
gäller studenternas datortillgång och vad gäller principer för
datornätanslutningar. Jämsides med detta har rådet startat arbete
gällande användningar av modern IT för dokumenthantering i vid
bemärkelse inklusive användningar av Internet och WWW. Detta arbete,
vilket huvudsakligen bedrivits i fyra arbetsgrupper, har givit ett
underlag för de förslag till långsiktiga initiativ som presenteras i
nästa avsnitt.
Förslag till strategi och konkreta åtgärder på universitetsnivå
För närvarande är detta ett arbetsförslag avsett att diskuteras
först med arbetsgruppernas ordförander och medlemmar; därefter i
rådet självt.
IT-rådet föreslår att åtgärderna centreras runt följande tre
huvudmålsättningar:
- Installation och vidmakthållande av en helt modern infrastruktur
för informationsteknologi som är tillgänglig för alla anställda
och studenter vid Linköpings universitet. I infrastruktur ingår
då nät för datakommunikation, persondatorer (motsvarande)
samt tillhörande utrustning (till exempel skrivare) och
programvara.
- Åtgärder som syftar till att existerande informationsteknologi
kommer till bästa möjliga användning inom alla delar av
universitetets verksamhet. Häri ingår i första hand
kompetenshöjande åtgärder samt införskaffande och utvärdering
av relevanta programvaror inom de områden som behöver särskilt
stöd för detta.
- Åtgärder som syftar till att Linköpings universitet skall ligga
ett steg före den allmänna utvecklingen inom ett antal
nyckelområden, genom att identifiera vilka system vi vill ha för
vårt arbete och införskaffa dem, i första hand genom
teknikupphandling.
Vi ska referera till dessa som infrastrukturåtgärder,
spridningsåtgärder, respektive pionjäråtgärder.
Infrastrukturåtgärder
- Säkerställa datanätsanslutning i alla tjänsterum, med
ingång såväl till universitetets interna nät som till SUNET
och Internet. IT-rådet
har tidigare gjort principuttalanden att detta bör vara ett viktigt
mål, att dess genomförande bör vara institutionernas (motsv) ansvar,
och att kostnad för datanätsanslutning i kommande installationer
bör betraktas som en del av byggkostnaderna och betalas via
"hyran" (den interna lokalkostnadsdebiteringen). Frågorna om
de speciella problemen på HU-campuset utreds f.n. av IT-rådets
sekreterare på särskilt uppdrag av rektor. Inga väsentliga
hinder synes föreligga mot att realisera det angivna målet i samtliga
universitetets lokaler.
- Snabbast möjliga utbyggnad av datanätsanslutning i
studentbostäderna. Universitetet har över åren givit ett visst,
men inte särskilt stort stöd till lokalnätet Rydnet. Detta
stöd bör fortsätta och om möjligt stärkas, under förutsättning att
åtgärder vidtas så att Rydnet blir tillgängligt för alla studenter
i det aktuella området som så önskar. Motsvarande uppbyggnad i
andra studentbostadsområden bör också uppmuntras.
- Fortsatt uppbyggnad av Knutpunkten och liknande resurser.
Detta är en nyckelfråga för att ge alla studenter tillgång till
IT som en informationsresurs.
- Integration av kontorsdatasystem på olika plattformar.
Det är mycket angeläget att dokument som utvecklas på de tre
viktigaste datorplattformarna (PC, Mac, och Unix) och i de
vanligast förekommande programvarusystemen (t ex Word, Frame,
Emacs/Latex, och de olika varianterna av dessa) blir
hundraprocentigt utbytbara. IT-rådets WWW-strukturgrupp
bör fortsätta och slutföra detta sitt uppdrag. Se vidare under
punkten organisationsförändringar, nedan.
- Videoöverföring. Videoöverföring kan
erhållas dels genom Telias ISDN-service, dels genom de
höghastighetsförbindelser som ingår i SUNET och som kommit till
stånd för att förbinda NSC med dess största användargrupper.
Universitetet bör allmänt sett uppmuntra institutioner (motsv)
att använda videokommunikation, och att ställa iordning lokaler
och utrustning för detta. En samrådsgrupp bör bildas mellan de
deltagande institutionerna, så att val av utrustning och
programvara harmoniseras i största möjliga utsträckning.
- Högkapacitetsnät. Den befintliga ***-förbindelsen kan
tekniskt sett användas för videokommunikation, men detta sker
inte idag p.g.a. att den erforderliga vidarekopplingen ut till
institutionerna inte har skett. Universitetet bör genom lämpligt
uppdrag eller beställning tillse att detta problem löses.
