Institutionen för Datavetenskap
Linköpings universitet





Examensarbete


Anna Granberg, Karin Thörngren



Sammanfattning

Det här examensarbetet handlar om investeringar i affärssystem. Det huvudsakliga skälet till detta ämnesval är konkurrenssituationen på marknaden. Idag är nämligen efterfrågan till viss del större än tillgången men efter sekelskiftet förväntas efterfrågan sjunka och konkurrensen därmed hårdna. Den nya situation kommer att ställa hårdare krav på leverantörerna som måste skaffa sig konkurrensfördelar för att överleva. Detta är bakgrunden till vår uppgift, som är att skapa ett enkelt men effektivt försäljningsverktyg som påvisar och konkretiserar fördelarna med ett affärssystem. Säljverktyget skall förse kunden med en klar bild av när de intäkter och besparingar som systemet genererar överstigar kostnaderna för investeringen, samt visa var nyttorna är lokaliserade. Uppgiften löstes genom att skapa en typ av Return On Investment modell, närmare bestämt en Pay-off modell. Men då denna typ av modell endast visualiserar det monetära flödet var det nödvändigt att hitta ett sätt att lokalisera nyttorna och bestämma deras storlek. Detta gjordes genom en identifiering av de faktorer som påverkas av ett affärssystem och som dessutom är möjliga att värdera.

Säljverktyget är menat att användas som ett operativt verktyg och skapades därför i Excel och med en tillhörande manual för att underlätta användandet. Att skapa ett säljverktyg involverar många komplexa frågor varav balansen mellan användarvänlighet och trovärdighet är den mest kritiska. För att skapa ett effektivt säljverktyg var det därför viktigt att beakta hur verktyget samverkar med och stöder säljsprocessen. Detta ledde till inkluderingen av kvalitativa nyttor och skapandet av ett diskussionsstöd. Målet var att hjälpa säljarna att integrera och öka sina kunskaper för att skapa ytterligare konkurrensfördelar.

Säljverktygets verkliga funktionalitet har verifierats, främst genom en workshop, men även kundens synvinkel beaktas. Detta ledde till en del förbättringar och ett mer användarvänligt verktyg som sedan analyserats. Verktygets mest framträdande egenskaper är att det är snabbt och enkelt att använda, men att det i vissa avseenden brister i trovärdighet. Arbetet sammanfattas i slutsatserna vars kärna är att vi lyckats uppfyla syftet tillfredsställande, men vi konstaterade att det är mycket svårt att kvantifiera fördelarna med ett affärssystem.