- Organisationsförändringar. Ansvaret för installationsåtgärder
av nu nämnda och andra liknande slag är för närvarande fördelat på
ett antal olika interna organ. Den nuvarande organisationen har
vuxit fram ad hoc, och är ibland inte tillräckligt
kraftfull för erforderliga initiativ. Rådet föreslår att
organisationen förändras i linje med (kommande) organisations-PM.
Huvuddragen i förslaget är följande:
- Organisationen baseras på förekomsten av ett antal
lokala datasystem, nämligen de datasystem som
finns på de större tek.fak.-institutionerna och på några
andra håll. Varje lokalt datasystem förväntas ha en
väldefinierad driftsgrupp och driftsansvarig.
- De ansvariga för de lokala datasystemen samlas till
ett datasystemkollegium för samråd och samordning.
Kollegiets ordförande utses av rektor. Kollegiet övertar
de uppgifter som IT-rådets WWW-systemgrupp för närvarande har.
- Inom ramen för en särskild tjänst på förvaltningen, på heltid
eller deltid, läggs uppdraget att se till att erforderliga
åtgärder faktiskt kommer till stånd inom ramen för den nu
beskrivna, distribuerade organisationen, till exempel att
datanätanslutningar tillskapas och datorer införskaffas i
tillräcklig omfattning för att de strategiska målen ska
uppfyllas. Pga den nära kopplingen till anslags- och
budgetfrågor bör denna funktion ingå i rektors kansli.
- Det tillses att varje del av verksamheten som har behov
av informations- och dokumenthantering faller inom
ansvarsområdet för något lokalt datasystem, och att
ingen befintlig verksamhet faller "mellan stolarna".
- Universitetsbibliotekets datorresurser förstärks och de
uppfattas som ett av de lokala datasystemen.
- Flera lokala datasystemenheter får enligt ovan ansvar
för olika system som skall göras tillgängliga för alla
delar av universitetet. Det gäller speciellt UNIT och
universitetsbiblioteket. I varje sådant fall skall
respektive värdenhet ansvara för att detta fungerar,
och samordningsarbetet bedrivas inom ramen för
datasystemkollegiet.
- I de fall där drift av datasystem läggs på en extern
enhet (som för närvarande gäller för ekonomisystemet)
skall de ansvarige för detta uppdrag ingå i
datasystemkollegiet, och den allmänna tillgängligheten
lösas på motsvarande sätt som i föregående punkt.
- Licensavtal för programvara Ökad uppmärksamhet bör ges åt
licensavtal för programvara, både för att minimera universitetets
samlade kostnader härför, och för att säkerställa att ingen
obehörig användning av kommersiell programvara förekommer.
Huvudansvaret för detta läggs på datasystemkollegiet. Det
förutsätts att detta i sin tur fördelar det konkreta arbetet
med licensförhandlingar, med utnyttjande av de överenskommelser
som har förhandlats fram t.ex. av UNIT och av den tekniska
fakultetens IT-grupp.
Spridningsåtgärder
- Fortsatt pedagogisk utvecklingsverksamhet. Det arbete som har
påbörjats av IT-rådets arbetsgrupp för IT-användning i
grundutbildningen, i samarbete med kvalitetsrådet, bör fortsätta
och om möjligt förstärkas och accelereras. På sikt bör övervägas
att ombilda IT-rådets arbetsgrupp för IT i grundutbildningen till
en fristående grupp för IT-baserad pedagogik, med anknytning även
till lärarutbildningen. Jämsides med detta förutsätts att
den fakultetsvisa pedagogiska utvecklingsverksamheten fortsätter.
- IT-baserade bibliotekstjänster. Universitetsbibliotekets
IT-baserade tjänsteutbud innehar en nyckelroll för att uppnå de
angivna huvudmålen inom både grundutbildning, forskning, och den
tredje uppgiften. Här ingår litteratursökning med alltmer
förfinade metoder, direkt elektronisk tillgång till fulltextdokument,
och möjlighet att beställa böcker och artiklar direkt från
arbetsrum via datanätet. Information till studerande och forskare
om dessa möjligheter är också av stor betydelse.
- Användning av WWW som verktyg för intern informationsspridning.
Via fakulteter och förvaltningsorgan bör initiativ tas för att så
mycket intern information som möjligt presenteras inom ramen för
universitetets interna WWW-system. Samtidigt bör tillses att denna
interna, WWW-baserade informationsmassa får en systematisk struktur
som är lättöverskådlig för såväl brukare som systemadministratörer
("webmasters"). Rådet föreslår att informationsavdelningen får
huvudansvar för detta arbete, med användande av den nyinrättade
tjänsten för WWW-arbete. Kopplingen till diariesystemet bör
särskilt beaktas.
- Användning av WWW för extern informationsspridning. För att
universitetets externa presentation via WWW ska vara slagkraftig
måste den först och främst vara informativ och den
ingående informationen vara korrekt. Arbetet med att
bygga upp och vidmakthålla denna informationsbas måste fördelas på
dem som innehar primärinformationen, dvs. fakulteter, institutioner,
och förvaltningsavdelningar. Ett gemensamt organ behöver emellertid
svara dels för arbetsfördelning mellan aktörerna, dels för
harmonisering av de upplagda strukturerna. Vidare är det värdefullt
att det också ingår vissa dramatiska effekter; möjligheterna till
detta ökar avsevärt med den nu kommande teknologin såsom HotJava.
Även för detta erfordras centrala insatser. Rådet föreslår att
informationsavdelningen får utförandeansvar för dessa frågor.
- Den av rådet gjorda indelningen i en arbetsgrupp för extern information
medelst IT och en annan för intern administrativ användning har
underhand visat sig mindre ändamålsenlig. Den aspekt där samråd
mellan fakulteter/institutioner/motsvarande i första behövs är den
som gäller hur den aktuella informationen bäst ska struktureras.
Rådet föreslår att en samrådsgrupp för informationsstrukturering
bildas, vilken ersätter de två nämnda grupperna, och vilken skall
ha en roll som rådgivare och referensgrupp till informatonsavdelningen
i dess arbete med såväl externt som internt använd information.
IT-rådets ordförande bör tillika vara sammankallande i samrådsgruppen
för informationsstrukturering.
Pionjäråtgärder
- Linköping University Electronic Press. Vi föreslår att
universitetet skyndsamt undersöker möjligheterna för att bilda
ett elektroniskt förlag, och att detta sedan inrättas om så
befinns lämpligt. Det elektroniska förlaget skulle principiellt
arbeta med public-domain-information, dvs. det gör dokument
tillgängliga över Internet (motsv), universitetet står för
kostnaderna för drift av det egna datasystem där dokumenten
lagras, och var och en som så önskar ges möjlighet att kopiera
över och använda obegränsat antal exemplar av dokumentet med
enda villkor att innehållet inte förvanskas. Förlagets tjänster
och det typografiska utförandet av dess produkter utformas på
sådant sätt att det i alla avseenden kommer att betraktas som
jämbördigt med traditionella förlag. Initialt kan t ex
doktors- och licentiatavhandlingar publiceras på detta förlag;
möjligheterna till publikation av läroböcker, av vetenskapliga
artiklar, och av konferensproceedings bör också studeras.
- Initiativ till elektroniska kolloquier. Inom de
forskningsområden som har god datortillgång ser vi f.n. en
framväxt av elektroniska kolloquier, dvs. Internet-baserade
fora för utbyte av forskningsartiklar och dialog därom mellan
forskare i väl avgränsade och specificerade områden. Dessa nya
kommunikationsvägar torde komma att få stor betydelse i framtiden.
Universitetet bör underlätta för dess egna forskare att ta
initiativ till, och aktivt delta i sådana kolloquier.
- Academic Information Management System. Universitetet är
bara en av många organisationer som hanterar stora mängder av
dokument, och i grunden behöver vi samma slags
kontorsdatasystem och dokumenthanteringssystem som de flesta andra.
Det som sades ovan om infrastrukturs- och spridningsåtgärder
avser mått och steg för att vi ska delta i den allmänna
utvecklingen i dessa avseenden. Därtill kan vi emellertid också
fråga oss vilka funktioner som är karakteristiska just för
akademisk verksamhet, och söka införskaffa system som möter
just dessa krav. I rådets underlagsmaterial [länk] föreslås
att publicering i mycket vid bemärkelse utgör en sådan
karakteristisk funktion i en akademisk miljö, och att ett
akademiskt informationshanteringssystem skulle kunna
bidra till att förenkla och effektivera arbetet. Rådet föreslår
att detta koncept preciseras och diskuteras vidare, och att
universitetet därefter överväger att införskaffa ett sådant
AIMS i första hand genom teknikupphandling. I detta arbete bör
den föreslagna samrådsgruppen för informationsstrukturering
ha huvudansvaret.
- Radikalt nya användningar av IT som undervisningshjälpmedel.
Rådet anser att huvuddelen av insatserna för IT-användning i
grundutbildningen bör avse användningen av etablerad om än
modern teknik. Detta behandlades ovan under rubriken
spridningsåtgärder. Jämsides med detta bör universitetet emellertid
också vara öppet för att stödja tillkomsten av FoU t.ex. på
nya metoder för datorstödd inlärning, när särskilt lovande idéer
på detta område presenteras. Liksom i andra liknande sammanhang bör
universitetets stöd då begränsas till "seed money"; den uppkomna
verksamheten bör därefter kunna finansiera sig själv genom anslag
utifrån.